InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Lijfrente uitkeren

Lijfrente uitkeren

Lijfrente uitkeren De lijfrente is een levensverzekering die vooral gebruikt wordt als aanvulling voor het pensioen. Vooral voor zelfstandig personeel is dit een goede manier om een pensioen op te bouwen. Er is wel een verschil in de wetgeving van voor en na 1992. Daardoor is het gebruikmaken van de lijfrente voor sommige mensen voordeliger dan voor anderen. Mensen die vallen onder de nieuwe wetgeving mogen hun lijfrente pas na hun 65e laten uitkeren. Lees er alles over in dit artikel.
De lijfrenteverzekering is een speciale levensverzekering die het doel heeft om te dienen als een aanvulling op het pensioen of de AOW. Het wordt vooral gebruikt door mensen die het wat breder hebben en daarom gedurende hun werkende periode regelmatig geld storten in een potje bij een bank of verzekeringsmaatschappij. Daarmee spreken ze dan af wanneer ze het geld terugkrijgen. Ook is het mogelijk om vanaf hun 65e met enige regelmaat een vast bedrag gestort te krijgen. De premies kunnen worden afgetrokken van de inkomstenbelasting. De uitkering daarentegen is wel belast.

Zelfstandige ondernemers

Vooral zelfstandige ondernemers maken gebruik van de lijfrente om een pensioen op te bouwen. Ze hebben doorgaans geen werkgever die pensioenpremie voor hen betaalt. Het voordeel van de lijfrente is ook dat het buiten het ondernemersrisico valt. Een zaak kan omvallen, maar de verzekeraar blijft gewoon uitkeren.

Nieuwe wetgeving lijfrente

De lijfrente was vooral populair in de jaren zeventig, tachtig en negentig. Maar sinds 1 januari 1992 is de regelgeving veranderd en daardoor maken minder mensen gebruik van de lijfrente. Tot 1992 maakten veel mensen gebruik van de lijfrente als een mooie extra aftrekpost. In de nieuwe situatie is de belastingaftrek slechts beperkt tot het pensioentekort. Voor veel burgers is het aantonen van het pensioentekort vaak een moeilijke zaak. Een ander verschil tussen de oude en nieuwe situatie is dat het niet meer mogelijk is om het bedrag in een keer te laten uitkeren of te schenken aan iemand. Veel mensen maakten van deze mogelijkheid gebruik door bijvoorbeeld lijfrente uit te laten keren voor hun studerende (klein)kind. Wanneer de lijfrente overigens voor die periode is afgesloten, en dus loopt, kan dit nog wel.

Lijfrente laten uitkeren

In de nieuwe situatie moet het uitkeren van de lijfrente over minimaal vijf jaar worden gespreid. Ook is het niet meer mogelijk om de lijfrente voor je 65e te laten uitbetalen. Veel mensen deden dit als manier om eerder met pensioen te gaan. De overheid wilde dit vooral ontmoedigen, omdat het oorspronkelijke doel van de lijfrente was als aanvulling op het pensioen.

Lijfrente later laten laten uitkeren

Het is ook mogelijk om de uitbetaling nog even op te schorten tot iets verder na je 65e. Een reden daarvoor zou kunnen zijn dat je nog werkt en daarom het geld dus nog niet nodig hebt. Dan is het dus mogelijk de ingangsdatum uit te stellen en het kapitaal verder te laten groeien. Een andere reden, voor mensen die nog onder de regels van voor 1992 vallen, is dan pas je pensioen te laten uit te betalen, omdat je geen sociale premies meer hoeft te betalen. Wel moet je ervoor zorgen dat uitkering van je lijfrente uiterlijk voor je 70e jaar ingaat, omdat anders de belastingdienst er tot 72 procent belasting over kan heffen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lijfrente uitkeren"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Gepubliceerd: 27-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!