InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Vaste of variabele spaarrente?

Vaste of variabele spaarrente?

Spaarders hebben de keuze uit een vaste of variabele rente. Welke spaarrente is hoger: vast of variabel? Aan beide rentevormen zitten voor – en nadelen verbonden.

Variabele rente

Een variabele rente is afgestemd op de ontwikkelingen in de geldmarkt. De bank baseert de rente niet alleen op de actuele marktrentes, maar ook op het spaargedrag van klanten. Deze factoren zorgen ervoor dat de rente stijgt of daalt. De meeste spaarrekeningen en doorlopende kredieten hebben een variabele rente. In de afgelopen jaren is de variabele rente gedaald.

Vaste rente

De vaste spaarrente is afhankelijk van de hoogte van de rente op de geldmarkt op het moment dat u uw spaargeld vastzet. Een vaste spaarrente is meestal hoger dan een variabele rente, omdat je je geld voor langere tijd vastzet. Dit geldt voor bijvoorbeeld een deposito. De rente staat van tevoren vast en is niet afhankelijk van ontwikkelingen in de geldmarkt. Daarom biedt een vaste rente meer zekerheid.

Sparen tegen vaste rente: Spaardeposito

Een spaardeposito is een spaarvorm die bedoeld is voor mensen die hun geld voor langere tijd vast willen zetten. De termijn en de rente staan vast. Hoe langer je het geld vastzet, des te hoger de rente. Er geldt dan ook een vaste rente, die al dan niet jaarlijks oploopt. Het kan aantrekkelijk lijken om te sparen door middel van een spaardeposito, maar het nadeel is dat je het geld niet kunt opnemen als je het nodig hebt. Het is wel mogelijk, maar dan wordt er een boete in rekening gebracht. Verder kan er niet bijgestort worden gedurende de looptijd van de spaardeposito.

Als je het geld niet langer dan een jaar vast wilt zetten, kun je overwegen om een termijndeposito te openen. De looptijd varieert van 1 maand tot 1 jaar.

Sparen tegen variabele rente: Internetspaarrekeningen en “gewone” spaarrekeningen

Gewone spaarrekeningen en internetspaarrekeningen hebben een variabel rentepercentage. De bank wijzigt de rentepercentages zonder de klant op de hoogte te stellen. Het voordeel van een “gewone” spaarrekening of internetspaarrekening is dat het geld direct opneembaar is. Ook is het eenvoudig om geld bij te storten. Het rendement is wel lager. Internetspaarrekeningen hebben het voordeel dat het rentepercentage doorgaans hoger is dan bij "gewone" spaarrekeningen. Dit heeft te maken met het kostenvoordeel van de bank, omdat alles via internet geregeld is.

Vast of variabel: 2011

Wat kun je in 2011 het beste doen: sparen tegen een vaste rente of een variabele rente? Bank of Scotland biedt momenteel de hoogste variabele rente, namelijk 2,4%. Op de tweede plaats staat Moneyou, met 2,35%. Spaarrekeningen met een variabele rente zijn gemiddeld met 0,4 procentpunt gedaald. Spaarrekeningen met een vaste rente daarentegen zijn verhoogd met 0,35 procentpunt. In 2011 loont sparen tegen een vaste rente.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vaste of variabele spaarrente?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 30-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!