InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Bankzaken probleem voor ouderen

Bankzaken probleem voor ouderen

Bankzaken probleem voor ouderen Banken krimpen de service aan haar rekeninghouders steeds meer in. Vroeger kon u bij een bankfiliaal nog bankzaken regelen, tegenwoordig is het meer te vergelijken met een advieskantoor. Voor transacties verwijzen zij u naar het internet. Steeds meer banken sluiten filialen in kleine plaatsen. Hiervoor in de plaats komt eens per week een “bankbus” of de rekeninghouders kunnen uitsluitend via de telefoon of internet nog contact krijgen met de bank. Dit is een groeiend probleem voor veel ouderen. Zij beschikken niet over internet en worden steeds meer afhankelijk van familie en vrienden. De grootbanken bieden steeds minder bankproducten aan, die aan de balie geregeld kunnen worden.

Bankzaken beheren

Met een bankpas en legitimatie een bank binnenlopen, in de hoop om geld aan de balie te halen is verleden tijd. U wordt vriendelijk verwezen naar één van de pinautomaten. Uiteraard willen zij u wel helpen, maar de service van vroeger bestaat niet meer. Steeds meer handelingen moeten worden verricht via het internet. Dit is voor de meeste mensen geen probleem, maar veel ouderen willen niet meer wegwijs gemaakt worden op het internet. Ze willen gewoon oog in oog staan met een medewerker die zorgt voor de gewenste financiële handeling.

Spaarrekening openen

Probeer eens een rekening te openen bij een willekeurige bank zonder dat deze beheerd moet worden via het internet. Het is een onmogelijke taak. Ook indien u genoegen neemt met minder rente wordt u verwezen naar het internet. De hoogste rente worden geboden door spaarbanken zonder filialen in het land. Sparen bij banken als Anadolu Bank, NIBC Direct en Moneyou vallen dus al af. Bij bijvoorbeeld SNS Bank hoeft u ook niet in een filiaal komen om een spaarrekening te openen. U wordt verwezen naar het internet om de rekening te openen en te beheren.

Ouderen

Veel ouderen hebben geen internet aansluiting. Ze begrijpen het niet en willen het ook niet meer leren. Ze kunnen tegenwoordig niet meer met een pas en legitimatie naar de bank om geld op te nemen. Het probleem is niet alleen dat ze het niet begrijpen en willen leren, maar het vertrouwen is het grootste probleem. Ze willen naar iemand toe gaan en deze medewerker in de ogen kijken. Ze vertrouwen geen grote bedragen toe aan een systeem die beschermd moet worden door een inlognaam en een wachtwoord. Uiteindelijk zullen ook zij moeten overschakelen op het internet bankieren, maar ze zullen het niet zelfstandig kunnen en ook niet willen leren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bankzaken probleem voor ouderen"

Reactie

M. Stienstra, 07-05-2014 18:32 #1
Het is niet alleen een kwestie van niet willen leren, maar ouderen die niks met internet willen, worden zo gedwongen door de banken om een PC/laptop met internetaansluiting te nemen en dat alleen om af en toe wat bankzaken te regelen.
V.B. klant krijgt een huurverhoging, maar kan dit niet meer bij de bank regelen, het moet via internet, of de verhuurder moet een verhoging kunnen doorvoeren dus toegang krijgen op de rek. v/d huurder. En dat wil toch niemand van die leeftijd van boven de 90.

Infoteur: Juul
Laatste update: 13-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!