InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Suriname

Sparen in Suriname

Sparen in Suriname De spaarrente in Suriname is behoorlijk hoog. Dat maakt het voor Nederlands aantrekkelijk om hun geld op een spaarrekening in Suriname te zetten. Ook veel Surinaamse Nederlanders weten hun geld te vinden naar Suriname. Wie zijn geld stalt in Suriname moet er wel goed rekening mee houden met de koers van de Surinaamse dollar. De waarde van deze munt kan behoorlijk op en neer gaan, waardoor uw geld alsnog minder waard wordt, ondanks de hoge spaarrente. Lees er alles over in dit artikel. Wie gaat sparen in Suriname moet wel goed rekening houden met de koers van de Surinaamse dollar. Dit is sinds 2004 de munt van Suriname. Daarvoor was de Surinaamse gulden de nationale munteenheid van Suriname. Deze koers kan behoorlijk op en neer gaan. Het gevolg kan dus zijn dat u denkt dat u geld verdient door de hoge spaarrente, maar dat u in werkelijkheid geld verliest, omdat de Surinaamse dollar minder waard is geworden. Houdt daarom goed de koers van de Surinaamse dollar in de gaten. Andersom kan natuurlijk ook hetzelfde gebeuren, namelijk dat de Surinaamse dollar meer waard wordt in vergelijking met de euro. In dat geval haalt u dus nog een groter rendement.

Sparen in Suriname

De spaarrente in Suriname is hoog. Daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste is de inflatie in het land ook hoog. De spaarrente moet altijd iets boven de inflatie liggen, want anders is er sprake van geldontwaarding. In dat geval zullen spaarders hun geld nooit bij een bank neerzetten, omdat zij er mogelijk op andere manieren een veel hoger rendement uit zouden kunnen halen. De spaarrente lag in 2010 gemiddeld op 5 procent. Het kan dus erg voordelig zijn voor buitenlanders om hun geld te stallen bij een Surinaamse bank. De gemiddelde rente in Nederland was 2.2 procent, dus het rendement in Suriname is een stuk hoger.

Economie van Suriname

De economie van Suriname is erg afhankelijk van de handel met het buitenland. De meeste producten worden in het land geïmporteerd. Daardoor is het een importeconomie. Tegelijkertijd ligt de export een stuk lager. Daardoor heeft het land een negatieve handelsbalans. Suriname werd in 1975 onafhankelijk. Destijds had het land nog een bloeiende economie. Dat komt omdat het land nauw verbonden was met de economie van Nederland. Het land kreeg ook een grote bruidsschat mee van Nederland. Daarmee moest het land helpen om de eigen economie goed op gang te krijgen. Ook in de jaren tachtig was de economie van het land nog bloeiend, maar na de decembermoorden in 1982 kwam er wel langzaam de klad in. Dat kwam omdat steeds meer landen, waaronder Nederland, de ontwikkelingshulp aan Suriname gingen staken.

Sparen bij Surinaamse bank

Veel Surinaamse Nederlanders stallen hun geld bij banken in Suriname. Er zijn verschillende banken waar u uw geld kunt stallen. Er is ook een DSB-Bank in Suriname. Dat is niet de bank van Dirk Scheringa, maar is een afkorting voor De Surinaamse Bank. Er zijn ook grote andere banken in Suriname waar u uw geld kunt stallen. De grootste banken zijn de RBTT-bank en de SRD-bank. Een vierde bank die bekend is is de Hakrinibank. De hoogste spaarrente werd in 2010 geboden op de Anansi-bankrekening, Dit was een bankrekening bij De Surinaamse Bank. Het was mogelijk voor kinderen van 0 tot 12 jaar om daar een bankrekening af te sluiten. De rente was zo hoog omdat de bank op die manier hoopte nieuwe klanten aan te trekken. De ervaring leert dat mensen vaak hun leven lang bij een bank blijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen in Suriname"

Reacties

Yahoo Belastingparadijzen, 06-01-2017 21:44 #3
De banken in Suriname bieden spaarrekeningen aan in Euro of Amerikaanse Dollars. Het is niet verplicht om in lokale Surinaamse valuta een rekening te openen. Maar is het verstandig om een rekening in Suriname te openen? Suriname is praktisch failliet. Er wordt alleen maar geld uitgegeven en volgens mij wordt er nauwelijks iets geëxporteerd.

Subadar O., 07-04-2012 15:34 #2
Geachte heer/mevrouw

Ik wil een surinaamse girorekening openen bij Uw bank, waarop geld gestort zal worden.Ik ben woonachtig in nerderland en ben derhalve nederlander. Welke bescheiden heb ik nodig om die girorekening te openen.

Hoogachtend, Subadar.O

Patricia, 19-08-2011 16:07 #1
Hoe kan ik een rekening openen in Suriname?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 3
Schrijf mee!