InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening als belegging achterhaald

Spaarrekening als belegging achterhaald

Spaarrekening als belegging achterhaald De spaarrekening gold decennia lang als veilige en voordelige belegging. In géén andere belegging is zoveel geld geïnvesteerd als in de spaarrekening. Toch moet in huidig perspectief de spaarrekening als achterhaalde belegging worden beschouwd.

Alternatieve belegging scoort beter dan spaarrekening

Van de spaarrekening kan elke positieve eigenschap tegenwoordig evengoed met enige andere belegging worden gerealiseerd, terwijl die alternatieve producten niet de nadelen van de traditionele spaarrekening kennen.

De nadelen van sparen op een spaarrekening

In het algemeen kleven er drie grote nadelen aan de traditionele spaarrekening:

Laag rendement

Wat in de eerste plaats tegen de spaarrekening spreekt, is het lage rendement dat men tegenwoordig met een spaarrekening kan behalen. Op een traditionele spaarrekening ontvangt de houder in de regel nauwelijks een procent aan rente. En op bijzondere spaarrekeningen is die rente afhankelijk van de looptijd weliswaar hoger, maar meer dan 3 procent is ook hier nauwelijks te krijgen. 

Gebrek aan flexibiliteit

Maar niet alleen de lage rente spreekt tegen sparen op een spaarrekening, ook het gebrek aan flexibiliteit. Weliswaar kan men op een normale spaarrekening ten alle tijde geld storten en opnemen, maar als men meer dan een bepaald bedrag per maand opneemt, dient men in de regel boeterente te betalen.  Wil je dat vermijden, dan zul je zo´n bedrag een of meerdere maanden vantevoren moeten opzeggen. Voor 'spontane' opnamen is de spaarrekening daarom minder geschikt. 

Datzelfde geldt al helemaal bij depositorekeningen waarbij voortijdige opnames vóór het verstrijken van overeengekomen termijn, ten alle tijde fors worden "afgestraft".

De fysieke beperking van het spaarboekje

En de traditionele spaarrekening is ook dáárom niet flexibel, omdat het alleen mogelijk is om geld op te nemen tegen overlegging van het spaarboekje. Om die reden is opname buiten de openingstijden van de bank al bij voorbaat uitgesloten. 

Sparen geldt nog steeds als veilige geldbelegging

Maar zelfs als men de werkelijke voordelen van sparen op een spaarrekening eens nader bekijkt, wordt duidelijk dat er tegenwoordig duidelijk betere alternatieven bestaan. Het grootste en eigenlijk nog enige voordeel van de spaarekening is de hoge mate van veiligheid. Dit gaat echter ook op voor andere spaarproducten zoals internetsparen en termijndeposito's. 

Internetsparen als alternatief voor de traditionele spaarrekening

Vergelijken we bijvoorbeeld de internetspaarrekening met de traditionele spaarrekening, dan biedt internetsparen dezelfde zekerheid als het spaarboekje, maar niet het gebrek aan flexibiliteit en de beperkte opnamemogelijkheden. 

Want bij internetsparen is het belegde kapitaal altijd beschikbaar zonder boeterente of andere kosten. Bovendien kan een internetspaarrekening online worden beheerd en zijn opnames dus ten alle tijde mogelijk. Objectief bekeken is er geen enkele reden waarom u het spaarboekje zou verkiezen boven internetsparen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaarrekening als belegging achterhaald"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!