InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Deposito sparen brengt meer rente op

Deposito sparen brengt meer rente op

Deposito sparen brengt meer rente op Deposito sparen is niks anders dan een bedrag vastzetten voor bepaalde tijd met een vastgestelde rente. Deze is in het algemeen hoger dan van een spaarrekening. Er zijn verschillende vormen van deposito sparen met elk zijn eigen vaste looptijd en vaste rente. Op internet zijn diverse websites te vinden waar de rente wordt vergeleken.

Langer vastzetten, meer rente

Je kunt een bedrag voor een paar maanden vastzetten maar ook voor jaren. Het spreekt vanzelf dat je meer rente krijgt hoe langer je het bedrag vastzet. Tussentijds opnemen en bijstorten is bij deze spaarvorm meestal niet mogelijk, tenzij je een flinke boete betaalt. Ook stellen de meeste aanbieders allerlei voorwaarden, zoals een minimumbedrag dat wordt ingelegd of een boete bij tussentijdse opname.

Depositogarantiestelsel

Als je je geld voor een langere tijd kunt missen dan is dit de ideale spaarvorm. Ook hoef je niet bang te zijn dat je je geld kwijtraakt. Voorwaarde is wel dat de bank een vergunning heeft van De Nederlandse Bank en daarmee onder de garantieregeling valt. Op 1 januari 2007 is de Wet op het financieel toezicht (Wft) van kracht geworden. Onderdeel hiervan is het depositogarantiestelsel, de opvolger van de Collectieve Garantieregeling. Dit alles betekent in de praktijk voor spaarders dat hun totale tegoed bij een bank sinds kort tot een maximum van 100.000 euro gegarandeerd is. Heb je een bedrag om te sparen hoger dan 100.000 euro dan is het beter dat te splitsen over verschillende banken. Alleen een achtergesteld deposito valt niet onder het depositogarantiestelsel van de DNB.

Hoe werkt het

Drie factoren zijn belangrijk om te weten of je spaargeld door het depositogarantiestelsel wordt gedekt.

Bank

Informeer bij je bank of het product dat bij die bank is afgesloten of wilt afsluiten onder een depositogarantiestelsel valt. Alle banken, ook buitenlandse die hier zijn gevestigd, zijn wettelijk verplicht hierover informatie te verstrekken. In het Wft-register van De Nederlandsche Bank kun je zien of jouw bank onder het depositogarantiestelsel valt. Banken die in Nederland vanuit een bijkantoor werken en gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst.

Product

Geld dat op lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen zoals termijndeposito's staat, vallen onder het depositogarantiestelsel. Aandelen of obligaties aan toonder echter niet.

Rekeninghouder

Particulieren en kleine ondernemingen kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel. Alleen bestuurders van de bank met betalingsproblemen, mensen die een belang hebben van vijf procent of meer in die bank of hun directe familie vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Ook bepaalde ondernemingen zijn uitgesloten van het depositogarantiestelsel, zoals financiële ondernemingen en overheden.

Tot slot deposito sparen

Deze manier van sparen is zeker het overwegen waard. Het is veilig omdat de DNB tot een bedrag van 100.00 euro garant staat. Je moet het geld niet nodig hebben omdat je het voor langere tijd vastzet.
© 2008 - 2017 Bertvdw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Top deposito rente 2017Top deposito rente 2017Een top deposito in 2017 geeft tot 1,9% rente, nog steeds een mooie rente ook al is de rente sinds 2014 behoorlijk gedaa…
Deposito sparen: Vergelijken van rente en voorwaardenOp dit moment is de spaarrente laag en daarom is het natuurlijk meer dan ooit interessant om te zoeken naar de hoogste s…
Wat is een deposito?In de onzekere tijden van de crisis gaan steeds meer mensen weer sparen. Waar de afgelopen jaren beleggen steeds interes…
Bronnen en referenties
  • Mister Money is bron voor lijst rentevergelijking

Reageer op het artikel "Deposito sparen brengt meer rente op"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!