InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vrijwillig eigen risico 2016 en 2017 verhogen

Vrijwillig eigen risico 2016 en 2017 verhogen

Vrijwillig eigen risico 2016 en 2017 verhogen Een zorgverzekering 2016 of 2017 afsluiten met een hoger eigen risico? Ook in 2016 en 2017 levert een hoger vrijwillig risico u geld op, maar niet bij elke verzekeraar is de premiekorting die u krijgt even groot. Uw vrijwillig eigen risico in de zorg verhogen betekent een lagere zorgpremie 2016 en 2017, maar dus niet bij elke zorgverzekering en zorgverzekeraar in dezelfde mate. Een hoger eigen risico van 500 euro geeft een lagere zorgpremie van 150 euro tot maar liefst 300 euro, een onderling verschil tussen zorgverzekeraars van 100%. Vergelijk en zet uw eigen risico om in geld. Vooral voor studenten kan dit erg interessant zijn, de eigen bijdrage gaat immers direct omlaag. Hoeveel eigen risico neemt u om zo min mogelijk zorgpremie te betalen in 2016 en 2017?

Vrijwillig eigen risico 2016 en 2017 verhogen

Vanuit de overheid zijn we verplicht om voor onze basisverzekering een verplicht eigen risico te hebben van minimaal 385 euro in 2016. En dat verplicht eigen risico is de afgelopen jaren fors gestegen. Voor wie veel zorg nodig heeft betekent dat een hogere rekening voor de zorgverzekering, ook voor de zorgverzekering 2017. Maar iedereen kan ook kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Dit extra risico kan oplopen tot 500 euro bovenop het verplichte deel. Wie kiest voor een vrijwillig eigen risico van 500 euro loopt dus het risico straks 875 euro uit de eigen zak te moeten betalen. Dat is voor chronisch zieken niet de goede weg, maar er zijn voldoende mensen dusdanig gezond dat ze dit extra risico wel durven nemen. Dat was in 2016 goed merkbaar en 2017 zal niet anders zijn: zij schatten in dat ze weinig kosten zullen maken en voor hen is de premiekorting door een hoger vrijwillig eigen risico dus winst. Vooral de aanbieders van een zorgverzekering studenten, zoals Besured, adverteren hiermee. Door de zorgtoeslag van de Belastingdienst kan voor studenten de zorgpremie zelfs gratis worden. De conclusie is dan ook, een student verdient geld met zorgtoeslag 2016 of 2017 en zeker als de student zich goedkoop verzekert.

Zorgpremie 2016 en 2017 vergelijken bij extra vrijwillig eigen risico

Dat u bij verschillende zorgverzekeraars de zorgpremie gaat vergelijken is meer dan logisch, maar weet u ook dat uw vrijwillig eigen risico niet bij elke zorgverzekeraar even veel geld waard is. Als u een vrijwillig eigen risico neemt van 500 euro, vertaalt dit zich gemiddeld genomen voor de helft door in een lagere maandelijkse premie. Dan wordt uw jaarpremie 250 euro lager en hebt u per saldo nog een extra risico van 250 euro. Als u geen zorgkosten hebt in 2016 of minder dan het verplicht eigen risico van 385 euro, hebt u dus 250 euro verdiend. Maar dat is niet bij alle zorgverzekeraars zo. De ene verzekeraar geeft u veel meer geld terug voor het extra genomen eigen risico dan de andere aanbieder. Enkele voorbeelden uit 2016:

Lagere zorgpremie 2016 bij vrijwillig eigen risico van 500 euro
zorgverzekeringlagere zorgpremie per jaar
ONVZ300 euro lager
Salland210 euro lager
VGZ180 euro lager
Menzis240 euro lager
Hema288 euro lager
OZF214 euro lager
DSW276 euro lager
De Friesland264 euro lager
Azivo180 euro lager
CZ210 euro lager
Agis250 euro lager
Kiemer264 euro lager
Achmea250 euro lager
IZA150 euro lager
Zekur180 euro lager

Kortom een hoger vrijwillig risico is geld waard. Dit overzicht kan nog veel langer worden gemaakt, maar duidelijk is wel dat de 150 euro of 180 euro korting bij de VGZ, IZA en Azivo wel erg weinig is geleken met de 288 euro bij Hema of de 300 euro bij de ONVZ en VVA. Verzekeraars zijn blij met een hoger vrijwillig risico, want dat scheelt uitbetalen en betekent minder rompslomp. Dat voordeel is de zorgverzekering geld waard en u ziet dat in een lagere zorgpremie terug. Dat betekent dat als u niet te veel voor uw zorgverzekering wilt betalen, u ook moet kijken wat het resultaat op uw premie zal zijn wanneer u een hoger eigen risico neemt.

Iedereen een hoger vrijwillig risico in 2017?

Ook mensen met een krappe beurs zullen graag voor de zorgverzekering 2017 een hoger eigen risico gaan, maar bedenk altijd wel dat u dat eigenlijk alleen moet doen als u geen hoge ziektekosten in 2017 verwacht, want anders betaalt u straks toch weer meer vanuit uw eigen portemonnee. Maar ook voor hen geldt dat een euro maar één keer kan worden uitgegeven en als de ene zorgverzekering een stuk goedkoper wordt dan de andere, ligt overstappen eind 2016 wel erg voor de hand. U bespaart zo direct op uw kosten van zorg en neemt per saldo een beperkt extra risico. Niemand weet hoe 2017 zal verlopen, maar als u in 2017 werkelijk weinig zorg nodig hebt, hebt u snel en met succes op uw zorgverzekering bespaard door terecht het vrijwillig eigen risico te verhogen. Bovendien hoeft u niet voor 500 euro extra te kiezen, maar is 100 euro extra ook toegestaan. Alleen wordt het premievoordeel dan ook kleiner. Hebt u in 2016 een hoger vrijwillig eigen risico genomen en is dat goed bevallen, dan ligt het voor de hand om dit in 2017 nog eens te doen. Het betekent immers een goedkopere zorgpremie 2017.

Conclusie hoger eigen risico 2016 en 2017

Wie een lagere zorgpremie wil betalen, bekijkt ook de mogelijkheden van een hoger vrijwillig eigen risico (extra bovenop het verplicht eigen risico). Let er wel op dat de korting die u krijgt niet bij elke zorgverzekeraar even groot is en dus ligt overstappen naar een andere zorgverzekeraar dan ook voor de hand. Opzeggen van de verzekering kan tot eind december 2016. Het verplicht eigen risico is in 2017 gelijk aan 385 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vrijwillig eigen risico 2016 en 2017 verhogen"

Reactie

Hans, 23-10-2014 16:11 #1
Nadat je een hoger risico heb genomen, is het dan mogelijk om dat na verloop van tijd weer terug te draaien?
En zo ja zitten daar dan nog voorwaarden aan?

Ik hoor wel. Reactie infoteur, 23-10-2014
Beste Hans,
De hoogte van het gekozen eigen risico geldt voor één jaar, daarna kunt u het weer aanpassen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!