InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen met hoogste spaarrente

Sparen met hoogste spaarrente

Er bestaan veel soorten spaarvormen. Een greep uit het aanbod: de “gewone” spaarrekening, internetspaarrekening, het spaardeposito, lijfrente, spaarloon, groen sparen en zakelijk sparen. Bij welke spaarvorm kun je sparen tegen de hoogste rente?

Rente spaarrekening

Een spaarrekening is een flexibele vorm van sparen, waarbij het geld direct opneembaar is. Over het spaartegoed ontvangt de spaarder een variabele (wisselende) rente. De rente is doorgaans lagerdan bij andere spaarvormen.

Internetspaarrekening

Een internetspaarrekening is een spaarrekening die je via internet kunt beheren. Je kunt het saldo bekijken, geld storten en opnemen en overboeken naar andere rekeningen. Sparen via internet biedt gebruikersgemak, maar belangrijker: een hogere rente dan op de “gewone” spaarrekening. Internetsparen werkt namelijk kostenbesparend voor de bank. Van dat voordeel profiteert de klant door hogere spaarrente.

Spaardeposito – rente

Een spaardeposito is een spaarvorm met een vaste rente. Hoe langer het geld vaststaat, des te hoger de rente. Over het algemeen is de spaarrente redelijk hoog bij een spaardeposito. Maar als de spaarrentes stijgen, spaart jouw rente niet mee.

Groene spaarrekening

Als je een groene spaarrekening opent, investeert de bank het geld in bedrijven en instellingen die rekening houden met het milieu. De rentes zijn vergelijkbaar met die van een gewone spaarrekening en zijn soms zelfs hoger. Bij sommige groene spaarrekeningen kun je zelfs profiteren van een belastingvoordeel: je hoeft dan geen vermogensrendementsheffing te betalen. De keerzijde is echter dat de rentepercentages lager zijn.

Klimrenterekening

Een klimrenterekening is een spaarvorm waarbij de rente elk jaar "klimt", dus hoger wordt. Hoe langer je het geld op de spaarrekening laat staan, des te meer rente ontvang je. Klimrente sparen is flexibeler dan deposito sparen, want vaak is een deel van het spaarbedrag vrij opneembaar. De rente is echter wel lager dan bij het spaardeposito.

Bonsus sparen

Bij bonus sparen ontvangt de spaarder een basisrente en een bonusrente. De basisrente is meestal niet hoog. Je krijgt de bonusrente als je voldoet aan de voorwaarden die de bank stelt. Het gaat doorgaans om een saldo dat boven een bepaald bedrag uitkomt.

Spaarvorm met de hoogste rente

SpaarvormRenteRentepercentage
Spaarrekening01 tot 2,5%
Internetspaarrekening+1 tot 2,5%
Spaardeposito++1 tot 4,5%
Groene spaarrekening+c.a 2,3%
Klimrenterekening+2 tot 4%
Bonus sparen0c.a 1,8%
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mistermoney SNS Bank

Reageer op het artikel "Sparen met hoogste spaarrente"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 13-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!