InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Formule aftrek lijfrentepremie 2015

Formule aftrek lijfrentepremie 2015

Aan de hand van een formule kun je berekenen in hoeverre je premie voor een lijfrenteverzekering of lijfrente bankspaarrekening mag aftrekken van het inkomen. Alleen als je een pensioentekort hebt heb je namelijk deze mogelijkheid. Ieder jaar moet je vooraf een berekening maken voordat je premie of inleg gaat storten bij de bank of de verzekeraar. Graag lichten wij de formule nader voor jou toe. De betaalde premie voor een lijfrentevoorziening kun je aftrekken van je inkomen. De hoogte van de besparing wordt bepaald door het belastingtarief waar de top van je inkomen is belast gaat worden. Vanaf je pensioendatum kun je het opgebouwde bedrag gebruiken om een aanvulling op je pensioen te kopen. De bedoeling is dat je een fiscaal voordeel realiseert door het verschil in belastingtarief vóór en na de pensionering.

Hoe toon je een tekort aan pensioenopbouw aan?

Je hebt recht op lijfrenteaftrek indien ja aan kunt tonen dat je over afgelopen kalenderjaar te weinig pensioen hebt opgebouwd. Onder de noemer jaarruimte kun je fiscaal voordeel behalen. Daarnaast is het mogelijk om over de zeven voorgaande jaren ook nog fiscaal aftrek te kunnen genieten. Het gaat hierbij om in de voorgaande jaren niet gebruikte jaarruimte. Hieronder lichten wij toe hoe je jouw jaarruimte kunt berekenen. De berekening heeft betrekking op de situatie per 2015, gericht op de aangifte over het jaar 2014.

De formule luidt als volgt:

Jaarruimte = (15,5% x de premiegrondslag) – (7,2 x factor A) – F

Het lijkt ingewikkeld, maar met enige toelichting kun je de berekening zelf maken.

Premiegrondslag

De premiegrondslag is het totale jaarinkomen. Hierbij moet je denken aan loon, maar ook resultaat uit overige werkzaamheden en winst uit onderneming.

Factor A

Dit is de pensioenaangroei bij de verzekeraar of het pensioenfonds. Hierbij gaat het om de gegevens over voorgaande jaar. Jaarlijks ontvang je van je verzekeraar of pensioenfonds een uniform pensioenoverzicht (UPO). Hier staat de factor A verplicht in opgenomen. Het bedrag kun je in de formule plaatsen.

Wat houdt “F” in?

Dit staat voor de fiscale oudedagsreserve. Dit kan alleen worden opgebouwd door ondernemers. Hier moet de toevoeging aan de FOR over voorgaand jaar worden ingevuld.

Voorbeeldberekening
Man heeft een jaarinkomen van €40.000. Daarnaast heeft hij neveninkomsten van €5.000. Zijn premiegrondslag komt dus uit op €45.000. Uit zijn UPO blijkt dat zijn factor A €320 is. Hij is geen zelfstandige ondernemer, dus hoeft hij niets met de FOR te doen. Hoeveel is zijn jaarruimte:

15,5% van €45.000 = €6.975 – €2.304 (7,2 x €320) = €4.671

Aanvullend gebruik maken van de reserveringsruimte

Indien de uitkomst van de jaarruimte onvoldoende is om de totale storting in de verzekering of op de rekening fiscaal af te trekken, kan er nog gekeken worden naar de zeven voorgaande jaren. Over deze jaren moet je de jaarruimte bereken om te zien in hoeverre je hier nog gebruik van kunt maken. Je doet er verstandig aan op eerst de inhaalruimte van het oudste jaar aan te spreken. Volgeld jaar kun je deze namelijk niet meer gebruiken.

Laat je goed adviseren

Een lijfrente verzekering of de bancaire vorm, zijn financieel complexe producten. Laat je vooraf goed informeren over de mogelijkheden. Een foute handeling kan je namelijk geld gaan kosten. Het op te bouwen kapitaal moet zo goed mogelijk op jouw persoonlijke situatie worden afgestemd.
Gerelateerde artikelen
Lijfrente - verklaring fiscaal voordeel lijfrenteLijfrente - verklaring fiscaal voordeel lijfrenteAfgelopen jaren is pensioen een hot item geweest. Pensioenfondsen met te lage dekking, woekerpolisaffaires, korting uitk…
Belasting tips 2012 - particulierBelasting tips 2012 - particulierIeder jaar komt de aangifte inkomstenbelasting weer terug. Om de aftrekposten zo goed mogelijk te claimen, kan het geen…
Pensioenaanvulling: de lijfrentePensioenaanvulling: de lijfrenteVolgens Nederlandse maatstaven heb je een ‘goed’ pensioen als je 70% van je inkomen voor pensioendatum overhoudt. Haal j…
Berekening jaarruimte aftrek inkomstenbelasting 2015-2016Berekening jaarruimte aftrek inkomstenbelasting 2015-2016Bereken uw pensioentekort en de jaarruimte 2014, 2015, 2016 en 2017 en het fiscale voordeel dat voor uw lijfrenteaftrek.…
Belastingaangifte, aftrekposten box 1In box 1 wordt het inkomen uit werk en woning belast. Box 1 bestaat uit een progressief schijventarief. Naarmate het ink…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/sparen_of_verzekeren_naast_uw_pensioen/voorwaarden_voor_premieaftrek/jaarruimte/jaarruimte

Reageer op het artikel "Formule aftrek lijfrentepremie 2015"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!