InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekening

Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekening

Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekening Na de crisis op de beurzen zijn beleggers niet meer zo happig om in aandelen te beleggen en richten zich meer op de veilige spaarrekening. Tegelijk wordt bij een verhoogde inflatie getwijfeld om te sparen. Bij een hoge inflatie wordt je geld minder waard en zal de koopkracht verlagen. Daarom is het belangrijk om een juiste keuze te maken tussen een spaarrekening en een termijnrekening. Een termijnrekening lijkt op een gewone spaarrekening, maar heeft toch enkele opvallende verschillen tegenover het klassieke spaarboekje. Wat is het verschil tussen een spaarrekening en termijnrekening?

Sparen veilig

Na de crisis van 2008 op de beurzen en in de globale financiële wereld werd beleggen in aandelen een tijd minder populair. Mensen gingen de beurzen gaan wantrouwen en besteedden hun geld liever op een zekere, veiligere manier. Beleggers die minder bereid zijn om risico's te nemen met hun kapitaal plaatsen hun geld liever in veiligere beleggingen, zoals een spaarrekening of termijnrekening.

Risico en rendement

Laag rendement

Als je niet bereid bent om de nodige risico's te nemen om een bepaald rendement te verkrijgen, dan plaats je je geld op een spaarrekening of een termijnrekening. Het rendement kan je niet vergelijken met het mogelijk rendement van aandelen of andere beleggingen, maar de grootste troef van sparen is dan ook de veiligheid.

Depositogarantie

Je gespaarde kapitaal is immers niet afhankelijk van de ups en downs van de beurs en is bovendien gegarandeerd door de depositogarantieregeling. Als de bank waar je spaargeld op een spaarrekening staat failliet gaat, dan garandeert de overheid een terugbetaling van je spaargeld tot een waarde van 100.000 euro.

Inflatie en rente

Bij het plaatsen van geld op een spaarrekening hou je best steeds rekening met de inflatie. Is de inflatie hoger dan het percentage rente dat je kan krijgen op je spaarrekening, dan daalt je geld mettertijd in waarde. Op die manier verlies je letterlijk geld en heeft sparen dus weinig zin. Daarom moet je altijd op zoek gaan naar de hoogst mogelijke rente en het rentepercentage van de inflatie.

Verschil spaarrekening - termijnrekening

Vaste rente

Het eerste verschil tussen de spaarrekening en de termijnrekening ligt in de rente. Bij de spaarrekening kunnen de banken de rente simpelweg aanpassen aan de evolutie van de inflatie. Bij de termijnrekening ligt de rente vast: bij aanvang van de termijn weet je al welke rente de hele termijn zal blijven gelden. De rente van de termijnrekening is dus niet afhankelijk van de rentevoeten op de markt. Je kan dus bij opening van de termijnrekening al uitrekenen hoeveel je totale gespaarde bedrag op het einde van de termijn zal bedragen.

Uitstapkosten

Specifiek aan de spaarrekening is dat je er op alle ogenblikken over kan beschikken, zonder dat je uitstapkosten worden aangerekend. Dit is wel het geval bij de termijnrekening: normaal gezien zet je je geld vast voor een bepaalde termijn, dus wanneer je daarvan afwijkt, worden er je kosten aangerekend. In feite is dit - zoals de naam het al zegt - de essentie van de termijnrekening. De termijnrekening is dus vooral geschikt voor bedragen geld waarvan je zeker bent dat je ze die bepaalde termijn kan missen. Ben je daar niet zeker van, dan is het beter om voor de gewone spaarrekening te kiezen.

Minimumbedrag termijnrekening

Bij een eenvoudige spaarrekening maakt het niet uit hoe groot of hoe klein het bedrag is dat je spaart, hoewel sommige banken misschien wel een uiterst klein minimumbedrag (bv. 20 of 50 euro) zullen vereisen. Bij een termijnrekening ligt dit anders, want meestal geldt er een minimumbedrag zoals bijvoorbeeld 100 of 200 euro voor een minimumtermijn van één maand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen: de beste spaarrente kiezen voor je spaarrekeningSparen: de beste spaarrente kiezen voor je spaarrekeningNet als bij een hypotheek kan ook de rente bij een spaarrekening vast of variabel zijn. De variabele spaarrente is afhan…
Rente op de termijnrekening verslaat klassieke spaarrekeningRente op de termijnrekening verslaat klassieke spaarrekeningIn België verslaat de hogere rente op de termijnrekening de spaarrente op de klassieke spaarrekening. Met alleen sparen…
Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2017 (BE)Slim sparen in Belgie: kies dan hoogste spaarrente 2017 (BE)Ook in België geven de grote banken in 2017 minder rente dan de kleinere spaarbanken, zoals MoneYou. Tegelijkertijd zijn…
Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen op een spaarrekening heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Aan de ene kant ligt het rendement van de spaa…

Reageer op het artikel "Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekening"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!