InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoge spaarrente in België

Hoge spaarrente in België

Hoge spaarrente in België Het is aantrekkelijk om te sparen in België vanwege de hoge spaarrentes. Sowieso openen steeds meer Nederlanders een spaarrekening in het buitenland, omdat de rentepercentages hoger zijn dan in Nederland. Hoe is de spaarrente in België opgebouwd? Sparen in België: hoe gaat dat in zijn werk? Welke banken bieden hoge spaarrente in België?

Spaarrente in België

De spaarrente is in België op een andere manier opgebouwd dan in Nederland. De bank verstrekt een basisrente. Daar bovenop komt een zogenaamde “getrouwheidspremie” en eventueel een “aangroeipremie”.

Wat is getrouwheidspremie?
Getrouwheidspremie is het extra rentepercentage dat spaarders ontvangen als zij het spaarbedrag minimaal één jaar op de spaarrekening laten staan. Zo probeert een Belgische bank klanten aan zich te binden.

Wat is aangroeipremie?
Aangroeipremie is een extra vergoeding op bedragen die zijn bijgestort op de spaarrekening. Het gaat hierbij om het positieve verschil tussen de stortingen en de geldopnames.

Hoge spaarrentes in België

In België zijn de gemiddelde spaarrentes hoger dan in Nederland. Het gemiddelde ligt momenteel tussen de 2,3% en de 2,75%. De hoogste spaarrente ligt op 2,8% en zal vermoedelijk stijgen. Maar ook in Nederland is de spaarrente in de lift.

Spaarrekeningen België vergelijken

Ook in ons buurland is er een vergelijkingssite waar je de spaarrentes van de verschillende financiële instellingen met elkaar kunt vergelijken, namelijk www.spaargids.be. De site laat zien hoe de spaarrente bij de banken tot stand komt. De soorten spaarrekeningen zijn echter wel anders. Termijnrekeningen, kasbons en “langetermijnsparen” zijn termen die we in Nederland niet kennen.

Geld sparen in het buitenland

Het wordt steeds eenvoudiger om een spaarrekening te openen tegen een aantrekkelijke spaarrente in het buitenland. Hoe veilig het is om in het buitenland te sparen, is afhankelijk van het depositogarantiestelsel waar de bank onder valt. Het depositogarantiestelsel garandeert het spaargeld tot een bepaald bedrag in het geval van faillissement van de bank. In België is het Belgisch depositogarantiestelsel van toepassing.

Belasting over spaargeld buitenland
Er wordt ten onrechte gedacht dat sparen in het buitenland een manier is om de belasting over het spaargeld, oftewel de vermogensrendementsheffing te ontwijken. Maar sinds 2005 zijn er internationale maatregelen genomen. De Belastingdienst is actief in het opsporen van de zogenaamde zwartspaarders. Het fiscale voordeel vervalt dus voor mensen die een spaarrekening willen openen in het buitenland. Zij moeten hun vermogen opgeven bij de Belastingdienst. De gegevens zijn al bij de Belastingdienst bekend, omdat banken verplicht zijn om het geld van hun spaarders door te geven.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Sparen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Spaargids.be

Reageer op het artikel "Hoge spaarrente in België"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!