InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrecht

Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrecht

Wanneer je wordt ontslagen, krijg je vaak een ontslagvergoeding of gouden handdruk mee ter compensatie. Voorheen konden mensen daar niet optimaal gebruik van maken en verdween het meeste geld linea recta richting belastingdienst. Nu is het echter mogelijk om je ontslagpremie vast te zetten op een zogenaamde stamrechtspaarrekening en kun je genieten van alle voordelen die banksparen met zich meebrengt. Lees hier alles over de relatie tussen banksparen, stamrecht en de ontslagvergoeding.

Wat is een stamrecht spaarrekening?

Een stamrecht spaarrekening is een speciale spaarrekening, waar geld geblokkeerd wordt weggezet. Wanneer je wordt ontslagen bij een werkgever, kan die de ontslagpremie of gouden handdruk storten op deze speciale spaarrekening. Stamrecht is eigenlijk de periodieke uitkering van die ontslagpremie. Het geld dat op de stamrecht spaarrekening staat is tot aan uitkering vrij van inkomstenbelasting. Door gebruik te maken van banksparen met de speciale stamrechtspaarrekening heb je dus fiscaal voordeel ten opzichte van een gewone spaarrekening.

Wat is de relatie tussen banksparen, de ontslagvergoeding en de stamrechtspaarrekening?

Banksparen is een vorm van sparen, waarbij je als consument geniet van fiscaal voordeel. Over het geld dat op de bankspaarrekening staat hoef je tijdens het sparen geen belasting te betalen. Wel is het zo dat je de uitkering alleen mag gebruiken of er óf je hypotheek mee af te lossen óf om te dienen als aanvulling op je inkomen of pensioen. Je mag het geld dus alleen gebruiken voor specifieke doeleinden en niet zo maar voor normale uitgaven gebruiken.

Nieuw sinds 2010 is dat ook een gouden handdruk als inleg kan worden gebruikt voor banksparen, zodat je je ontslagvergoeding op een optimale manier kunt gebruiken. Bij een ontslagvergoeding heet de spaarrekening die gebruikt wordt om het geld vast te zetten een stamrechtspaarrekening.

Wat zijn de fiscale voordelen van banksparen?

Wanneer je ervoor kiest om je gouden handdruk in één keer te laten uitkeren, heeft dat nadelen. Je moet dan belasting betalen over het bedrag en raakt hiermee direct 30 tot 50% van de ontslagvergoeding kwijt aan belastingen. Wanneer je het geld blokkeert door gebruik te maken van banksparen, zorg je ervoor dat je pas in een later stadium belasting hoeft te betalen over de ontslagpremie. Pas wanneer je deze (periodiek) laat uitkeren, betaal je daadwerkelijk belasting. In de tussentijd ontvang je een stevige rente over het tegoed en profiteer je dus eigenlijk dubbel van je (bank)spaargeld.

Waar kun je een bankspaarrekening voor een gouden handdruk openen?

Inmiddels wordt dit product aangeboden door de meeste banken en grotere financiële instellingen. Je kunt bijvoorbeeld een bankspaarrekening voor een ontslagvergoeding openen bij ABN AMRO, SNS Bank, Rabobank en ING. Ook verzekeraars bieden dit product aan evenals het verwante stamrecht verzekeren. Bij alle aanbieders kun je kiezen voor traditioneel banksparen maar is het eveneens mogelijk om te kiezen voor een beleggingsvariant. Het enige verschil bij deze vorm van banksparen is dat het "spaargeld" wordt belegd in aandelen, beleggingsfondsen en obligaties tot het moment van uitkering. Hierdoor kun je er relatief een groter rendement op maken maar is de hoogte van de uiteindelijke uitkering iets minder zeker dan bij het meer veilige sparen het geval is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoedingBanksparen is populairder dan ooit. Mensen zijn bang geworden voor koopsompolis en de lijfrente en kiezen massaal voor b…
Stamrecht BV oprichten en Gouden handdrukStamrecht BV en de gouden handdruk. Als je wordt ontslagen kun je een gouden handdruk meekrijgen (een afkoopsom). Dit be…
Wat is banksparen met gouden handdruk bij ABN AMROWat is banksparen met gouden handdruk bij ABN AMROOntslag gekregen? Banksparen met uw ontslagvergoeding bij ABN AMRO is dan een mogelijkheid. Met uw gouden handdruk of on…
Gouden handdruk & belastingGouden handdruk & belastingStel u krijgt een gouden handdruk mee bij uw ontslag. Hoe kunt u zo'n ontslaguitkering dan laten uitbetalen zodat u er z…
Banksparen voor een gouden handdruk bij RabobankBanksparen voor een gouden handdruk bij RabobankBanksparen voor een gouden handdruk is populair anno 2011. Wil je zo verstandig, veilig en doeltreffend mogelijk bankspa…

Reageer op het artikel "Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrecht"

Reactie

J. K. Hoogland, 12-11-2016 16:13 #1
In 2009 werd ik ontslagen en kreeg een ontslagvergoeding. Er was nog geen banksparen, dus heb ik een Stamrecht B.V. opgericht. Ik vond het best wel duur, elk jaar belastingaangifte hierover, administratiekosten e.d. In 2012 heb ik banksparen geopend met deze ontslagvergoeding, sindsdien geen omkijken meer naar. De rente is helaas historisch laag, dus weinig rendement. Kan ik dit bankspaarproduct naast aflossen, dat heb ik namelijk al gedaan met andere gelden, ook gebruiken voor een nieuwe nog af te sluiten hypotheek? Ik wil graag eens een ander, wat groter huis, dit is ook duurder dan.
Het probleem is echter, dat ik nu in een WIA uitkering zit op bijstandsniveau en dan kun je geen hypotheek krijgen, of voor een heel laag bedrag. Ik zou graag willen weten of dit mogelijk is.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 10-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Banksparen
Reacties: 1
Schrijf mee!