InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Noorse Kroon NOK in plaats van euro

Noorse Kroon NOK in plaats van euro

Noorse Kroon NOK in plaats van euro Geen euro, maar kiezen voor de waarde van de Noorse Kroon NOK als alternatief voor de euro in 2015 en 2016, en zo profiteren van de economie in Noorwegen? Velen van ons zoeken een alternatief voor de euro en de Noorse economie is booming, dus lijkt sparen en beleggen in de Noorse Kroon een goede keuze. Maar wat zijn de risico's van sparen en beleggen in de Noorse Kroon en de risico's van de economie in Noorwegen die toch in belangrijke mate rust op de olie- en gassector en de stijgende olieprijs?

Sparen in Noorwegen met bankgarantie

Het garantiestelsel in Noorwegen garandeert de spaarder een bedrag tot 2 miljoen Noorse kronen. Omdat 1 Noorse kroon gelijk is aan 0,133 euro's betekent dit een garantie van de Centrale Bank van Noorwegen, de Norge Bank, van 266.000 euro. Veel meer dan in Nederland dus waar we per persoon een garantie hebben tot maximaal 100.000 euro. Een euro is in 2012 ongeveer gelijk aan 7,5 NOK, maar dat is medio april 2016 al opgelopen tot 9,31 NOK.

Noorse Kroon NOK in plaats van euro

De Noorse economie en de Noorse Kroon zijn gewild. De economie kromp in 2009 voor het eerst in twintig jaar tijd, maar maakt sindsdien weer een bloeitijd door, geholpen door de hoge olie en gasprijs. De Noorse economie is namelijk sterk afhankelijk van de olie- en gassector. We zien die bloei ook terug in de huizenprijzen in Noorwegen. Waar de huizenprijzen in Nederland dalen zijn de huizen in Noorwegen duurder geworden. Dat komt doordat Noorwegen relatief weinig bebouwd gebied kent, terwijl de vraag naar huizen wel toeneemt door de bevolkingsgroei. En die huizenprijzen zijn ook in Noorwegen een achilleshiel. De OESO waarschuwde in het voorjaar van 2012 al voor de opgeblazen woningmarkt in Noorwegen.

Koers Noorse Kroon NOK Noorwegen ten opzichte van de euro

Wie gaat beleggen of sparen in Noorse Kronen, moet rekening houden met de ontwikkeling van de koers van de Noorse Kroon. Deze ontwikkeling betekent een extra risico dat in uw voordeel kan uitpakken via een extra rendement, maar ook nadelig kan zijn. Daarom een paar cijfers op een rij, zoals verhandeld op Euronext:

Koers euro gedeeld door koers Noorse Kroon, wat is de koers van de Noorse Kroon vandaag

jaareuro/noknok/euro
2007tussen de 7,65 en 8,10tussen 0,123 en 0,13
2008tussen de 7,8 en 9,9tussen 0,10 en 0,128
2009tussen de 8,20 en 9,90tussen 0,101 en 0,122
2010tussen de 7,8 en 8,2tussen 0,122 en 0,128
2011tussen de 7,5 en 7,9tussen 0,126 en 0,133
30 maart 20117,850,127
31 juli 20117,680,13
31 maart 20127,650,131
28 mei 20127,530,133

Hieruit blijkt dat de Noorse Kroon ten opzichte van de euro behoorlijk op en neer kan gaan en dat de koers NOK gemiddeld genomen de laatste jaren ten opzichte van de euro is gestegen. Waar de Nok in het slechte economische jaar 2009 omgerekend minimaal 10 eurocent waard was is dat nu ruim 13 cent. Een stijging ofwel appreciatie van 30 procent. Dat betekent dus ook dat de NOK momenteel relatief hard is.

Koers Noorse kroon 2015 en 2016

Sinds september 2014 was de Noorse Kroon qua trend al met een opmars bezig en die heeft zich in 2015 en 2016 doorgezet:

Koers euro gedeeld door koers Noorse Kroon, wat is de koers van de Noorse Kroon vandaag, 2015 en 2016

jaareuro/nok
10 juli 20158,99
26 juni 20158,75
maart 20158,7
januari 20159,10
september 20158,20
april 20169,3

Sparen of beleggen in de Noorse munt in 2016

Voor een spaarrekening in Noorse NOK zult u naar Noorwegen moeten of een rekening in vreemde valuta openen bij uw bank. Voor beleggers zijn er de turbo's. Dit zijn afgeleide producten die in twee varianten verkrijgbaar zijn. De turbo long als u een koersstijging van de Noorse Kroon ten opzichte van de euro verwacht of de turbo short wanneer u een daling verwacht. Het zijn speculatieve producten die u online kunt kopen of verkopen. Bedenk wel altijd dat sparen of beleggen in vreemde valuta een extra risico betekent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Exporteren naar NoorwegenNoorwegen is voor Nederlandse bedrijven een interessante handelspartner. Het land is zeer welvarend en ligt relatief dic…
Noorwegen: Noorse staatsobligaties kopen en verkopenStaatsobligaties van Noorwegen zijn erg populair. Dat komt omdat er een hoog rendement op is. De Noorse economie doet he…
Bankrekening openen in NoorwegenEr zijn relatief veel Nederlanders die in Noorwegen wonen of daar zaken doen. In dat geval is het handig om een bankreke…
Veilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen kan ook goed bij een buitenlandse Britse Bank of Scotland met een hoge rente of bij een Turkse bank door o…
Studeren in NoorwegenStuderen in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…

Reageer op het artikel "Noorse Kroon NOK in plaats van euro"

Reactie

Herman, 19-06-2012 11:09 #1
In 2010 wat NOK gekocht en blij dat ik het gedaan heb. Reactie infoteur, 20-06-2012
Goed zo!

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 17-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!