InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Crisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggen

Crisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggen

Crisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggen De Europese schuldencrisis van 2011 en de twijfelachtige aanpak ervan door de Europese unie zorgden voor veel onzekerheid op de beurs. Ook de jaren daarna is de gewone burger erg wantrouwig geworden over de activiteiten van de banken en wat die allemaal uitvoeren met het hen toevertrouwde spaargeld. Wat gaat er gebeuren met ons geld als er banken failliet gaan? Heeft het nog zin om te sparen als het geld minder waard wordt? Allemaal vragen waarop het antwoord niet meteen duidelijk is. Toch lijkt het voorlopig zinvol om cash geld opzij te zetten op een spaarrekening én op een beleggersrekening. Bij financiële zaken is het van belang om nooit teveel op één mogelijke uitkomst te wedden maar om met meerdere situaties rekening te houden.

Europese schuldencrisis: wat te doen met je geld?

Begin november 2011 ging de Europese Unie gebukt onder de schuldencrisis. Ondanks tal van bijeenkomsten verliep de oplossing van die crisis erg stroef. De financiële markten reageerden nerveus op de Europese goede bedoelingen om Griekenland uit het slop te trekken en de beurzen zijn zowat elke dag volatiel: ze gaan hevig op en neer, en dit zowel in Europa als in de rest van de wereld. Zelfs in de periode 2014-2015 bleef de Griekse schuldencrisis als een donderwolk over de beurzen in Europa hangen. Ook de man in de straat stelt zich de vraag hoe zijn geld te beheren: sparen of beleggen?

Geld bijdrukken en inflatie

Om het probleem van de schulden van de landen aan te pakken, drukten zowel de Amerikaanse Centrale bank als de Europese geld bij. De geldhoeveelheid nam toe en hierdoor ook de waardevermindering ervan. Hierdoor kan je alsmaar minder kopen met je geld. Je kan je dan de vraag stellen of het wel zin heeft te sparen. Als de spaarrente lager ligt dan de inflatie, maak je in feite verlies. En het is vooral deze vaststelling waar tal van mensen voor terugschrikken: als sparen je verlies oplevert dan kan je je geld maar beter uitgeven, toch? Of zijn er misschien manieren om je geld nuttig te investeren, waarbij tegelijk het evenwicht tussen risico en potentieel rendement interessant is?

Sparen: toch een goede oplossing?

Bijgevolg kan je redeneren dat sparen helemaal geen zin heeft, vermits je spaargeld toch vermindert in waarde door een verhoogde inflatie. Maar wat dan wel te doen met je geld? Investeren in vastgoed? Investeren in goud of aandelen? Het is anno 2011 allemaal zo onzeker geworden in de financiële wereld dat zowat elke beleggingsklasse een risico met zich mee kan brengen. Precies daarom kan - ironisch genoeg - sparen toch een logische oplossing zijn, ook al maak je verlies ten opzichte van de inflatie. Het is voorzichtige en veilige zet om je geld gewoon even veilig op een spaarrekening te laten staan.

Beleggen in aandelen

De beleggers volgen de nerveuze markten op de voet en speuren naar de mogelijke uitkomsten van de Europese en Amerikaanse schuldencrisis. Het is moeilijk te voorspellen hoe de beurzen zullen evolueren, maar het is altijd nuttig om rekening te houden met een nieuwe beurscrisis. Daarom lijkt het interessant om nog even cash geld op een beleggersrekening te bewaren tot er betere tijden aanbreken. Bij een volgende beurscrash ondergewaardeerde aandelen van gezonde bedrijven inslaan behoort tot de mogelijkheden. Wachten tot het goede moment aanbreekt en dan toehappen is een strategie voor koelbloedige beleggers en zeker niet altijd even makkelijk. Toch is dat een manier om uiteindelijk voordeel te halen uit een crisis en de nasleep ervan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?Geld sparen en op je spaarrekening zetten is iets waarvan sommige mensen het nut niet van inzien. De rente op de spaarre…
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Sparen: Voor- en nadelenSparen: Voor- en nadelenSparen is een manier van omgaan met geld waar veel mensen in Nederland weinig mee doen. Rente verhogingen van de bank zo…
Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningSparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningNa de crisis op de beurzen zijn beleggers niet meer zo happig om in aandelen te beleggen en richten zich meer op de veil…

Reageer op het artikel "Crisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Cash geld
Schrijf mee!