InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Is Bank of Scotland betrouwbaar & veilig?

Is Bank of Scotland betrouwbaar & veilig?

Bank of Scotland is een Britse spaarbank die een internetspaarrekening en diverse hypotheekproducten aanbiedt op de Nederlandse markt. De rente voor de internetspaarrekening is de hoogste spaarrente die dit jaar gemeten is: een variabele rente van 2,5%. Is het wel veilig om een spaarrekening te openen bij Bank of Scotland?

Sparen bij Bank of Scotland

Bank of Scotland biedt slechts één soort spaarrekening aan, namelijk de internetspaarrekening. Deze spaarrekening heeft de volgende kenmerken en voordelen:
  • Variabele rente van 2,5%
  • Tijdelijke actie: €20 spaartegoed gratis bij het openen van een rekening. De voorwaarde is wel dat het saldo €5.000 of hoger is
  • Geen minimum inleg
  • Het rentetarief is op alle stortingen en op het volledige spaarsaldo van toepassing
  • U kunt 24 uur per dag bij uw geld, zonder beperkingen
  • Geld storten, opnemen en transacties altijd mogelijk
  • Rekeningtransacties en rekeningafschriften bekijken via uw persoonlijke pagina
  • Strenge technische beveiliging, onder andere door wachtwoorden, veiligheidsvragen
  • Geen kosten voor het reguliere gebruik via internet
  • Bank of Scotland valt niet onder het depositogarantiestelsel van DNB, maar onder de Britse depositogarantieregeling

Met het laatste punt zijn we aangekomen op een essentieel onderdeel: de betrouwbaarheid van Bank of Scotland.

Britse depositogarantiestelsel

Bank of Scotland is niet aangesloten bij het Nederlandse depositogarantiestelsel. Dit garantiestelsel is de beschermingsmaatregel die is ingesteld voor banken die onder het Nederlandse systeem vallen. Het spaargeld is gegarandeerd tot €100.000.

Bank of Scotland is aangesloten bij het Britse depositogarantiestelsel, het zogenaamde 'Financial Services Compensation Scheme (FSCS).Als Bank of Scotland failliet gaat en niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, staat de FSCS garant voor de vergoeding van uw spaargeld tot een bedrag van 85.000 Britse ponden. Dit bedrag is gebaseerd op het bedrag in euro’s dat geldt in de eurozone, namelijk €100.000. Het limiet is vastgesteld tot 2015 en zal dan opnieuw worden bepaald op basis van de dan geldende wisselkoersen. Als de koers van het Britse pond gedaald is, is de vergoeding in euro’s lager. Als de koers van het pond gestegen is, is de garantie omgerekend in euro’s hoger.

De uitkering wordt in Britse ponden gedaan.

Sparen bij Bank of Scotland: veilig?

Belangrijker dan het soort garantiestelsel is de vraag of een bank failliet zal gaan. Om dit te beoordelen, buigen gespecialiseerde bureaus zich over een aantal financiële kerngetallen van een bank, bijvoorbeeld de verhouding tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen. Bank of Scotland krijgt van deskundig bureau Moody's dezelfde beoordeling als de ABN AMRO en MoneYou.

Het is dus relatief veilig om bij Bank of Scotland te sparen. De spaarrente is bovendien hoger dan bij andere banken. Maar er zijn ook goede rentes te krijgen op spaarrekeningen die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen.
Gerelateerde artikelen
Sparen bij de Bank of Scotland NederlandSparen bij de Bank of Scotland NederlandDe Bank of Scotland geeft u op de direct opneembare rekening een rente van 0,75%. De Bank of Scotland Nederland moet u o…
Geen Nederlandse banken meer in de top10Geen Nederlandse banken meer in de top10Er staan geen Nederlandse banken meer in de toplijstjes voor spaarrentes. De hoogste rentes worden nu verstrekt door bui…
Bank of ScotlandDe laatste tijd duikt de naam van de Bank of Scotland regelmatig op. Enkele jaren terug was de bank niet zo belangrijk e…
Spaarrekening als belegging achterhaaldSpaarrekening als belegging achterhaaldDe spaarrekening gold decennia lang als veilige en voordelige belegging. In géén andere belegging is zoveel geld geïnves…
Internetsparen heeft vele voordelenInternetsparen heeft vele voordelenInternetsparen is ook in 2017 goedkoper dan een traditionele spaarrekening, want het levert een hogere rente op. Online…
Bronnen en referenties
  • Bank of Scotland
  • Nieuwslog.nl

Reageer op het artikel "Is Bank of Scotland betrouwbaar & veilig?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!