InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat is een online poliskluis?

Wat is een online poliskluis?

Verzekeraars zijn bezig met het ontwikkelen van een online poliskluis. Dit is een persoonlijke digitale verzamelplek voor al jouw particuliere verzekeringen. Door het digitaal te verzamelen creëer je overzicht en voorkom je dubbele dekkingen. Er zijn nog meer gemakken te bedenken. Een online poliskluis kan bijvoorbeeld ook het overstappen naar een andere verzekeraar vergemakkelijken. De poliskluis moet in 2017 operationeel zijn. Weet jij waar al jouw verzekeringspapieren liggen? Het streven is waarschijnlijk dat ze allemaal in één map zitten, maar de praktijk is waarschijnlijk anders. Dit wordt mede veroorzaakt doordat verzekeraars steeds vaker de polis via de email doorsturen. Vaak wordt niet de moeite genomen om de documenten te printen. Sommige verzekeraars willen je overzicht bieden door een online omgeving beschikbaar te stellen, maar helaas is dat ook niet de oplossing. In het geval de polissen verdeeld zijn over meerdere verzekeraars moet je bij meerdere verzekeraars inloggen om overzicht te krijgen. Het Verbond van Verzekeraars is bezig met een oplossing voor dit probleem.

Wat houdt een online poliskluis in?

Er wordt een beveiligde digitale omgeving gebouwd waarin jouw polissen inzichtelijk kunnen worden gemaakt. Indien alle verzekeraars mee gaan werken, kunnen zij zorgen voor het up to date houden van de data. Je kunt jouw persoonlijke omgeving bereiken door in te loggen. De gegevens over jouw verzekeringen worden niet in een database opgeslagen, maar op het moment dat jij inlogt wordt er verbinding gemaakt met de verzekeraars. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de verzekeringen in de poliskluis altijd de meest actuele situatie weergeven. Dit systeem is te vergelijken met Mijnpensioenoverzicht.nl. Hierin staan jouw opgebouwde pensioenrechten.

Je kunt ook machtigingen geven tot jouw poliskluis

Een bijkomend voordeel is dat je ook anderen toegang kunt geven tot jouw online poliskluis. Bij overlijden kunnen de nabestaanden eenvoudig achterhalen welke polissen er op naam staan van de overledene. Ook kunnen partners elkaar machtigen om alle polissen die er binnen het gezin lopen inzichtelijk te krijgen. De mogelijkheid om via de online omgeving wijzigingen door te geven zou ook een meerwaarde geven. In hoeverre dit wordt ingebouwd is nog niet duidelijk.

Nooit meer dubbel verzekerd of onverzekerd

De meeste particulieren hebben niet inzichtelijk wat ze allemaal verzekerd hebben. Mogelijk hebben ze zelfs dubbele verzekeringen. Hier kom je pas achter als je alle polissen naast elkaar legt. Een ander gevaar is dat je denkt dat bepaalde verzekeringen afgesloten zijn, terwijl deze in het verleden al opgezegd zijn. Door alles op één plek te verzamelen is het ook eenvoudiger om je verzekeringen over te sluiten naar een andere verzekeraar. Samen met een adviseur kun je vergelijkingen maken aan de hand van de online poliskluis.

Meer papierwerk van verzekeraars door wettelijke vereisten

In het verleden werden verzekeringen stilzwijgend verlengd zonder dat de verzekeraar hierover bericht hoefde te sturen naar de verzekeringnemer. Tegenwoordig moeten verzekeraars duidelijk maken dat polissen voor één jaar verlengd gaan worden. Dit is natuurlijk in het belang van de particulier geregeld, maar het biedt ook nadelen. Je ontvangt tegenwoordig veel meer post van je verzekeraar. Hier wordt er vaak niet overzichtelijker van.

Is de online poliskluis de oplossing?

Het zal meer inzicht geven in je verzekeringszaken, maar het is slechts een hulpmiddel. Het blijft toch zaak om zelf waakzaam te zijn om te voorkomen dat je oververzekerd of onderverzekerd bent. Je zou eigenlijk twee keer per jaar je verzekeringspapieren na moeten lopen om te controleren of alles nog actueel is. Maak eventueel minimaal één keer per jaar een afspraak met je verzekeringsadviseur. Niet goed verzekerd zijn kan je namelijk veel geld kosten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een online poliskluis?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!