InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarvormen – De spaarrekening

Spaarvormen – De spaarrekening

Spaarvormen – De spaarrekening Heel veel mensen sparen. Zeker wanneer ze jong zijn, wordt maandelijks een vast bedrag opzij gelegd voor de toekomst. Sparen is handig. Zeker als je van plan bent ooit zelf een huis te kopen, in plaats van te huren. Ook voor andere aanschaffen kan het geen kwaad om geld te sparen. Sparen kan op veel verschillende manieren. De spaarrekening is er één van.

De spaarrekening

Met een spaarrekening stellen banken hun cliënten in staat om geld te sparen. Voor het sparen bij de bank wordt een beloning gegeven, in de vorm van een rente. De bank gebruikt het geld van de spaarder namelijk op haar beurt ook weer om zaken te doen. Daarmee boekt de bank winst en middels de rente profiteert de spaarder hiervan mee.

Beschikking

Hoewel het geld op een spaarrekening altijd van de spaarder zal zijn, is het niet altijd mogelijk om er continu bij te komen. Anders dan bij een betaalrekening – ook wel bekend onder de term rekening-courant – is het niet altijd mogelijk om geld van de spaarrekening direct over te maken. Daarvoor zal het geld eerst moeten worden overgeboekt naar een vaste tegenrekening. In sommige gevallen kan het geld ook contant worden opgebomen of naar een rekening van dezelfde rekeninghouder – bij dezelfde bank – worden overgemaakt.

Geld storten

Om geld op de spaarrekening te krijgen gelden vaak ongeveer dezelfde beperkingen als bij het overboeken van het geld. Eerst zal het geld gestort moeten worden op een tussenrekening, eentje waarvan het geld ook via de pinpas opgenomen kan worden. Via internetbankieren, of schriftelijke overboeking, kan het geld dan alsnog naar de spaarrekening worden overgemaakt.

Voorwaarden voor het sparen

Het sparen op een spaarrekening gaat doorgaans niet zonder dat er een aantal voorwaarden aan worden gesteld. Zo kan een spaarrekening niet geopend worden zonder een minimuminleg of saldo. Ook is er altijd per periode een maximum opnamebedrag, waardoor het voor de spaarder vrijwel onmogelijk is om het gehele gespaarde bedrag in één keer op te nemen. Ook is er altijd een korte wachtperiode voordat het geld kan worden opgenomen. Tevens is de spaarder verplicht om middels automatische incasso van de tegenrekening een vast bedrag per periode op de spaarrekening bij te laten schrijven. Het kost in sommige gevallen ook geld op geld op te nemen, meestal een bepaald percentage van het opgenomen bedrag.

Rente

Naarmate het geldbedrag op de spaarrekening groter wordt, zal de rente afnemen. De rente is vaak afhankelijk van de toename van het spaartegoed per periode. Het komt ook voor dat een deel van de rente berekend wordt over het laagste saldo in een periode.

Internetbankieren

Na de komst van het internet hebben ook banken een digitale ontwikkeling doorgemaakt. Zo is het mogelijk om via het internet informatie op de vragen over het saldo, opdrachten voor overboekingen te geven en ook de spaarrekening onder controle te houden. In die gevallen wordt soms ook wel gesproken van de internetspaarrekening, als doorgaans vooral via het internet de bankzaken rondom de spaarrekening worden geregeld. Bij de internetspaarrekening komen ook geen kosten kijken voor de afschriften die naar huis worden gestuurd. Daardoor krijgen spaarders in sommige gevallen ook een iets hogere rente.
© 2009 - 2017 Paulsmiezen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaarvormen – De spaarrekening"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 02-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!