InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hoogte eigen risico zorgverzekering 2017

Hoogte eigen risico zorgverzekering 2017

Hoogte eigen risico zorgverzekering 2017 De hoogte van het eigen risico in de zorg blijft in 2017 gelijk ten opzichte van het voorgaande jaar, namelijk 385. Dit betekent dat wie zorgkosten maakt eerst 385 zelf moet betalen alvorens aanspraak gemaakt kan worden op een vergoeding vanuit de basisverzekering. Bepaalde soorten zorgkosten zijn uitgesloten van het eigen risico zoals een consult bij de huisarts, kraamzorg en zorg waarvoor een vergoeding geldt vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Inhoud

Hoogte eigen risico 2017

Elk jaar wordt in de aanloop naar Prinsjesdag en de bekendmaking van de begroting voor het volgende jaar de hoogte van het eigen risico in de zorg bekendgemaakt. Op 6 september 2016 is de hoogte van het eigen risico in de zorg voor 2017 uitgelekt. De Telegraaf tekende dit op vanuit betrouwbare Haagse bronnen. Dit bedrag zal gelijk blijven aan dat van 2016, namelijk 385 euro. Het is voor het eerst sinds de invoering van het eigen risico dat het bedrag niet omhoog gaat.

Voor bekendmaking van dit bedrag bestond er bij velen de vrees dat het eigen risico nog verder omhoog zou gaan. Minister van Volksgezondheid Edith Schipper had zich eerder in 2016 laten ontvallen dat om de zorgkosten in Nederland beheersbaar te houden het weleens nodig zou kunnen zijn om het eigen risico te verhogen tot 500. Een scenario vergelijkbaar met 2013 leek daardoor in de maak. Het eigen risico ging toen omhoog van 220 naar 350.

Enkele partijen in de Tweede Kamer pleiten voor een verlaging of het afschaffen van het eigen risico. In 2016 ijverden GroenLinks, SP, 50PLUS en PVV hiervoor. Naar schatting zou een afschaffing van het eigen risico in de zorg circa 3,7 miljard euro kosten. De kosten zouden dan op andere posten bezuinigd moeten worden.

Ontwikkeling van de hoogte van het eigen risico door de jaren heen
Het eigen risico kende sinds de invoering in 2008 de volgende ontwikkeling:
  • 2008: 150
  • 2009: 155
  • 2010: 165
  • 2011: 170
  • 2012: 220
  • 2013: 350
  • 2014: 360
  • 2015: 375
  • 2016: 385
  • 2017: 385

Hoe werkt het eigen risico?

In Nederland heeft iedereen verplicht een zorgverzekering (gewetensbezwaarden uitgesloten). Voor iedereen geldt tevens een minimum eigen risico. Dit houdt in dat eerst een bepaald bedrag aan zorgkosten zelf betaald moet worden alvorens een vergoeding uit de basisverzekering volgt. Het idee achter het eigen risico is dat mensen wat beter nadenken voordat ze om elk wissewasje de hulp van een zorgverlener inroepen. De keerzijde hiervan is dat (levensreddende) medicijnen die iemand al jaren gebruikt hier ook onder vallen waardoor de kosten van chronisch zieken per definitie toenemen. Een patroon dat zich elk jaar herhaalt is tevens dat zorgverzekeraars aan het einde van het jaar veel meer zorgkosten moeten uitkeren dan aan het begin van het jaar. Dit komt doordat mensen die hun eigen risico hebben 'opgebruikt' - dat wil zeggen dat zij inmiddels 385 aan zorgkosten zelf hebben betaald - eerder kosten lijken te maken 'omdat het kan'. Mensen die in de problemen komen doordat zij vanwege hoge zorgkosten jaarlijks dit bedrag al in januari op moeten hoesten kunnen bij sommige zorgverzekeraars terecht voor een regeling met betrekking tot gespreid betalen.

Zorgkosten waarvoor het eigen risico niet geldt

In Nederland is er nog een select aantal kostenposten in de zorg waarvoor het eigen risico niet geldt. Het gaat om de volgende zaken:
  • Zorg voor kinderen onder de 18 jaar
  • Consult bij de huisarts
  • Kraamzorg en verloskundige zorg
  • Sommige bevolkingsonderzoeken
  • Sommige inentingen
  • Kosten voor de behandeling van bepaalde chronische ziekten (diabetes mellitus type 2, COPD en CVR)
  • Nacontroles en reiskosten bij orgaandonatie
  • Zorg waarvoor een vergoeding bestaat vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Krijg je van de huisarts een verwijzing naar een specialist of stuurt de huisarts je door naar een lab voor bloedonderzoek dan vallen de kosten hiervoor wel onder het eigen risico. Hetzelfde geldt voor medicatie op recept van de huisarts. Krijg je voor bepaalde zorg een vergoeding vanuit je aanvullende verzekering dan valt dit niet onder het eigen risico. Medicijnen die niet voor vergoeding onder de basisverzekering in aanmerking komen vallen ook niet onder het eigen risico en zullen sowieso volledig zelf moeten worden betaald.

Vrijwillig hoger eigen risico

Het eigen risico waar over gesproken wordt is het minimum eigen risico. Het is mogelijk om vrijwillig voor een hoger eigen risico te kiezen. De reden voor mensen om hiervoor te kiezen is om de kosten van de maandelijkse zorgpremie te drukken. Hoe hoger het eigen risico dat je zelf accepteert, des te lager de zorgpremie. Het risico is dan natuurlijk dat wanneer je onverwachts met hoge zorgkosten geconfronteerd wordt dit een flinke aanslag op je portemonnee zal zijn. In 2016 mocht het eigen risico vrijwillig met 500 verhoogd worden tot 885. De korting die je dan krijgt op de maandelijkse zorgpremie kan oplopen tot 25 euro. Ontvang je vanwege een laag inkomen tevens zorgtoeslag en maak je geen gebruik van medische hulp dan is het zodoende mogelijk niet tot nauwelijks armer te worden door de zorgpremie.

Zorgtoeslag 2017

Wie een laag inkomen heeft kan in Nederland aanspraak maken op een maandelijkse zorgtoeslag. De hoogte van de zorgtoeslag wordt gekoppeld aan de gemiddelde premiekosten. Deze worden altijd aan het einde van het kalenderjaar bekendgemaakt door de zorgverzekeraars. De hoogte van de zorgtoeslag in 2017 is in december 2016 bekendgemaakt. In augustus 2016 werd al bekend dat de zorgtoeslag in 2017 waarschijnlijk omhoog gaat ten opzichte van 2016. Coalitiepartijen PvdA en VVD hebben dit met elkaar afgesproken. Uiteindelijk bleek het te gaan om een verhogen van 5 euro per maand voor mensen met een minimuminkomen. De maximale zorgtoeslag in 2017 (voor alleenstaanden met een inkomen tot 19.000) bedraagt dit jaar 88 per maand ( 170 met toeslagpartner). De inkomensgrens voor het ontvangen van zorgtoeslag ligt op 27.500 voor alleenstaanden en op 35.000 voor wie een toeslagpartner heeft.
Gerelateerde artikelen
Eigen risico zorgverzekering 2014Eigen risico zorgverzekering 2014In 2014 betalen we minder. voor de zorgverzekering. De premies gaan omlaag. Het eigen risico stijgt met 10 euro naar 3…
Kosten huisarts 2016 en 2017Kosten huisarts 2016 en 2017Hoe worden de kosten van een huisarts door u betaald in 2016 en 2017? Wie op consult gaat bij de huisarts zal geen reken…
Verplicht en of vrijwillig eigen risico zorgverzekering 2017Verplicht en of vrijwillig eigen risico zorgverzekering 2017Alle Nederlanders van 18 jaar of ouder hebben een verplicht eigen risico bij de door hun afgesloten zorgverzekering. In…
Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017De hoogte van het verplicht eigen risico in 2017 is 385 euro, evenveel is als in 2016. Vaak zult u in 2017 iets meer zor…
Eigen risico 2013 omhoog naar 350 euroHet eigen risico voor de zorgverzekering stijgti in 2013 naar 350 euro. Deze maatregel is het gevolg van afspraken uit h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Milca Tm / Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/dft/geld/gezin-zorg/26547909/__Eigen_risico_blijft_gelijk__.html
  • http://www.zorgwijzer.nl/faq/wat-het-eigen-risico-van-de-zorgverzekering
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/eigen-risico-zorgverzekering

Reageer op het artikel "Hoogte eigen risico zorgverzekering 2017"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!