InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoe werkt het Nederlands Depositogarantiestelsel?

Hoe werkt het Nederlands Depositogarantiestelsel?

Hoe werkt het Nederlands Depositogarantiestelsel? Het deposito garantiestelsel is een relatief onbekend begrip. Tot voor kort hoefden we over dit soort dingen immers niet na te denken. Door het omvallen van Icesave en de problemen bij onder andere Fortis, ING en SNS is het stelsel opeens actueel geworden. Welke producten vallen onder het stelsel en wie kunnen er een beroep op doen? Deze en andere vragen worden hieronder beantwoord.

Deposito garantiestelsel

Welke producten vallen onder het depositogarantiestelsel?
Onder het depositogarantiestelsel valt geld dat op lopende rekeningen, spaarrekeningen, termijndeposito’s of groendeposito’s staat. Aandelen of obligaties aan toonder vallen niet onder het depositogarantiestelsel.

Welk bedrag wordt door het deposito garantiestelsel gegarandeerd?
Het depositogarantiestelsel garandeert de klant een maximale vergoeding van €100.000, - bij een faillissement. De vergoeding geldt per persoon per instelling (bank) en staat los van het aantal rekeningen. Let op: de ING en Postbank gaan in 2009 juridisch samen, vanaf dat moment zijn de ING en Postbank dus 1 instelling.

Welk bedrag wordt gegarandeerd na 31 december 2009?
Het garantiebedrag is op dit moment maximaal € 100.000, - per rekeninghouder. Dit bedrag is gegarandeerd tot eind 2010. Daarna treedt een Europese regeling in werking die ook € 100.000, - per rekeninghouder garandeert.

Wie kunnen een beroep doen op het deposito garantiestelsel?
Particulieren en kleine ondernemingen. Kleine ondernemingen zijn ondernemingen die op twee opeenvolgende balansdata voldoen aan minstens twee van de volgende vereisten:
  • De waarde van de activa bedraagt niet meer dan € 4.400.000;
  • De netto-omzet over het boekjaar bedraagt niet meer dan € 8.800.000;
  • Het gemiddeld aantal werknemers over het boekjaar is minder dan 50

Vallen Verenigingen & Stichtingen ook onder het deposito garantiestelsel?
Vereniging & Stichtingen vallen onder het deposito garantiestelsel als ze als kleine onderneming kunnen worden aangemerkt.

Binnen welke termijn moet er worden uitgekeerd?
Binnen 3 maanden, dit is een Europese regel.

Hoe werkt het stelsel bij een en/of rekening?
Bij een en/of rekening wordt maximaal €100.000, - per persoon vergoed. Gezamenlijk is het maximum dus €200.000, -.

Hoe werkt het stelsel bij een ‘erven van rekening’?
Als er meer dan één erfgenaam is dan wordt het deposito garantiestelsel op dezelfde manier toegepast als bij een en/of rekening. Bij een en/of-rekening wordt het bedrag dat op de rekening staat gelijk verdeeld over de rekeninghouders en wordt opgeteld bij de eventuele overige tegoeden van de verschillende rekeningenhouders bij dezelfde bank. Vervolgens krijgt elke crediteur de eerste 100.000 euro uitgekeerd.

Is het stelsel ook van toepassing op spaarrekeningen van minderjarigen?
Ja, ook minderjarige kinderen kunnen aanspraak maken op het deposito garantiestelsel.

Wordt mijn schuld verrekend met mijn tegoed?
Ja, eventuele schulden worden verrekend met uw tegoed. Als er na verrekening een positief saldo overblijft dan kan dat geclaimd worden onder het garantiestelsel.

Valt de levensloopregeling onder het garantiestelsel?
Ja, een levensloopregeling valt onder het depositogarantiestelsel.

Valt een spaarloonregeling onder het garantiestelsel?
Ja, ook een spaarloonregeling valt onder het deposito garantiestelsel

Valt een spaarhypotheek onder het garantiestelsel?
Een bankspaarproduct (geïntroduceerd in 2008) valt, afhankelijk van de voorwaarden, onder het garantiestelsel. Hiervoor moet u contact opnemen met uw bank. Een kapitaalverzekering valt niet onder het garantiestelsel. Een kapitaalverzekering is immers een verzekeringsproduct en een verzekeraar valt niet onder de dekking van het deposito garantiestelsel.

Valt een effectenportefeuille onder het garantiestelsel?
Nee, een effectenportefeuille is ondergebracht in een aparte juridische entiteit en wordt niet tot het vermogen van de bank gerekend. Als de bank failliet gaat dan blijven de effecten in het bezit van de klant. Derivaten (waaronder o.a. opties) zijn niet afgescheiden van het vermogen van de bank. In het geval van een faillissement vallen deze in de boedel van de bank. U kunt dan een beroep doen op het beleggerscompensatiestelsel. Meer informatie hierover kunt u vinden op de internetsite van De Nederlandsche Bank: www.dnb.nl.

Vallen spaarbewijzen aan toonder onder het garantiestelsel?
Nee, deze vallen niet onder het depositogarantiestelsel.

Vallen obligaties onder het garantiestelsel?
Meestal wel, een voorwaarde is dan wel dat de obligatie op naam staat.

Een paar rekenvoorbeelden:
  • U hebt €65.000,- op een spaarrekening staan. Bij een faillissement van de bank krijgt u een vergoeding van €65.000,-.
  • U hebt samen met uw partner €270.000,- op een en/of spaarrekening staan. Bij een faillissement van de bank krijgt u per persoon een vergoeding van €100.000,-. Samen ontvangt u dus €200.000,-
© 2009 - 2014 Mickey14, gepubliceerd in Sparen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een achtergestelde deposito is riskanterEen achtergestelde deposito is riskanterAls u uw geld wat langer kunt wegzetten, kiest u voor een spaardeposito. U zet het geld voor langere tijd vast en ontvan…
Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieNog veiliger sparen door nieuwe bankgarantieHet tumult bij de banken de laatste jaren is een hele goede reden om de bankgaranties, veilig sparen en het depositogara…
Het Britse depositogarantiestelselHet Britse depositogarantiestelselDe laatste tijd is er veel te doen geweest over de komst van een nieuwe buitenlandse speler op de Nederlandse spaarmarkt…
Zit je goed met je de rente voor je vakantiegeld?Nog even en dan breekt de zomervakantie aan. En dat betekent ook vakantiegeld. Veel werkgevers betalen dat in mei/juni u…
Spaarrekening of depositoSpaarrekening of depositoU heeft verschillende mogelijkheden om rendement te maken op uw geld. U kunt kiezen voor een hoog risico (beleggen) of u…

Reageer op het artikel "Hoe werkt het Nederlands Depositogarantiestelsel?"

Reacties

C. Teeken, 25-11-2009 15:33 #5
Ik heb een bedrag in een Stamrecht BV uitstaan bij een gerenomeerde bankinstelling. Valt dit ook onder het garantiestelsel indien deze bank toch onverhoopt in de problemen mocht komen?

Wouter, 01-06-2009 08:21 #4
Geachte heer, ik heb 100000 euro in ned. op een spaarrekening staan en 50000 euro bij de sparkasse duitsland. Is het niet beter om 50000e of meer van de ned. rekening over te boeken naar de sparkasse omdat bij problemen in ned. de tegemoetkoming afgetrokken wordt van het saldo in duitsland? De Sparkassen Duitsland vangen elkaar op en als er één in de moeilijkheden zou komen vangen ze elkaar op.

Geldt de volledige bescherming voor Duitsland ook voor Nederlanders. Mijn adviseur in Duitsland zegt van wel. Of moet ik snel duitser worden? vrg wouter

Miltenburg, 22-04-2009 22:47 #3
Hoe werkt het garantiestelsel nu precies bij hypotheekschulden? Stel ik heb een schuld van 300.000 en een spaartgeod van 50.000. Bank gaat failliet en ik doe een beroep op de garantie. Als ik het goed begrijp wordt mijn vordering eerst afgetrokken van mijn schuld; dus 300.000 - 50.000 = schuld van 250.000. Ik kan dus geen beroep op de garantieregeling doen want er is geen positief saldo. Klopt deze redening?

Mickey14 (infoteur), 29-01-2009 20:47 #2
Ja, een internet spaarrekening valt ook onder het garantiestelsel. Ohra is onderdeel van Delta Lloyd en valt onder het Nederlandse deposito garantiestelsel.

Joke Molenaar, 29-01-2009 14:12 #1
Mijn vraag: valt een internet spaarrekening van Ohra-bank onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche bank N.V.?

Infoteur: Mickey14
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 5
Schrijf mee!