InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Stijging spaarrente 2012

Stijging spaarrente 2012

De spaarrente stijgt razendsnel. De stijging van de spaarrente is vorig jaar begonnen, omdat de Europese Centrale Bank de rente verlaagde. De rente loopt op, omdat de inflatie toeneemt. Wat is de prognose voor de spaarrente in 2012? Zal de stijging doorzetten?

Ontwikkeling van de spaarrente

In 2010 vond er een scherpe daling van de spaarrentes plaats. Maar in 2011 hebben de spaarrentes op 5-jarige spaardeposito’s inmiddels bijna het niveau van begin 2010 bereikt. De rente op een 1-jarige spaarrekening is hoger dan een jaar gelden. Dit is gebleken uit de cijfers van de vergelijkingssite Spaarrente.nl. Pas vanaf eind 2010 is de spaarrente gaan klimmen. De verwachting is dat de spaarrente verder toe zal nemen, voor zowel variabele als vaste spaarrekeningen. Ook in 2012 zullen de spaarrentes stijgen.

Prognose vaste spaarrente

De gemiddelde rente op een 1-jarig deposito is momenteel 2,05%. Halverwege 2010 bereikte deze rente een dieptepunt van slechts 1,9%. De rente op een 5-jarig spaardeposito is opgelopen naar gemiddeld 3,3%. Een half jaar geleden was dit percentage 2%. 2008 was een jaar met hoge rentepercentages. De toprentes van 5 procent op rekeningen en 8% op deposito’s zijn nog ver van ons verwijderd, maar volgens de site Spaarrente loopt de spaarrente snel op.

Diverse banken hebben de rente op hun spaardeposito’s reeds verhoogd, zoals SNS Bank, ING en Regio Bank.De verwachting is dat andere banken zullen volgen.

Prognose variabele spaarrente

Niet alleen de spaarrentes op spaardeposito’s oftewel de vaste spaarrentes maken een forse stijging door. Ook de variabele rentes op spaarrekeningen zonder beperking nemen toe, al stijgen de rentes minder snel dan vaste spaarrentes. De verwachting is dat de rente op variabele spaarrekeningen nog verder op zal lopen. Onder andere MoneYou en LeasePlan hebben hun variabele spaarrentes verhoogd.

Oorzaken stijging spaarrente

De oorzaak van de stijgende spaarrente is de inflatie. De verdere ontwikkeling van de spaarrente hangt mede af van wat de Europese Centrale Bank (EBC) gaat doen met haar rentetarieven. Banken lenen namelijk geld van de ECB. De rente is laag, 1%. Hier is bewust voor gekozen om de economie een impuls te geven. Maar met de hoge inflatie in Europese landen neemt de druk op de ECB toe om de rente te verhogen. Deskundigen verwachten dat de rente van de ECB in het derde kwartaal van 2011 zal worden verhoogd. Als deze stijging plaatsvindt, zullen uiteindelijk ook de spaarrentes stijgen.
Een andere oorzaak van de stijgende spaarrente is het Basel III akkoord, dat banken verplicht om meer reserves aan te houden. Banken hebben het spaargeld van spaarders harder nodig en lokken ze daarom met hoge rentepercentages.

Conclusie: stijging spaarrente 2012

2012 is het jaar dati n het teken staat van bezuinigingen en economische recessie. Toch is er een lichttpuntje: de spaarrente stijgt gestaag door. De hoogste variabele spaarrente is momenteel 3,2%. Als u de maximale spaarrente wilt, kunt u beter uw geld onderbrengen bij een releatief kleine bank. Grote spaarbanken, zoals ING en Rabobank, zijn terughoudend met renteverhogingen en stunten niet met de rente.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Spaarrente.nl
  • Nederlands Dagblad

Reageer op het artikel "Stijging spaarrente 2012"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 19-01-2012
Gepubliceerd: 25-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!