InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?

Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?

Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd? Bij een autoschade is de hoogte van de uitkering uit de autoverzekering afhankelijk van het schadebedrag en van de waarde van de auto. Is je auto total loss verklaard? In dat geval wordt de uitkering gebaseerd op de waarde van de auto. Er zijn twee vormen van total loss, namelijk technisch en economisch total loss. Hoe hoog is de uitkering uit de verzekering bij een total loss?
Je auto wordt technisch total loss verklaard als het niet meer mogelijk is om de schade te herstellen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een vervormde chassis. Ongeacht de hoogte van de kosten is de auto in dat geval niet meer te herstellen. Bij economisch total loss zijn de hoogte van de kosten doorslaggevend. Als de herstelkosten van de schade de waarde van de auto overtreffen, wordt er voor de uitkering uitgegaan van de dagwaarde van de auto.

Keert jouw verzekering de schade uit?

In hoeverre schade aan jouw auto verzekerd is, hang af van de gekozen dekking in de verzekering. Indien je gekozen hebt voor de WA casco verzekering krijg je na een ongeval de schade aan je auto gecompenseerd. Is jouw auto WA of WA beperkt casco verzekerd? In dat geval kun je na een ongeval de schade verhalen op de tegenpartij. Als je zelf verantwoordelijk bent voor het ongeval, moet je jouw eigen schade zelf betalen. In geval van schade door brand, diefstal en aanrijding met loslopende dieren, kun je de schade verhalen op je eigen verzekeraar als je de auto minimaal WA beperkt casco verzekerd hebt.

Je auto is total loss, wat krijg je uitgekeerd?

Na een verzekerde schade moet de hoogte van het schadebedrag en de dagwaarde van de auto geschat worden. Vervolgens is het zaak om vast te stellen of er sprake is van een economisch total loss. Indien de kosten van het herstellen van de schade hoger is dan dagwaarde van de auto vóór de schade minus de restwaarde van de auto na de schade, is er sprake van een total loss. Aan de hand van een voorbeeldberekening kan dit het eenvoudigst worden uitgelegd.

De waarde van een auto vlak vóór het ongeval was 7.000. De waarde van de resten van de auto na het ongeval is 2.000. Dit betekent dat de auto total loss verklaard is bij herstelkosten boven de 5.000. De hoogte van de waarde van de resten worden bepaald door het bedrag dat opkopers willen betalen voor de beschadigde auto.

Auto tegen nieuwwaarde verzekerd

Onder voorwaarden is het mogelijk om een nieuwe auto te verzekeren tegen de nieuwwaarde. In het geval de auto total loss wordt verklaard krijg je dan de nieuwwaarde uitgekeerd in plaats van de dagwaarde. De auto moet wel expliciet op deze manier verzekerd worden. De nieuwwaarderegeling geldt bij verzekeraars voor maximaal één tot drie jaar. De duur verschilt per verzekeraar. Over het algemeen rekenen verzekeraars een hogere premie voor de nieuwwaarderegeling.

Wat als je het niet eens bent met de waardebepaling?

De verzekeraar schakelt een expert in om de waarde van de auto en de hoogte van de uitkering in te schatten. Deze werkt in opdracht van de verzekeraar, dus je moet op je hoede zijn. Indien jij van mening bent dat de expert uit gaat van een te lage dagwaarde, kon je een contra-expertise aanvragen. Indien beide experts op verschillende bedragen uit komen, moet een vooraf door de partijen benoemde adviseur besluiten welke expert juist zit. De kosten van de expert sta je zelf voor, tenzij uit de expertise blijkt dat de expert van de verzekeraar de waarde onjuist heeft ingeschat. Onderling met de verzekeraar kunnen er andere afspraken gemaakt worden.
Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagUitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagNa een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te w…
Waarde van een voertuig bij total lossDagelijks zijn er in het Nederlandse verkeer ongelukken. Indien u bij een ongeluk betrokken raakt is het mogelijk dat uw…
Vervangend vervoer (huurauto) bij autoschade?Indien u autoschade heeft is dit op zich vervelend genoeg. Als u echter ook nog afhankelijk van uw auto bent om bijvoorb…
Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total ReturnRendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het versch…

Reageer op het artikel "Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?"

Reactie

Johpat, 21-06-2016 21:57 #1
Hallo ik heb een vraag,

Ik heb een auto van januari 2011 nieuw gekocht met een all-risk verzekering. Nu juni 2016 (5 jaar en 5 maanden later) is de auto total loss verklaard. Dus is nieuwwaarderegeling na 36 maanden van toepassing. Kan iemand mij uitleggen/uitzetten wat hieronder bedoeld wordt met de zinsnede in laatste alinea "de hierboven vermelde nieuwwaarde". is dat de nieuwwaarde toen ik het gekocht had? Verzekerd bedrag is 25075,- Wat zal er afgeschreven worden?

"Nieuwwaarderegeling
Als u binnen 36 maanden met uw nieuwe Volkswagen schade heeft, wordt de waarde van uw Volkswagen direct voor de schade vastgesteld op de dan geldende prijs van een vergelijkbare Volkswagen (van hetzelfde type en uitvoering). Hierbij worden de afleveringskosten (indien meeverzekerd), de kosten van afgifte van het kentekenbewijs deel 1B en de verwijderingsbijdrage meegenomen. De vastgestelde waarde zal nooit meer bedragen dan 115% van de op de polis verzekerde cataloguswaarde. De schade-uitkering wordt betaald aan de erkende Volkswagen dealer die de nieuwe Volkswagen aan u zal leveren. Als u later dan 36 maanden na de aanschaf van uw nieuwe Volkswagen schade heeft, wordt de hierboven beschreven nieuwwaarde voor iedere volle maand na 12 maanden verminderd met 1,5% over de eerste 10.000 en met 2% over het bedrag daarboven. De schade-uitkering wordt betaald aan de erkende Volkswagen dealer die de nieuwe Volkswagen aan u zal leveren."

Vriendelijke groet.
Johpat

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!