InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Soorten verplichte en niet verplichte verzekeringen

Soorten verplichte en niet verplichte verzekeringen

Met een verzekering (assurantie) sluit een verzekernemer een contract af met een verzekeraar. Met dit contract wil de verzekernemer een risico afdekken, dat hij zelf niet wil, kan, of zelfs mag dragen. Zo zijn in Nederland een aantal verzekeringen verplicht om af te sluiten. De zorgverzekering, autoverzekering en motorverzekering (of brommerverzekering) zijn in Nederland verplichte verzekeringen. Het moge duidelijk zijn dat de auto-, motor- en brommerverzekering alleen verplichte verzekeringen zijn voor bezitters van respectievelijk auto, motor, of brommer. Daarnaast zijn er nog een aantal niet verplichte verzekeringen, maar die wel verstandig zijn om af te sluiten. De aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering, inboedelverzekering, overlijdensrisicoverzekering en rechtsbijstandsverzekering zijn verzekeringen die niet verplicht zijn. Het is echter wel verstandig en aan te raden om deze verzekeringen af te sluiten.

Verplichte verzekeringen

In Nederland zijn er een aantal verplichte verzekeringen. Deze verplichte verzekeringen zijn:
  • Zorgverzekering
  • Autoverzekering
  • Motorverzekering en brommerverzekering
Hieronder worden deze verzekeringen verder toegelicht.

Zorgverzekering, of ziektekostenverzekering

De zorgverzekering vergoedt de basiskosten voor medische kosten, zoals bijvoorbeeld kosten voor bezoek aan een huisarts, een specialist en kosten voor medicatie. De zorgverzekering is verplicht voor iedereen ouder dan 18 jaar die in Nederland woont, komt te wonen, of in Nederland werkt en loonbelasting betaald.

Zorgverzekering niet voor iedereen verplicht
Voor twee groepen geldt de verzekeringsplicht niet. Militairen en mensen met gemoedsbezwaren hoeven geen zorgverzekering af te sluiten. Een gemoedsbezwaar is bezwaar op basis van levensbeschouwelijke overtuiging (vaak een geloof; religie) .

Acceptatieplicht zorgverzekering
Zorgverzekeraars moeten verplicht mensen accepteren, als zij een zorgverzekering willen afsluiten. Deze verplichte acceptatie wordt de acceptatieplicht genoemd. Hoewel voor de basisverzekering een acceptatieplicht geldt, geldt voor de aanvullende en tandartsverzekering geen acceptatieplicht niet. Met de aanvullende verzekering en tandartsverzekering is iemand verzekerd voor ziektekosten die niet vergoed worden uit de basisverzekering. De zorgverzekeraar kan eerst aanvullende informatie bij de verzekerde inwinnen voordat een aanvullende verzekering, of tandartsverzekering kan worden afgesloten.

Autoverzekering, WA-autoverzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid autoverzekering)

Een WA-autoverzekering is verplicht voor iedereen die een auto heeft. Met een autoverzekering is een bestuurder verzekerd voor alle schade die hij, of zij aan andere weggebruikers en voertuigen veroorzaakt.

WA-autoverzekering, beperkt casco en volledig casco
Naast de verplichte autoverzekering kan ook nog een beperkt casco en volledig casco autoverzekering worden afgesloten. Met deze typen autoverzekeringen is schade door eigen schuld aan de eigen auto beperkt, of volledig verzekerd.

Motorverzekering, brommerverzekering

Een motorverzekering en brommerverzekering zijn eigenlijk precies hetzelfde als een WA-autoverzekering. Met een motorverzekering en brommerverzekering is de bestuurder van respectievelijk een motor, of brommer verzekerd voor alle schade die hij, of zij aan andere weggebruikers en voertuigen veroorzaakt. Naast de verplichte motorverzekering en brommerverzekering kan ook de schade door eigen schuld aan eigen motor, of brommer beperkt, of volledig worden verzekerd.

Niet verplichte verzekeringen, maar wel verstandig om af te sluiten

Naast de verplichte verzekeringen zijn er ook een aantal verzekeringen die niet verplicht zijn. Het is echter zeer verstandig om deze verzekeringen wel af te sluiten. De onderstaande verzekeringen zijn zeer verstandig om af te sluiten:
  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Opstalverzekering
  • Inboedelverzekering
  • Overlijdensrisicoverzekering
  • Rechtsbijstandsverzekering

Aansprakelijkheidsverzekering

Hoewel een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht is om af te sluiten, is het wel zeer verstandig om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Met een aansprakelijkheidsverzekering is iemand verzekerd voor schade aan personen (letsel en aantasting) en aan zaken, door beschadiging, vernietiging en vermissing (met uitzondering van inboedel en auto).

Opstalverzekering (woonhuisverzekering)

Met een opstalverzekering is iemand verzekerd voor schade aan de woning (onroerende zaken) door bijvoorbeeld waterschade, brandschade, bliksemschade en inbraakschade. Voor een wooneigenaar is het zeer verstandig om een opstalverzekering af te sluiten.

Sommige hypotheekverstrekkers stellen het zelfs verplicht om een opstalverzekering af te sluiten, voordat zij een hypotheek verstrekken. Het huis is namelijk hetgeen wat van waarde (onderpand) is voor de hypotheekverstrekker, wanneer de hypotheeknemer zijn verplichtingen niet kan nakomen.

Inboedelverzekering

Met een inboedelverzekering is iemand verzekerd voor schade aan roerende zaken in de woning (inboedel); zoals bijvoorbeeld meubels, elektronische apparatuur, bromfietsen, fietsen, tuinaanleg door brand, inbraak, waterschade en vernieling. Alles wat niet nagelvast is, valt onder de inboedelverzekering.

Overlijdensrisicoverzekering (vorm van levensverzekering)

Met een overlijdensrisicoverzekering zijn de nabestaanden van een overleden iemand verzekerd van een geldbedrag als de verzekerde voor een afgesproken leeftijd komt te overlijden. Sommige levensverzekeringen keren altijd uit. Bij het afsluiten van een hypotheek kan het verstandig zijn om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten voor de kostwinner. Komt de kostwinner te overlijden, dan is er een geldbedrag waarmee de hypotheek kan worden afgelost en de nabestaanden het huis niet uit hoeven.

Rechtsbijstandsverzekering

Met een rechtsbijstandsverzekering is iemand verzekerd van het vergoeden van kosten voor juridische hulp in geval van juridische geschillen.

Niet verplichte verzekeringen, maar wel handig om af te sluiten

Een doorlopende reisverzekering en annuleringsverzekering zijn verzekeringen die handig zijn om af te sluiten voor mensen die veel reizen. Er hoeft dan namelijk niet voor elke reis opnieuw een reisverzekering en annuleringsverzekering worden afgesloten. Ook zijn de kosten vaak lager voor een doorlopende reis- en annuleringsverzekering, dan voor elke nieuwe reis een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verplichte verzekeringen eigen huisAls woningbezitter bent u verplicht om een aantal verzekeringen af te sluiten. De inboedelverzekering en de opstalverzek…
Niet verzekerd, wat nu?Niet verzekerd, wat nu?Niet verzekerd, wat nu? Veel mensen schieten direct in de stress als ze horen dat iemand onverzekerd is. Er zijn echter…
Verzekeringen voor studentenAls student van 18 jaar of ouder kun je niet altijd meeliften met de verzekeringen van je ouders. De zorgverzekering en…
Verzekeringen afsluiten met kortingVerzekeringspremies kosten ons maandelijks honderden euro’s. U kunt geld besparen door de verzekeringen te vergelijken m…
U kunt ook te goed verzekerd zijnNederlanders geven jaarlijks veel geld uit aan verzekeringen. Wij kiezen voor zekerheid en hebben daar best veel geld vo…
Bronnen en referenties
  • www.homefinance.nl http://www.homefinance.nl/zorgverzekering/informatie/wat-is-een-zorgverzekering.asp opgevraagd op 20-1-2016
  • www.homefinance.nl http://www.homefinance.nl/autoverzekering/informatie/wat-is-een-autoverzekering.asp opgevraagd op 20-1-2016
  • www.gerust.nl http://www.gerust.nl/aansprakelijkheidsverzekering/wiki/wat-is-een-aansprakelijkheidsverzekering opgevraagd op 20-1-2016
  • www.homefinance.nl http://www.homefinance.nl/opstalverzekering/informatie/wat-is-een-opstalverzekering.asp opgevraagd op 20-1-2016
  • www.homefinance.nl http://www.homefinance.nl/inboedelverzekering/informatie/wat-is-een-inboedelverzekering.asp opgevraagd op 20-1-2016

Reageer op het artikel "Soorten verplichte en niet verplichte verzekeringen"

Infoteur: Wieschrijft
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!