InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Eigen risico zorgverzekering verhogen met €500

Eigen risico zorgverzekering verhogen met €500

Eigen risico zorgverzekering verhogen met €500 Jaarlijks stijgt de premie van de zorgverzekering op meerdere manieren. De premie gaat omhoog, de dekking wordt beperkt en het eigen risico wordt in stapjes steeds verder verhoogd. U kunt de maandelijkse premie verlagen door een hoger eigen risico te accepteren. In 2006 is de basisverzekering geïntroduceerd om de ziekenfondsverzekering en de particuliere zorgverzekering te vervangen. In eerste instantie had de verzekering geen eigen risico, maar juist een regeling dat verzekerden een deel van de betaalde premie terug kon krijgen. Deze no-claim regeling gaf de verzekerden recht op een teruggave van maximaal €255 bij het gedurende een jaar niet claimen op de zorgverzekering. Om de stijgende zorgkosten op te kunnen vangen is er besloten om de regeling van de teruggave af te schaffen en juist de claimende verzekerden te straffen door ze een eigen risico te laten betalen.

Besparen op de zorgverzekering

De premie voor de zorgverzekering vormt een zware belasting voor gezinnen. Maandelijks moet er per volwassene binnen het huishouden een bedrag aan premie worden voldaan die eenvoudig op kan lopen tot €150 per persoon (inclusief aanvullende verzekeringen). In het geval er gebruik moet worden gemaakt van de zorgverzekering, geldt er in veel gevallen ook nog een eigen risico. Voor het verzekeringsjaar 2013 is het eigen risico gesteld op €350. U kunt besparen op de zorgverzekering door over te stappen naar een goedkopere verzekeraar, door aanvullende dekkingen te schrappen of door de verzekeraar te verzoeken om een hoger eigen risico te hanteren.

Eigen risico verhogen met €100 tot €500

Indien u niet of nauwelijks medische kosten maakt, kunt u geld besparen door een verhoogd eigen risico te nemen. Dit kunt u doen als u verwacht niet boven de verplichte eigen risico uit te komen. Op deze manier kunt u flink besparen op de maandlasten. Een extra eigen risico van €500 zal u ongeveer een besparing in premie opleveren van de helft. Moet u in het verzekeringsjaar wel hoge medische kosten maken, dan was het achteraf gezien geen goede keuze om het eigen risico te verhogen.

Eerste €850 aan medische kosten zelf moeten betalen

Bij het verhogen van het eigen risico met €500 moet u wel stil staan bij de risico’s van deze verhoging. U kunt geconfronteerd worden met hoge medische kosten waardoor u een nota thuisgestuurd gaat krijgen van €850 (€350 standaard eigen risico + €500 vrijwillige eigen risico). Bij het kiezen voor een extra eigen risico doet u er verstandig aan om alvast het bedrag aan eigen risico te reserveren. De besparing aan premie kunt u gaan reserveren in hetzelfde potje. Nadat u twee jaar lang geen extra eigen risico hebt moeten betalen, hebt u met de besparingen al €500 opgebouwd om te reserveren voor verzekeringsjaren waarin u het wel nodig gaat hebben.

Besparen op de aanvullende verzekeringen?

De meeste mensen hebben een aanvullende verzekering. Deze aanvulling wordt vaak afgesloten doordat de verzekeraars dat aanmoedigen. In de praktijk blijken de meeste verzekerden geen aanvullende verzekering echt nodig te hebben. De noodzakelijke medische hulp zit in de basisverzekering. U moet pas een aanvullende verzekering afsluiten nadat u voor uzelf op een rijtje hebt gezet wat de aanvulling u extra biedt. Om een vergoeding voor de bril of extra behandelingen van een fysiotherapeut hoeft u het niet te doen. U moet ook meewegen wat de gevolgen zijn als u de aanvulling niet bijverzekerd hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eigen risico zorgverzekering verhogen met €500"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 06-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!