InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenland

Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenland

Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenland Wie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te plaatsen. Buitenlandse banken bieden in Nederland een spaarrekening aan waar je vaak een iets hogere rente kan krijgen. Wel moet je erop letten dat de buitenlandse bank een vergunning heeft bij de Nederlandsche Bank en onder de depositogarantieregeling valt. Dit laatste betekent dat je spaargeld tot 100.000 euro gegarandeerd is bij een eventueel failliet van de spaarbank. Daarnaast kan je ook sparen bij een spaarbank in het buitenland, maar dat kan enkele nadelen met zich meebrengen. Met welke criteria kan je best rekening houden als je een buitenlandse spaarrekening wilt openen?

Spaarrente laag

Spaarders gaan steeds op zoek naar de voordeligste spaarrente voor hun spaargelden. De spaarrente in eigen land kan zo laag zijn dat je spaarrekening te weinig rendement opbrengt. Een spaarrekening die weinig voordeel oplevert, is niet meer interessant voor de spaarder. Als de rente op je spaarrekening lager is dan de inflatie, dan mindert je geld zelfs in waarde en maak je verlies. Daarom gaan steeds meer mensen in het buitenland op zoek naar een bank met een hogere spaarrente.

Buitenlandse spaarbanken in Nederland

In Nederland kan je kiezen uit een ruim aanbod van buitenlandse banken om een spaarrekening te openen. Als je grondig het internet bestudeert, dan vind je tal van buitenlandse banken waar je je spaargeld kan plaatsen. Vaak bieden die buitenlandse spaarbanken een hogere spaarrente aan. Spaarders doen dan ook alsmaar meer moeite om de voordeligste spaarbank te zoeken en te vinden. Voorbeelden van buitenlandse banken in Nederland zijn Credit Europe Bank en AK Bank. Ook enkele banken uit Rusland en uit Turkije bieden in Nederland spaarrekeningen aan.

Buitenlandse spaarrekening: hogere rente?

Sommige mensen twijfelen om hun spaargeld bij een buitenlandse bank te plaatsen. Het is vooral de vraag naar de veiligheid die hen verontrust. Ondanks de lagere rente in Nederland, blijven sommige spaarders kiezen voor de Nederlandse bank waar ze vertrouwd mee zijn. Toch kan je ook bij een buitenlandse spaarbank veilig met je spaargeld terecht, zolang de bank valt onder de depositogarantieregeling. Die voorziet in een terugbetaling van 100.000 euro per persoon en per spaarrekening in geval van failliet van de bank. Zorg er dan ook voor dat je weet of de buitenlandse bank waar je spaart een vergunning heeft van de Nederlandsche Bank en onder het garantiestelstel van Nederland valt.

Spaarbanken buitenland

De Europese regelgeving heeft ervoor gezorgd dat landen van de Europese Unie mekaar moeten op de hoogte brengen van buitenlandse spaarders. Banken uit landen van de Europese Unie moeten dus aan de Nederlandse overheid melden als je een rekening in het buitenland hebt. Spaarders deden dit vooral om belastingen te vermijden en konden op die manier dus "zwart sparen". Doordat sparen bij een bank uit een land van de Europese Unie minder aantrekkelijk is geworden, gaat men ook al eens buiten de Europese grenzen kijken. Zo is bijvoorbeeld Turkije een populair land om te sparen, net als Zuid-Afrika.

Sparen buitenland: nadelen

Sparen in het buitenland kan ook risico's en nadelen met zich meebrengen. Denk maar aan het failliet gaan van de IJslandse Kaupthing Bank in 2008. Bovendien moet je in niet-eurolanden ook rekening met de koersschommelingen van de valuta. De wisselkoersen kunnen van grote invloed zijn op de waarde van je geld. Voorts moet je rekening houden met de specifieke voorwaarden die de buitenlandse bank stelt, zoals bijvoorbeeld het hebben van een woonplaats in dat land. Belangrijk is ook om de regels van het land te kennen als het gaat om de garantie van je spaargeld en om de van toepassing zijnde belastingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaupthing_Bank, bezocht op 29/10/2015.

Reageer op het artikel "Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenland"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!