InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Een spaarrekening of sparen onder de matras?

Een spaarrekening of sparen onder de matras?

Een spaarrekening of sparen onder de matras? Nederlanders hebben de neiging om niet alleen op een spaarrekening te sparen, maar ook in potjes en onder de matras. Sommige mensen slaan er helemaal in door en bewaren duizenden euro’s in huis. Dit doen zijn omdat ze de banken niet vertrouwen of om het geld bewust buiten het zicht van de fiscus te houden. Er zijn verschillende manier om geld op te sparen voor slechtere tijden. De meest gebruikte is een spaarrekening bij een bank. U spaart bij de bank en krijgt hiervoor een rentevergoeding als vergoeding voor het ter beschikking stellen van het geld aan de bank. Sommige mensen hebben geen vertrouwen in de banken en houden het geld in huis in een oude sok of onder de matras. Een andere reden kan zijn om het geld buiten het zicht van de belastingdienst te houden. Geld op een spaarrekening zetten levert u spaarrente op, maar het kan ook geld gaan kosten aan belasting. De belastingdruk is zelfs hoger dan de spaarrente die bepaalde banken geven.

Voordelen van het sparen via een bank

Sparen op een spaarrekening is een veilige manier om uw geld te stallen zonder dat anderen er over kunnen beschikken. U ontvangt er een spaarrente over die van bank tot bank verschilt. Het geld staat veiliger op een spaarrekening dan op een betaalrekening. Opnames vanaf de spaarrekening kunnen namelijk uitsluitend overgeboekt worden naar het vaste tegenrekeningnummer. Hierdoor is het moeilijker voor mensen met slechte intenties om geld van uw rekening te halen door middel van fraude. In 2008 is gebleken dat banken, en met name de Overheid, zekerheid bieden dat uw spaargeld veilig is bij een bank die onder toezicht staat van de Nederlansche Bank. In 2008 is namelijk de bank Icesave omgevallen. De spaarders hebben hun spaargeld tot €100.000 teruggekregen van de Nederlandse Overheid.

Nadelen van het sparen via een bank

De Belastingdienst kan eenvoudig achter uw saldo komen. U moet bij de jaarlijkse aangifte uw spaarsaldo opgeven. Ze zullen hard optreden bij het verzwijgen van “zwart geld”. Uw saldo en andere bezittingen die in box III vallen (bijvoorbeeld een tweede huis) worden belast met vermogensrendementsheffing. Zodra uw bezittingen in box III boven de vrijstelling komt (ruim €20.000 per belastingplichtige), moet u belasting gaan betalen over het meerdere. De belastingheffing bedraagt 1,2 procent over de waarde boven de vrijstelling. Indien u een spaarrekening hebt met een spaarrente van slechts 1 procent, moet u jaarlijks 0,2 procent bijleggen. Eigenlijk legt u meer bij, want door geldontwaarding (inflatie) is het geld over één jaar minder waard dan dat nu het geval is.

Voordelen van het in huis bewaren van geld

De voordelen zijn maar beperkt, want er zijn veel nadelen en eigenlijk slechts één voordeel. U bespaart mogelijk geld doordat u geen vermogensrendementsheffing (belasting) hoeft te betalen over het spaarbedrag.

Nadelen van het in huis bewaren van geld

U loopt niet alleen spaarrente mis, maar het geld wordt ook steeds minder waard door inflatie. Een nog groter nadeel is het gevaar waar u zich aan bloot stelt. Zodra mensen weten van het bestaan van een groot bedrag in uw huis, hebt u een grotere kans op inbraak. Het gestolen bedrag kunt u slechts voor een deel claimen bij de verzekeraar. U hoeft geen claim neer te leggen van duizenden euro’s want voor contant geld is er een beperkte dekking. Een ander gevaar is het brandrisico. Ontstaat er brand in uw huis, dan is er een kans dat uw gespaarde geld verloren gaat.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een spaarrekening of sparen onder de matras?"

Reacties

R., 12-07-2013 11:11 #2
Hallo,
Mijn hypotheek is een spaarlevenhypotheek. Ik heb op deze afgelost, maximaal. Mag niet nog meer aflossen. Kan ik nu verstandig te werk gaan en in het spaargedeelte geld bij storten? Is het zo dat ik daar dan net zoveel rente op krijg als ik betalen moet aan hypotheekrente? Ik vraag dit omdat ik op de bankspaarrekening maar zo weinig rente krijg en door de vermogensbelasting er ieder jaar flink op achteruit ga met mijn gespaarde geld.

Sanne, 05-04-2011 11:14 #1
Hallo. Als ik al mijn spaargeld op een spaarrekening zet en er vermogensbelasting over ga betalen, moet ik dan ook verklaren hoe ik het geld verdient heb? Ik woon in Italie en het is hier normaal om zwart uitbetaald te krijgen. Dat gebeurt dus bij mij ook. Na 6 jaar sparen dacht ik er aan om het op een spaarrekening te zetten in Nederland en er vermogensbelasting over te betalen, maar ik weet niet zeker of dat wel verstandig is omdat ik geen papieren heb waaruit blijkt dat ik dit verdient heb met 6 jaar les geven en niet met illigale dingen. Kan iemand mij een tip geven wat ik moet doen? Dan toch maar onder de matras? Hartelijk dank, Sanne.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 2
Schrijf mee!