InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Verdubbel snel uw geld met samengestelde rente

Verdubbel snel uw geld met samengestelde rente

Verdubbel snel uw geld met samengestelde rente Wat is rente op rente? Met een samengestelde rente of interest groeit uw vermogen aanmerkelijk veel sneller dan met een enkelvoudige rente of interest. Door een samengestelde interest als renteberekening kunt u zelfs relatief snel uw geld verdubbelen. Natuurlijk maakt het ook verschil hoe hoog de rente is. Hoe hoger de rente, hoe sneller de samengestelde rente sterk in uw voordeel werkt. We noemen dit rente op rente ofwel rente over rente. Bekijk deze magische renteberekening.

Enkelvoudige rente als renteberekening

De renteberekening met de enkelvoudige rente is het eenvoudigst. U betaalt over de hoofdsom van de lening bijvoorbeeld per jaar 5% rente of ontvangt op een spaarrekening 3%. Maar vaak is er sprake van een samengestelde rente, waarvan de rente veel sneller oploopt doordat u rente over rente betaalt.

Rente over rente krijgen betekent een samengestelde interest ontvangen

Wie gaat sparen krijgt een enkelvoudige rente of een samengestelde rente. Samengestelde rente is rente over rente. U krijgt dan ook rente over de rente die inmiddels is bijgeschreven. Zo ontvangt u meer rente, waardoor uw spaargeld harder groeit. Er zijn ook allerlei beleggingsproducten die zo werken. Sparen tegen een samengestelde rente is gunstig, maar lenen tegen een samengestelde rente is ongunstig.

Hoe krijg ik een exponentiële groei van de rente?

In de natuur is elke keer weer waar te nemen dat een exponentiële groei erg hard gaat. De celdeling in ons lichaam verloopt na de eerste celdelingen via exponentiële groei. Krijgt het allemaal zijn tijd dan groeit een kleine foetus binnen afzienbare tijd uit tot een volwassen man of vrouw. Stop twee vruchtbare konijnen of muizen bij elkaar en voordat u het weet zal er sprake zijn van een merkbare overbevolking door een exponentiële groei.

Hoe verdubbel ik snel mijn geld met samengestelde rente?

Samengestelde rente geeft ook een exponentiële groei bij de juiste aanpak. Het volgende voorbeeld laat zien hoe snel uw geld groeit als u elke maand het dubbele op een spaarrekening plaatst. We beginnen met slechts 10 eurocent:

Voorbeeld renteberekening bij samengestelde intrest:
maandeuro
10,1
20,2
51,6
812,8
11102,4
14819,2
163.276,80
176.553,60
Totaal26.214,30

U begint dus met 10 eurocent in maand 1 en als u deze inleg elke maand verdubbelt, eindigt u na anderhalf jaar met een maandelijkse inleg van ruim 6.500 euro. De totale inleg na anderhalf jaar bedraagt dan ruim 26.000 euro. Dit is zonder bijgetelde rente. De rentevergoeding maakt het alleen maar interessanter.

Samengestelde rente en interest in een formule weergegeven

Samengestelde rente is rente op rente. U doet niks, laat het geld inclusief de rente op de spaarrekening staan. Dat betekent het volgende:

  1. Na jaar 1 is heeft u uw inleg K plus rente, ofwel K*(1+rente),
  2. Na jaar twee is dat K*(1+rente)²,
  3. Na jaar 3 is dat K*(1+rente)³,
  4. En zo verder.

Kapitaal verdubbeling door rente op rente

Rente op rente gaat dus snel. De snelheid is sterk afhankelijk van de rente die u ontvangt, en het aantal jaren dat u het geld laat staan. Ik heb wat sommen gemaakt om te laten zien bij welke rentepercentage uw beginkapitaal in een bepaald jaar is verdubbeld. De cijfers zijn afgerond:

jaarrente %
1100
241,4
418,9
514,9
107,2
154,7
203,5
252,8
302,3

Uit deze renteberekening volgt:
  • Meteen na 1 jaar uw kapitaal verdubbelen via rente op rente kan wel, maar is niet erg realistisch. Het vraagt om 100% rente.
  • In vijf jaar verdubbelen kan met een rente percentage van bijna 15%.
  • In 15 jaar met een rente van 4,7 %.
  • In 30 jaar met een rente van 2,3 %.

U ziet ook dat bij een rentepercentage van omstreeks 16 %, zoals bij sommige postorderbedrijven, uw schuld in bijna 4 à 5 jaar verdubbelt.

De 72 regel

Omdat deze tabellen wat moeilijk te onthouden zijn, is de 72-regel bedacht. Die houdt in dat als u 72 deelt door het rentepercentage, u grofweg ook het aantal jaren weet dat u het geld moet laten staan om het te kunnen verdubbelen. Het is een wat grove benadering die bij een korte looptijd onderschat en na 15 jaar overschat hoeveel jaren er voor een verdubbeling nodig zijn.

Enkele voorbeelden van de 72 regel:
  • Stel rente is 14,9%, dan is dus het aantal jaren= 72/14,9 ofwel 4,8. Afgerond 5. Dat is iets te laag, maar klopt na afronding.
  • Stel rente is 4,7%, dan is dus het aantal jaren=72/4,7=15,3 ofwel afgerond 15. Dat is iets te hoog, maar klopt ook na afronding.

Slot samengestelde rente

Rente op rente is interessant. Zeker als de rente wat hoger is en u het geld langer kunt laten staan. Als dit te saai is kunt u ook mix aanbrengen tussen sparen en beleggen om vermogen op te bouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteHoe snel bent u miljonairRente op rente, procent sommen, niets gaat sneller dan rente op rente. Hoe kunt u snel miljonair en wanneer bent u dan m…
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteWaarom een termijndeposito kiezen?Een termijndeposito, kortweg deposito, is een van de beste beleggingen als je zeker weet dat je een geldbedrag langere t…
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteRente van leningenLeningen zijn overeenkomsten waarbij de kredietverstrekker zich verplicht een bepaald bedrag te lenen terwijl hij daarvo…
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteJong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenGeld sparen levert je jaarlijks een bepaalde rente op. Die rente wordt bij je basiskapitaal gevoegd, waardoor het totaal…
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteHet kasrondje bij kopen huisOuders kunnen hun kind helpen bij het kopen van het huis, door te lenen, te schenken of door de overwaarde van hun wonin…

Reageer op het artikel "Verdubbel snel uw geld met samengestelde rente"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Miljonair worden
Schrijf mee!