InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?

Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?

Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu? Stel, jij leent de auto van een vriend. Door jouw schuld wordt er een schade veroorzaakt. Wie draait op voor deze schade? De schade aan auto van de tegenpartij wordt vergoed door de verzekeraar van de auto waar jij in reed. Hoe zit het met de schade aan de auto waar jij in reed? In principe ben jij verantwoordelijk voor de schade, maar wie gaat de schade betalen? Zodra je een kenteken op naam krijgt ben je ook verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Verplicht is de verzekering die dekking biedt tegen de wettelijke aansprakelijkheid, de zogenaamde WA verzekering. Deze verzekering gaat de schade vergoeden van de tegenpartij bij bijvoorbeeld een aanrijding. De schade aan de eigen auto is niet te verhalen op deze verzekering. Dit is wel het geval als je een WA Casco verzekering hebt afgesloten. Als eigenaar van de auto ben jij aansprakelijk voor schades veroorzaakt door het voertuig.

Een auto lenen is niet zonder risico’s

Indien jij een auto gaat lenen, is de eigenaar van de auto verantwoordelijk voor jouw gedragingen als bestuurder van zijn auto. Een eventuele schade die door de auto wordt veroorzaakt, zal verhaald worden op de verzekeraar van de auto. Als de bestuurder van de auto niet de eigenaar is, maakt dat voor de schadeafwikkeling geen verschil. De verzekeraar van de auto moet de schade van de tegenpartij compenseren.

Wie moet de schade aan de uitgeleende auto betalen?

Bij het lenen van een auto ga je er niet vanuit dat je een schade gaat veroorzaken. Toch zit een ongeluk in een klein hoekje. Bij een door schuld veroorzaakt ongeval wordt de tegenpartij gecompenseerd door de autoverzekering van de eigenaar van de auto. Maar wat als de auto WA verzekerd is? Wie gaat de schade aan de uitgeleende auto betalen? Deze schade is namelijk niet te claimen. De eigenaar zal de schade willen verhalen op de lener van de auto. Een schade kan eenvoudig oplopen tot een paar duizend euro.

Kun je als lener de schade verhalen op de eigen aansprakelijkheidsverzekering?

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) kan worden aangesproken in dit soort gevallen. Helaas zal dit niet lukken. Schades veroorzaakt door motorrijtuigen zijn niet te claimen op de AVP. Er is ook geen andere verzekering die in dit geval kan worden ingeschakeld. Het zal onderling tussen de eigenaar van de auto en de lener moeten worden uitgevochten.

Ook bij een WA Casco verzekering heeft de eigenaar nadeel bij een schuldschade

Indien je als lener van een auto een autoschade hebt veroorzaakt, ben je blij om te horen dat de auto WA Casco verzekerd is. Ook de schade aan de veroorzakende auto wordt namelijk in dat geval vergoed, maar helaas blijft er mogelijk toch nog een kostenpost over. De premie kan door een geclaimde schade op de autoverzekering omhoog gaan na de jaarlijkse premievervaldatum. Een geclaimde schade gaat namelijk ten kosten van de opgebouwde schadevrije jaren. Door de claim kan het kortingspercentage zakken met ongeveer twintig tot zelfs dertig procentpunten. Hierdoor moet de eigenaar van de auto de komende jaren een hogere premie betalen.

Bij het lenen van een auto moet je vooraf goede afspraken maken. Spreek vooraf door hoe jullie een eventuele schade aan of met de auto gaan oplossen. Vooraf duidelijkheid verschaffen kan problemen voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!