InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2016 en 2017

Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2016 en 2017

Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2016 en 2017 In de maand mei krijgt u in 2016 en 2017 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoeveel en hoeveel netto na belasting, is het in 2016 en 2017 weer minder netto? Het vakantiegeld is 8% over uw bruto jaarinkomen, uiterlijk uit te betalen op 30 juni, netto is het veel minder nu de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is. Zie de betalingsdata voor uw vakantiegeld 2016 en 2017, ook bij uw AOW krijgt u vakantie-uitkering. Niet alleen de belasting en belastingdienst, ook de banken weten raad met uw vakantiegeld en toelage. U betaalt veel belasting over het vakantiegeld via het bijzonder tarief. De vraag is ook wat u met uw vakantiegeld gaat doen. Het gaat immers altijd om een aardig bedrag aan extra geld. In totaal is er 20 miljard aan vakantie uitkering in de maand mei beschikbaar en dat is natuurlijk de moeite waard. Voor spaarders is er tenminste weer keuze.

Inhoud

Vakantiegeld en de Belastingdienst

Sinds 2014 is de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk wat betekent dat als u meer dan grofweg 20.000 euro verdient, uw algemene heffingskorting omlaag gaat. Dat is ook de reden dat zo veel mensen over 2014 een naheffing kregen en in 2015, 2016 en 2017 netto minder overhouden. Ook voor uw netto vakantiegeld kunnen de gevolgen enorm zijn. U houdt minder over. In bedragen gaat het in de meeste gevallen om 40 euro tot 270 euro netto minder en dat is dan 4% tot 9% minder netto vakantiegeld. Deze nivellering vindt dus niet plaats via de belastingtarieven, maar via uw extra inkomen. Daarbij is het vakantiegeld voor de Belastingdienst gewoon een extra inkomstenbron.

Vakantie en hoeveel vakantiegeld 2016 en 2017, netto lager vakantiegeld?

Sommige werkgevers vinden de vakantie uitkering van 8% over het jaarinkomen dat u in de maand mei, eigenlijk niet meer van deze tijd. De consument denkt daar natuurlijk anders over, want bruto betekent het vakantiegeld toch een extra maandinkomen. Ook als u in de ziektewet zit heb u recht op vakantiegeld. Velen wachten op dit extra geld. De meesten doen er vier dingen mee:
  • Lekker op vakantie gaan.
  • Een deel gebruiken om schulden af te lossen.
  • Sparen tegen een hoge rente.
  • Kopen er wat leuks van.

Rekenvoorbeeld vakantiegeld

Stel uw jaarinkomen bedraagt 20.000 euro bruto dan is dat inclusief vakantiegeld gelijk aan 21.600 euro bruto. Netto is het minder: inkomstenbelasting 2016, belastingtarieven en schijven.

Betalingsdata vakantiegeld 2015, vakantietoeslag 2015

De betalingsdata als u een uitkering hebt, AOW, WAO, WW, bijstand, Wajong, zijn:
  • AOW: 22 mei 2015;
  • WAO: 22 mei 2015;
  • WW: 15 mei 2015;
  • Bijstand: afhankelijk van de gemeente waarin u woont is dit mei of juni;
  • Wajong: 22 mei 2015.

  • AOW: 23 mei 2016;
  • WAO: 23 mei 2016;
  • WW: 17 mei 2016;
  • Wajong: 23 mei 2016.

De betaaldata als u een uitkering hebt, AOW, WAO, WW, bijstand, Wajong, zijn:
  • AOW: 23 mei 2017;
  • WAO: 23 mei 2017;
  • WW: 17 mei 2017;
  • Wajong: 23 mei 2017.

Toch lenen ondanks extra vakantiegeld

Opvallend genoeg leidt extra vakantiegeld bij nogal wat mensen ook tot extra lenen. Het vakantiegeld is vaak niet genoeg om de extra aankopen te betalen, waardoor het verschil er bij geleend wordt.

Lening aflossen door vakantiegeld

Maar velen gebruiken een deel van het vakantiegeld om hun leningen of rood staan bij de bank af te lossen. Verstandig.

Belastingdienst, belasting en de loonheffing over het vakantiegeld: het bijzonder tarief

Het vakantiegeld wordt belast tegen het zogenaamde bijzondere tarief dat waarschijnlijk een stuk hoger is dan wat u normaliter aan inkomstenbelasting betaalt. Het normale tarief bij de loonheffing ligt tussen de 0% en 52%. Afhankelijk van de hoogte van u inkomen lopen de tarieven op. De vakantie-uitkering wordt regelmatig afgerekend tegen een bijzonder tarief van 52%.

Banken en vakantiegeld

Maar er zijn ook andere kapers op de kust. Ook dit jaar wordt ongeveer 20 miljard euro aan vakantiegeld op de rekeningen gestort. Geld dat natuurlijk ook de interesse van banken wekt. Banken komen daarom in de vakantieperiode regelmatig met acties om het sparen verder te stimuleren en de consument gaat daar graag op in. Vaak is de vakantie al betaald en is het vakantiegeld zodanig dat er ook wat voor de spaarrekening overblijft.

Vakantiegeldacties 2016 en 2017 van banken

De voornaamste acties in 2016 waren:
  • ABN AMRO: stort 1.000 euro en drie spaarders hebben kans op een vakantie ter waarde van 2.500 euro.
  • ASN Bank: bij storting van 1000 euro maakt ASN 50 euro over naar De Bijenstichting.
  • MoneYou: 0,3% rente extra op uw saldo toename bij de bank.
  • Zwitserleven Bank: 2500 euro sparen en u krijgt een Bijenkorf cadeaucard van 25 euro.

Top 5 spaardoelen volgens MoneYou

MoneYou die een verhoogde spaarrente van 2 procent op uw vakantiegeld geeft, weet ook wat de top 5 van spaardoelen is:
  • Een mooie vakantie.
  • Een nieuwe auto.
  • Onverwachte kosten.
  • De aanschaf van een droomhuis.
  • De studie kinderen.

Vakantiegeld 2016 en 2017 en hoogste spaarrente

Allerlei banken hebben aandacht voor uw vakantiegeld en zien het liefste dat u gaat sparen. De hoogste actuele spaarrente vindt u in het artikel top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland.

Slot

En ook in 2017 zullen er weer meer acties volgen, want 20 miljard extra is toch wel heel veel geld, waar velen raad mee zullen weten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Betaaldata zorgtoeslag 2017 en 2018Betaaldata zorgtoeslag 2017 en 2018Wat zijn de betaaldata voor de zorgtoeslag 2017 en 2018, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2017 en zorgtoeslag 20…
Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2017Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2017Werken bij Albert Heijn is vaak werken tegen goede arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris, personeelskorting en bonussen v…
Geen uitbetaling AOW ontvangenGeen uitbetaling AOW ontvangenHebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? S…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2015, 2016, 2017Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2015, 2016, 2017Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Zorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsZorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsWat wordt voor u de hoogte van de zorgtoeslag, hoeveel wordt die per saldo lager of hoger? De zorgtoeslag gaat gemiddeld…

Reageer op het artikel "Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2016 en 2017"

Reacties

J. S. H. Muller, 14-06-2013 21:34 #3
Wanneer is de uitbetaling in juni 2013? Reactie infoteur, 15-06-2013
Beste J. S. H. Muller,
De uitbetalingsdatum van het vakantiegeld in juni is uiterlijk op 30 juni 2013. Per bedrijf kan een andere datum gelden. Er zijn bedrijven die al per 12 juni betalen, maar ook die wachten tot de uiterste datum.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert Smits, 17-05-2013 17:31 #2
Mijn werkgever heeft over mijn héle salaris + vakantiegeld 52% bijzondertarief loonheffing gerekend; mag dit wel? Reactie infoteur, 18-05-2013
Berst Smits,
Als uw inkomen in een hogere belastingschijft valt, is een inhouding van 52% gebruikelijk, anders wordt 42% gehanteerd. Maar het te veel ingehouden deel, als daarvan sprake is, kunt u terugkrijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/62578-bijzonder-tarief-loonheffing.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan van de Graaf, 25-01-2013 16:12 #1
Dit jaar worden alle vakantiedagen en reisuren van 2012 en 2011 uitbetaald, behalve de 80 uur die gereserveerd is voor dit jaar. ik heb begrepen dat hier ook een hoog terief voor staat. Is het mogelijk een deel ervan terug te betalen d.m.v belasting teruggave en zoja waar kan ik zien hoeveel?

Vr gr Jan Reactie infoteur, 25-01-2013
Beste Jan van de Graaf,
Normaliter wordt het bijzonder tarief ingehouden en dat kan zelfs 52% zijn. Als dit te hoog is, omdat uw totale inkomen in een lager belastingtarief valt, kunt u het te veel betaalde terugkrijgen door daartoe een verzoek in te dienen bij de belastingdienst. U doet dit via de voorlopige teruggaaf of het P formulier als belastingaangifte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Vakantiegeld
Reacties: 3
Schrijf mee!