InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Aanvullend pensioen opbouwen

Aanvullend pensioen opbouwen

Er kunnen tal van redenen zijn waarom mensen aanvullend pensioen opbouwen. Ze hebben een AOW-gat of vinden de pensioenopbouw onvoldoende. Een aanvullend pensioen opbouwen kan door lijfrente, banksparen of deelname aan de spaarloonregeling. Ook het overbruggen van een AOW-gat komt aan de orde.

Wat is een aanvullend pensioen?

Aanvullend pensioen is een periodieke uitkering die het verlies aan inkomen door ouderdom, overlijden of arbeidsongeschiktheid opvangt. Het kan dus gaan om ouderdomspensioen, nabestaandenpensioen of arbeidsongeschiktheidspensioen.

Pensioenopbouw

De gebruikelijke pensioenleeftijd is 65 jaar; volgens het pensioenakkoord zal dit in 2020 66 jaar zijn. Een volledig pensioen wordt opgebouwd in 40 jaar: tussen iemands 25ste en 65ste levensjaar. Volgens het middelloon-ssteem, waar vrijwel alle pensioenregelingen naar over zijn gestopt, wordt uitgegaan van 70% van het gemiddelde salaris van een werknemer in zijn gehele loopbaan.

Aanvullend pensioen opbouwen

Niet iedere werknemer bouwt aanvullend pensioen op. Werknemer die niet via de werkgever een aanvullend pensioen opbouwen of werknemers die een hoger pensioen willen dan de AOW en het bedrijfspensioen, kunnen aanvullend pensioen opbouwen door een lijfrenteverzekering of andere voorziening via een verzekeringsmaatschappij. Dat is duurder, want de werkgever betaalt niet mee.

Pensioensparen: banksparen

Er zijn tal van mogelijkheden om aanvullend pensioen op te bouwen. Sommige spaarvormen kennen een fiscaal voordeel. Of dit belastingvoordeel in de toekomst zal blijven, is nog zeer de vraag. Een relatief nieuwe vorm van pensioensparen is banksparen. Bij banksparen wordt er geld gestort op een geblokkeerde spaar – of beleggingsrekening. Zo wordt er lijfrentekapitaal opgebouwd. Dat kapitaal kan later in termijnen worden uitbetaald door de bank.

Spaarloonregeling

Wie aanvullend pensioen wil opbouwen, kan ook sparen via de spaarloonregeling. Werknemers kunnen via deze regeling belastingvrij een deel van hun brutoloon sparen. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo moet het geld op een aparte rekening gestort worden, op naam van de werknemer. Het gespaarde tegoed blijft minimaal vier jaar op de rekening staan.

Levensloopregeling

Werknemers kunnen er ook voor kiezen om deel te nemen aan de levensloopregeling, in plaats van de spaarloonregeling. Zij sparen dan voor onbetaald verlof en ontvangen tijdens de periode van onbetaald verlof een periodieke uitkering.

AOW-gat

In principe heeft iedere ingezetene vanaf 65 jaar recht op AOW. Wat veel mensen niet weten, is dat de AOW geen vanzelfsprekendheid is, maar dat je AOW-rechten opbouwt. Vanaf 15 tot 65 jaar wordt er ieder jaar 2% AOW opgebouwd. Dat is 50 x 2% = 100% AOW. Een voorwaarde is wel dat je in Nederland woont. Nederlanders die een aantal jaren in het buitenland hebben gewoond, bouwen geen AOW op gedurende die jaren. Zij kunnen daardoor geconfronteerd worden met een AOW-gat.

AOW-gat aanvullen

Dit AOW-gat kan worden aangevuld door een verzekering af te sluiten bij de Sociale Verzekeringsbank. Dit is echter voor veel mensen onbetaalbaar. Zij kunnen ook een aanvullende pensioenvoorziening afsluiten, zoals banksparen of een ander vorm van fiscaalvriendelijk pensioensparen.

Pensioenstelsel in Nederland

Het pensioenstelsel voor werknemers in Nederland heeft drie “pijlers”: de AOW, het aanvullend pensioen en een pensioen dat privé verzekerd is.

Pensioenbreuk

Als een werknemer pensioenbreuk heeft, is het nuttig om een aanvullend pensioen op te bouwen. Een pensioenbreuk ontstaat als deelname aan een pensioenfonds beëindigd wordt. Een veel voorkomende oorzaak van pensioenbreuk (pensioengat)is het wisselen van baan, pensioenbreuk door migratie, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en tijdelijk stoppen met werken. De oplossingen voor pensioenbreuk kunnen zijn: waardeoverdracht bij pensioenen en privévoorzieningen, zoals een lijrenteverzekering bij een verzekeringsmaatschappij.
Gerelateerde artikelen
Pensioen opbouwen bij Brand New DayPensioen opbouwen bij Brand New DayBrand New Day is een nieuwekomer op de financiële markt. Bij Brand New Day kun je o.a. een aanvullend pensioen opbouwen…
Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, WajongBouw je pensioen op als je een uitkering van het UWV ontvangt? In dit artikel vindt u het antwoord op deze vraag.
Pensioenbreuk: oorzaken pensioenbreukEen pensioenbreuk ontstaat als u van pensioenfonds of pensioenverzekeraar verandert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u…
Banksparen pensioen: Tips vergelijken en kosten banksparenBanksparen is een populaire nieuwe manier om belastingvrij vermogen te besparen voor je pensioen. Wanneer je een pensioe…
Het opvullen van je pensioengat?Het opvullen van je pensioengat?Het kiezen van een pensioen is een van de belangrijkste beslissingen die bepalend kunnen zijn voor de rest van je leven.…
Bronnen en referenties
  • Praktische informatie over sociale zekerheid 2010

Reageer op het artikel "Aanvullend pensioen opbouwen"

Reactie

Maria Looymans, 04-07-2012 15:32 #1
Wat betreft het stuk AOW-gat klopt niet helemaal. Als je in het buitenland hebt gewoond voor enkele jaren maar in Nederland gewerkt hebt en voor het Nederlands belastingstelsel hebt gekozen is er niets aan de hand, dus je wordt niet gekort

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!