InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Met een zwakke gezondheid een levensverzekering aanvragen

Met een zwakke gezondheid een levensverzekering aanvragen

Met een zwakke gezondheid een levensverzekering aanvragen Bij het afsluiten van een levensverzekering met een uitkering bij overlijden, stelt de verzekeraar vragen over de gezondheid van de verzekerde. Als je een verhoogd risico hebt op overlijden, is het lastig of zelfs onmogelijk om bepaalde levensverzekeringen af te sluiten. De term levensverzekering wordt gebruikt voor verzekeringen waarbij het wel of niet uitkeren van het verzekerd bedrag afhankelijk is van het in leven zijn van de verzekerde. De verzekering keert een bedrag uit bij overlijden van de verzekerde vóór de einddatum van de verzekering, of er wordt juist uitgekeerd bij het in leven zijn op de einddatum van de verzekering. Als je een verhoogd risico hebt op overlijden, zal het lastig worden om een verzekering af te sluiten met een uitkering bij overlijden.

Wanneer sluit je een levensverzekering af?

Bij het afsluiten van een hypotheek zal de bank het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering verplicht stellen. Bij overlijden van één van de kostwinners moet de hypotheekschuld namelijk verlaagd worden naar een bedrag dat één persoon kan opbrengen. Levensverzekeringen worden er bijvoorbeeld ook afgesloten om de kosten van de uitvaart te dekken, pensioen op te bouwen en om kapitaal op te bouwen voor aflossing hypotheekschuld (voor hypotheken afgesloten vóór 2013).

Welke verzekering kun je moeilijk afsluiten als je een verhoogde kans hebt op overlijden?

Bij het afsluiten van verzekeringen met een uitkering bij overlijden, worden er medische vragen gesteld. Er zullen dus bijvoorbeeld vragen gesteld worden bij de uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekering. Bij een hoog verzekerd bedrag kunnen er zelfs keuringen gekoppeld zijn aan de aanvraag.

Aanvraag afwijzen of een verhoogde premie voorstellen

Je hebt al gauw een grotere kans op overlijden ten opzichte van verzekerden van dezelfde leeftijd. In de gezondheidsverklaring die onderdeel uitmaakt van het aanvraagtraject, zal er bijvoorbeeld ook gevraagd worden naar lengte en gewicht. Aan de hand van deze gegevens kan al worden vastgesteld of er sprake is van overgewicht. Dit kan voor de verzekeraar al een reden zijn om de aangevraagde verzekering af te wijzen. Als er een verhoogde kans op overlijden is kan de verzekeraar twee dingen doen. De aanvraag wordt afgewezen of de verzekering wordt afgesloten tegen een verhoogde premie.

Wat als de verzekeraar de aanvraag afwijst?

Verzekeraars hanteren hun eigen beleid hierin. Als de ene verzekeraar de aanvraag weigert, kun je het nog proberen bij een andere verzekeraar. Je moet je wel realiseren dat de andere verzekeraars vergelijkbare medische vragen gaan stellen. Bij bepaalde ziektes en aandoeningen gaat het gewoon niet lukken om een overlijdensrisicoverzekering of een uitvaartverzekering af te sluiten.

Informeren bij belangenorganisaties

Bij een afwijzing op grond van een bepaalde ziekte of aandoening, kan het slim zijn om te informeren bij een belangenorganisatie of patientenvereniging. Hierbij kun je denken aan organisaties voor mensen met een bepaalde ziektebeeld. Bij deze verenigingen is vaak veel kennis in huis over welke weg patiënten moeten bewandelen om wel een levensverzekering af te kunnen sluiten. Vaak zijn er bepaalde verzekeraars die soepeler zijn dan de gemiddelde verzekeraar.

Bij een acceptatie met een hogere premie later opnieuw laten beoordelen

Een verhoogde kans op overlijden kan gedurende de looptijd van de verzekering een kleinere kans worden. In dat geval kun je de verzekeraar verzoeken om een herbeoordeling. De verzekeraar zal de medische acceptatie dan opnieuw uitvoeren. Bij een aanzienlijke verbetering, kan dit tot gevolg hebben dat de verzekeraar de premie weer gaat verlagen.
Gerelateerde artikelen
Levensverzekering: premie, uitkering & belastingLevensverzekering: premie, uitkering & belastingWat is een levensverzekering? Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Wat is de hoogte van de premie en welke fact…
Levensverzekering: soorten, mogelijkheden en verhoudingenLevensverzekering: soorten, mogelijkheden en verhoudingenBij de levensverzekering zijn er behalve de verzekeringsmaatschappij, drie partijen betrokken: de verzekeringnemer, de v…
Goede en goedkope levensverzekeringenGoede en goedkope levensverzekeringenUit verschillende testen en onderzoeken is gebleken dat de maandelijkse kosten voor een levensverzekering onderling enor…
Wat kost een levensverzekering?De ene levensverzekering is niet te vergelijken met de andere. De kosten van een levensverzekering is niet op te geven z…
Levenhypotheek: voordelen & nadelenDe levenhypotheek lijkt op de beleggingshypotheek, maar kent een aantal wezenlijke verschllen. Zo loopt er naast de aflo…

Reageer op het artikel "Met een zwakke gezondheid een levensverzekering aanvragen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!