InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wanneer deposito sparen?

Wanneer deposito sparen?

Wanneer deposito sparen? Hoe kunt u ook in 2017 succesvol deposito sparen met een spaardeposito bij een bank? Deposito sparen is vooral sparen op een spaarrekening met een hoge spaarrente. Dat kan doordat u uw geld langer uitleent aan de bank. Deposito sparen is bedoeld voor wie zijn spaargeld even kan vastzetten en geen rentedaling wil. Voor een paar maanden of voor vele jaren. Wanneer gaat u dan deposito sparen? Als u een hoog rendement wilt op uw spaargeld en niet het risico wilt lopen dat het rendement op uw spaargeld weer omlaag gaat, doordat de rente daalt. Deposito sparen is veilig sparen, omdat deposito sparen valt onder de bankgarantie van de Nederlandse Bank zolang het deposito niet achtergesteld is. Deposito sparen betekent een hoge vaste rente.

Wat is deposito sparen?

Deposito sparen is even eenvoudig als het sparen op een gewone spaarrekening. U bepaalt eerst voor uzelf hoe lang u uw geld kunt plaatsen bij een bank en bij welke bank u dat gaat doen. De meeste banken bieden een spaardeposito aan, maar niet elke bank geeft een even hoge spaarrente. Ook wat dat betreft is er geen verschil met een gewone spaarrekening: u moet zelf op jacht naar de hoogste spaarrente. De keuze van de bank is belangrijk, de looptijd is belangrijk, de spaarrente is belangrijk, maar ook of een spaardeposito achtergesteld is.

Hoe kan ik deposito sparen?

Als u een rekening hebt bij een ban, een spaarrekening of betaalrekening, kunt u er meestal ook deposito sparen. U boekt dan het geld van de betaalrekening of spaarrekening over naar het spaardeposito van uw keuze.

Bij welke bank deposito sparen?

Bij welke bank u het beste kunt sparen hangt af van:
  • De looptijd waarvoor u kiest;
  • De hoogte van de spaarrente;
  • De voorwaarden van de bank.

Een achtergesteld deposito? Niet doen

Het achtergestelde spaardeposito zien we niet veel meer tegenwoordig bij een bank. Maar het kan geen kwaad om daar extra op te letten. Het is namelijk zo dat een gewoon deposito netjes onder de spaargarantie van het depositogarantiestelsel valt, maar een achtergesteld deposito in de regel niet. Het achtergestelde deposito geeft een hogere rente, maar dat is vooral omdat het risico daarbij ook groter is: hoge rente op achtergesteld deposito. Het is veiliger om een spaardeposito te nemen met een hoge vaste rente, maar zonder dit overbodig extra risico.

Deposito sparen tegen een hoge vaste rente geeft zekerheid

Met een spaardeposito bent u gegarandeerd van een hoge vaste rente. Dat is dan ook meteen een groot voordeel van een deposito. Waar u op een direct opneembare spaarrekening te maken krijgt met een variabele rente, blijft de rente op een deposito gedurende de looptijd van uw deposito onveranderd. Dat betekent ook dat een spaardeposito is aan te raden wanneer u een renteverlaging verwacht. Bij een renteverlaging verliest de spaarder met een variabele rente direct geld, maar houdt u op een spaardeposito de eerder afgesproken rente.

Wanneer een spaardeposito en voor hoe lang sparen?

Voor hoe lang u een spaardeposito neemt hangt van een paar factoren af:
  • Hoe lang u uw geld niet direct nodig hebt. Is dat lang, dan is de keuze voor een lange looptijd snel gemaakt.
  • Hoeveel rente u op een deposito krijgt. Meestal krijgt u op een deposito met een langere looptijd ook een hogere rente, maar dat is niet altijd het geval. Banken hebben regelmatig ook aanbiedingen. Vraag daar dan ook naar.
  • De voorwaarden waaronder u toch tussentijds bij uw geld kunt. Die voorwaarden zijn niet bij elke bank hetzelfde. Soms kunt u uw geld niet eerder opnemen, soms wel. Soms is er een boete verschuldigd, maar soms ook weer niet. Enig uitzoekwerk is dus op zijn plaats.

Wie gaat sparen kiest ook voor een deposito vanwege de spaarrente

Bij het sparen wilt u een hoog rendement en dat rendement is ook bereikbaar als u uw spaargeld spreidt. Maak uw eigen rentemix als u gaat sparen. Wat sparen op een direct opneembare rekening en wat sparen op een deposito. Natuurlijk is die spreiding pas goed mogelijk als er voldoende spaargeld is, maar in alle gevallen is het zo dat u er voor een hoog rendement op uw spaargeld goed aan doet om de actuele spaarrente goed te volgen en daarbij te kiezen voor een hoge spaarrente. Deels een vaste rente, deels een variabele. Het internet helpt u daar eenvoudig bij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge rente op achtergesteld depositoHoge rente op achtergesteld depositoWat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hoge…
Een flexibel deposito met hoge renteEen flexibel deposito met hoge renteSpaargeld op een spaardeposito zetten in 2017 en toch flexibel zijn, kan met een flexibel deposito. Zo hebt u de zekerhe…
Deposito sparen bij bank geeft de hoogste renteDeposito sparen bij bank geeft de hoogste renteDeposito sparen is sparen met een hoog rendement en meer rente. U kunt met een juiste spreiding en depositoplanner toch…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…

Reageer op het artikel "Wanneer deposito sparen?"

Reactie

John, 17-01-2014 11:43 #1
Wie weet welke bank een echt ''groen certificaat'' heeft, voor het pensioen sparen met belasting voordeel?
john. Reactie infoteur, 17-01-2014
Beste John,
Groen sparen met belastingvoordeel bestaat sinds Rutte 1niet meer, wel zijn er groene beleggingen:

http://financieel.infonu.nl/sparen/18871-spaarbank-groensparen-is-fiscaal-zeer-voordelig.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2017
Gepubliceerd: 26-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Beleggen of sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!