InfoNu.nl > Financieel > Sparen > In Nederland of Duitsland sparen?

In Nederland of Duitsland sparen?

In Nederland of Duitsland sparen? Je hebt spaargeld en je wilt daar de beste vergoeding voor terug. Wat doe je dan als je Nederland en Duitsland met elkaar vergelijkt? Je spaargeld is veiliger in Duitsland dan in Nederland, maar de top rentes in liggen daar echter wel al snel een procentpunt lager. Het hierboven genoemde standpunt blijkt uit de inventarisatie van zowel Nederlandse als Duitse spaarrekeningen onderzocht die geen voorwaarden hadden en variabele rentes hanteerden.

Europese klimaat

De huidige Europese landen concurreren op dit moment met garanties die ze spaarders geven voor wanneer een bank failliet gaat. In Nederland geldt tot oktober 2009 een dekking van 100.000. Minister van Financiën (W. Bos) moet nog beslissen hoe het na oktober verder zal moeten gaan.

Europees minimum. In Europees verband is een voorstel in de maak om de minimum garantie voor spaarders te verhogen van 20.000 euro naar 50.000 euro. Er is echter nog geen duidelijkheid over in hoeverre leden van de Europese Unie de vrijheid behouden om bovenop dit minimum eigen toezeggingen te gaan doen.
Momenteel is er sprake van spaar concurrentie, waar Duitsland voor spaarders één van de hoogste dekkingen heeft.

Duitse drie lagen systeem

In het Duitse systeem bestaan 3 lagen.
  1. Ten eerste is er de minimum dekking van 20.000 volgens de Europese normen.
  2. Diverse banken clubs hebben daarbovenop nog eens vangnetten opgezet die gefinancierd worden door de deelnemende banken. Deze 'private banken' bieden een dekking welke gerelateerd is aan het eigen vermogen. Voor de klanten komen de garanties voor spaartegoeden neer op uiteenlopende bedrag van miljoenen euro's tot 1 miljard euro per klant. Daarnaast zijn er nog regionale 'Landesbanken' die een volledige dekking van spaartegoeden beloven.
  3. De derde laag bestaat uit de toezegging van afgelopen oktober die de Duitse regering deed. De bondskanselier (A. Merkel) deelde mee dat de regering garant zou staan voor de vangnetten van de banken.
Dit betekent dat zolang de extra garantie van deze Duitse regering in stand blijft, dat het niet uit maakt voor spaarders of de minimum garantie verhoogd wordt naar 50.000.

Potentie in Duitse spaarmarkt?

De genoemde hoge Duitse garantie op spaartegoeden maakt de spaarmarkt in Duitsland potentieel aantrekkelijk. Fiscaal gezien bestaat er geen verschil. Een Nederlander die een spaarrekening opent in Duitsland moet dat tegoed bij de Nederlandse fiscus in vermogen Box 3 optellen. Het grootste nadeel is echter dat Nederlandse spaarders al snel een procentpunt minder krijgen.

Als de top 10 van vanken met Duitse spaar garanties vergelijken worden met de top 10 van Nederlandse spaarrekeningen, dan komen de Nederlandse stunters veruit in het voordeel (gegevens verzameld door spaarinformatie.nl). De geselecteerde Duitse banken in het onderzoek bieden een vrije spaarrente van 3,7% tegenover 4,7% voor de Nederlandse toprentes.

Conclusie: Sparen in Duitsland of Nederland?

Vooralsnog biedt sparen in Duitsland extra veiligheid bij een faillissement van een bank. De Nederlandse spaarders zullen dan in veel gevallen een lagere rente moeten accepteren.
© 2009 - 2014 Enformatie, gepubliceerd in Sparen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaarrekening ook bij Leaseplan bank interessantSpaarrekening ook bij Leaseplan bank interessantSparen bij Leaseplan bank geeft in augustus 2014 een rente van 1,75% op de spaarrekening en tot 2,6% op een spaardeposit…
Sparen hoogste spaarrente Aegon BankSparen hoogste spaarrente Aegon BankEigen Stijl Sparen van de Aegon Bank, heet nu Aegon sparen. Deze spaarrekening geeft u een hoge spaarrente die ook nog e…
Spaarbank, de AnadolubankSpaarbank, de AnadolubankDe Anadolubank staat in 2014 in de top van banken met veilig sparen tegen een hoge spaarrente van maximaal 1,65%. Op een…
Sparen bij de Bank of ScotlandHet klinkt niet Nederlands, maar toch is de Bank of Scotland echt een Nederlandse bank. De Bank of Scotland staat vooral…
Sparen bij MoneYou BelgiëSparen bij MoneYou BelgiëMoneYou is in België zeer actief met online sparen met hoge rente. Tot voor kort was het moeilijk voor een Belgische spa…

Reageer op het artikel "In Nederland of Duitsland sparen?"

Infoteur: Enformatie
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!