InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Nut van een dierenverzekering

Nut van een dierenverzekering

Nut van een dierenverzekering Nederlanders hebben de neiging om te kiezen voor zekerheid. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een verzekering voor afsluiten. Dit varieert van een garantieverzekering en bruiloftsverzekering tot een dierenverzekering. In hoeverre zijn dit nuttige verzekeringen? Wij hebben de toegevoegde waarde van een dierenverzekering voor je onderzocht. Vaak blijkt het namelijk een onrendabele verzekering te zijn.
Zoals bij alle verzekeringen het geval is blijkt de nut van een verzekering pas bij een schade. Je sluit een verzekering af om te voorkomen dat je kosten moet dragen die te hoog zijn. Een opstalverzekering hoeven de meeste verzekerden nooit een claim op in te dienen. Maar bij een brandschade blijkt dat het zeker een nuttige verzekering is. Bij een dierenverzekering ligt dit anders. De voorwaarden zijn vaak beperkt en hetzelfde geldt voor de maximale jaarlijkse vergoeding. Dat neemt niet weg dat de dierenverzekering in bepaalde gevallen zeker uitkomst kan bieden.

Zoek goed uit wat er verzekerd is

Een groot probleem met dierenverzekeringen is de ondoorzichtigheid van de polisvoorwaarden. De verzekeringen dekken namelijk niet alle medische kosten van je kat, hond of een andere huisdier. Voordat je de polis afsluit moet je goed inzichtelijk hebben wat voor jou de toegevoegde waarde is. Dekt de verzekering inderdaad de dure operaties en wat zijn de vergoedingen van medicijnen en een consult?

Zet de maandpremie af tegen de in de afgelopen jaren gemaakte kosten

De meeste dierenverzekeringen worden afgesloten voor katten en honden. De premie is onder andere afhankelijk van het gewicht, de leeftijd en het ras van het dier. De premie varieert van €8 tot meer dan €30 per maand. Zoek eens uit hoeveel medische kosten jij gemaakt hebt gemaakt in de afgelopen jaren voor je huisdier. Je kunt niet in de toekomst kijken, maar op basis hiervan is wel een inschatting te maken van de kosten in de toekomst.

Let op de uitsluitingen in de dierenverzekering

Let voordat je een dierenverzekering afsluit vooral op de uitsluitingen in de verzekering. Het afsluiten van een verzekering geeft het gevoel dat het goed geregeld is, maar vaak zijn er toch nog veel medische kosten uitgesloten. Inentingen en vlooienkuren zijn over het algemeen niet te claimen op een dierenverzekering. Een groter probleem kan gevormd worden door het uitsluiten van aangeboren of erfelijke afwijkingen of aandoeningen. Vrees je dergelijke kosten? Wees dan op de hoede en lees de polisvoorwaarden aandachtig door.

Vaak gelden er ook weer aanvullende verzekeringen

Vergelijkbaar met de basis zorgverzekering voor mensen gelden er bij dierenverzekeringen ook vaak aanvullingen op de basisdekking. Je moet om bepaalde medische kosten vergoed te krijgen aanvullend verzekeren. Hierdoor lijkt een dergelijke verzekering in eerst instantie vaak goedkoop, maar inclusief alle aanvullende dekkingen kan de verzekering in de honderden euro’s per jaar bedragen.

Geldt er ook nog een eigen risico?

Een ander valkuil zijn de kosten die voor jouw eigen rekening blijven. Verzekeraars proberen schadeclaims voor relatief kleine bedragen te voorkomen door een eigen risico in te bouwen. Iedere schadeclaim wordt dus eerst verrekend met het eigen risico. Het meerdere krijg je uitgekeerd.

In hoeverre het slim is om deze verzekering af te sluiten is moeilijk te zeggen. Vaak kan het uit om de medische kosten van je huisdier zelf te dragen, maar als je financieel hier niet toe in staat bent, kan een verzekering de oplossing zijn. Indien je kat of hond een ingreep nodig heeft waaraan een prijskaartje van een paar duizend euro hangt, kun je in een moeilijke positie terecht komen. Neem dit zeker mee in de overweging.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.z24.nl/ondernemen/dierenverzekering-nuttig-of-geldklopperij

Reageer op het artikel "Nut van een dierenverzekering"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!