InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Lijfrente sparen of lijfrentepolis in 2017?

Lijfrente sparen of lijfrentepolis in 2017?

Lijfrente sparen of lijfrentepolis in 2017? Lijfrente uit lijfrente sparen bij een bank (banksparen) of uit een lijfrentepolis en lijfrenteverzekering bij een verzekeringsmaatschappij. Wat is lijfrente sparen? Banksparen en lijfrente sparen zijn in 2016 en 2017 fiscaal slimme manieren van sparen bij een bank en tegen lage kosten. De advieskosten van een lijfrenteverzekering, als die er zijn, zijn fiscaal aftrekbaar. Een lijfrentepolis hebt u bij een verzekeringsmaatschappij. Er zijn een aantal duidelijke verschillen tussen deze manieren van sparen. Gaat u banksparen met lijfrente sparen of kiest u voor lijfrente met een lijfrentepolis als verzekeringspolis? Bekijk eerst de argumenten voor en tegen banksparen.

Inhoud

Wat is lijfrente sparen?

Lijfrente sparen is een vorm van banksparen, waarbij u een spaarpremie stoort op een geblokkeerde bankrekening en waarvan de spaarpremie fiscaal aftrekbaar kan zijn. In de periode van lijfrente sparen betaalt u geen belasting over het opgebouwde kapitaal. Omdat lijfrente sparen een vorm van banksparen is, valt het lijfrente sparen onder bankgarantie van een bank voor spaarders en valt bij uw overlijden het gespaarde geld toe aan de erfgenamen.

Banksparen en dus ook lijfrente sparen doet u bij een bank en niet bij een verzekeringsmaatschappij

Banksparen houdt in dat u spaart op een geblokkeerde spaarrekening bij een bank om zo te zorgen voor:
  • Een aanvulling op het pensioen via lijfrente sparen.
  • De aflossing van een gedeelte van uw hypotheek.
  • Het onderbrengen van een gouden handdruk of ontslagvergoeding.
  • Sparen voor uw uitvaart.

Sparen op een geblokkeerde rekening betekent dat u wel geld kunt storten, maar dat het geld een aantal jaren op de spaarrekening moet blijven staan. U kunt niet tussentijds geld opnemen

Vrijstellingen van belasting bij lijfrente sparen 2015, 2016 en 2017

De bekendste vormen van banksparen zijn de regelingen voor een aanvullend pensioen en voor de aflossing van uw hypotheek. Hiervoor gelden aantrekkelijke belastingvoordelen:

Banksparen 2015, de vrijstellingen bij lijfrente sparen

aanvullend pensioen via lijfrente sparenjaarlijkse aftrek premie bij pensioentekort
aflossing hypotheek voor bestaande hypotheken 36.600 na 15 jaar en 161.500 na 20 jaar

Lijfrente bouwt u op bij een verzekeringsmaatschappij

Het feit dat een lijfrenteverzekering bij een verzekeringsmaatschappij wordt opgebouwd is niet vrijblijvend. Dat betekent namelijk dat u niet alleen spaart voor een aanvulling op uw pensioen, maar tegelijkertijd ook een verzekering afsluit. Met de verzekering kunt u bepalen naar wie de uitkering gaat wanneer u voortijdig komt te overlijden. De verzekering zorgt ervoor dat een lijfrentepolis in de praktijk vaak duurder is dan het sparen bij de bank. De premie die u betaalt, bevat namelijk ook een risico element die we niet terug vinden bij het banksparen. Bij banksparen gaat het opgebouwde kapitaal als u voortijdig komt te overlijden automatisch naar de erfgenamen als tussen de eerste storting en het moment van overlijden tenminste vijf jaar zit. Daar hoeft u niet extra voor te betalen.

Banksparen of lijfrenteverzekering?

Voordat u kiest tussen banksparen of een lijfrente doet u er goed aan om offertes aan te vragen. Daarmee krijgt u inzicht in het kapitaal dat u zult opbouwen, maar ook in de kosten. Voor de belastingdienst maakt het geen verschil of u kiest voor banksparen of een lijfrentepolis.

Lijfrente laten uitbetalen via spaarrekening bank

Wat ook nog kan is dat u een lijfrenteverzekering of koopsompolis hebt bij een verzekeringsmaatschappij, maar de lijfrente liever laat uitkeren via een bank. Bijvoorbeeld doordat de offerte van de bank aanmerkelijk gunstiger uitvalt. Aandachtspunt zijn de oude polissen die meer vrijheden bieden. Als u die overzet naar een bank zullen de nieuwe voorwaarden van toepassing zijn.

Advieskosten lijfrenteverzekering fiscaal aftrekbaar

Bij besluit van 13 juni 2012 van de Ministerie van Financiën is besloten dat de advieskosten van een lijfrenteverzekering evenzeer aftrekbaar zijn als de premies. Dat is een interessante wijziging, omdat deze advieskosten tussen de 300 en 600 kunnen bedragen. Wel geldt dat u niet meer fiscaal kunt aftrekken dan dat uw jaarruimte als aftrek inkomstenbelasting toelaat.

Slot lijfrente, lijfrenteverzekering of banksparen

Het banksparen is ontwikkeld om meer concurrentie teweeg te brengen en de kosten transparant te maken. Dat betekent dat een aanvullend pensioen of sparen voor uw huis niet langer alleen een zaak is van alleen de verzekeringsmaatschappijen, maar ook van de banken. Maak van deze verscherpte concurrentie gebruik om voor u het beste aanbod te kiezen. Een klein verschil in de kosten en rente bij de vermogensopbouw of een klein verschil in de rente bij de uitkering kunnen een kapitaal verschil maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschil banksparen & lijfrenteWat is het verschil tussen banksparen en een lijfrenteverzekering? Er zijn verschillende manieren waarop mensen op een f…
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Berekening jaarruimte aftrek inkomstenbelasting 2015-2016Berekening jaarruimte aftrek inkomstenbelasting 2015-2016Bereken uw pensioentekort en de jaarruimte 2014, 2015, 2016 en 2017 en het fiscale voordeel dat voor uw lijfrenteaftrek.…
Lijfrente BegrippenLijfrente BegrippenIn dit artikel worden de belangrijkste begrippen besproken met betrekking tot lijfrente, op alfabetische volgorde. Afkoo…
Van lijfrente tot banksparenVan lijfrente tot banksparenBanksparen is een vrij nieuw en fiscaal voordelig product, onder meer in te zetten om uw hypotheek voordelig af te losse…

Reageer op het artikel "Lijfrente sparen of lijfrentepolis in 2017?"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 09-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Lijfrente berekenen
Schrijf mee!