InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarbank & hoe veilig is sparen bij de bank

Spaarbank & hoe veilig is sparen bij de bank

Spaarbank & hoe veilig is sparen bij de bank U zult in 2013 kiezen voor het hoogste rendement op uw geld. Maar hoe veilig en betrouwbaar kunt u sparen bij een bank of spaarbank die misschien later in betalingsproblemen gaat komen? SNS Reaal gaat misschien weer bij de Staat aankloppen. Let daarom op de garantieregeling op spaargeld via het depositogarantiestelsel. Wat is uw bankgarantie en spaargarantie als u spaart? Moet u obligaties kopen om te sparen? U zult, als u wilt sparen, gaan voor de hoogste rente op sparen, maar waar is het veilig sparen met het hoogste rendement? Faillissement en bank, hoe kunt u toch nog veilig sparen?

Bank failliet en wat gebeurt er dan?

De centrale banken in de wereld zullen er veel aan doen om een faillissement van een bank te voorkomen. We hebben de enorme injecties in het betalingssysteem gezien van onder meer de FED en de ECB. En dat zullen ze herhalen als het moet. Als er al een bank in problemen komt, zoekt men naar een oplossing, waarbij de bank wordt overgenomen, zonder al te veel risico’s voor de klanten van de bank. Er wordt zelfs gewerkt aan een enorme internationale spaarpot, waar banken geld in kunnen storten. Een soort waarborgfonds voor banken dus.

Spaargarantie in Nederland via het depositogarantiestelsel

Omdat vertrouwen in het systeem voor spaarders zeer belangrijk is, hebben de Nederlandse banken, met een Nederlandse vergunning, al in 1978 een algemene garantieregeling in het leven geroepen. Deze garantieregeling, het depositogarantiestelsel, garandeert sinds 7 oktober 2008, na interventie van Minister Bos, dat maximaal €100.000 per instelling en per persoon veilig is bij een bank. Dit geldt ook nog in 2012.

Conclusie 1 garantieregeling spaarbanken

Spreid uw geld over meerdere banken. Als u bijvoorbeeld € 150.000 euro spaart bij dezelfde bank, is € 100.000 gegarandeerd retour. Misschien wordt het meer, afhankelijk van de vermogenspositie van de bank, maar daar gaat de aangestelde curator over. Er zijn immers meerdere preferente eisers, zoals de Belastingdienst. Adder onder het gras kan zijn dat uw bank onder twee garantie stelsels valt.

Europa en de garantie van banken

De Europese Unie verplicht de lidstaten een garantieregeling te hebben en stelt daarvoor enkele minimumnormen. Het minimum in Europa bedraagt, na de besluitvorming van de EU op 7 oktober 2008, € 50.000. Sinds 2011 bestaat er een Europese richtlijn die 100.000 euro garandeert, maar nog niet elk land is zo ver. Nederland geeft een maximale garantie van € 100.000. Bij andere landen is het niet geheel duidelijk. Frankrijk bijvoorbeeld garandeert tot een maximum van € 70.000. Een kort overzicht:

LandMaximale garantie op sparen in euro
Nederland100.000
Belgie100.000
Duitsland100% garantie
Frankrijk70.000
Luxemburg50.000
Oostenrijk100% garantie
Ierland100% garantie
Italië103.000
Spanje100.000
Verenigd Koninkrijk80.000 pond

Bekijk altijd onder welke vergunning een bank werkt. Argenta in Nederland valt sinds 27 mei 2008 onder het Belgische en Nederlandse garantie stelsel. Bank of Scotand valt onder het Britse stelsel.

Betaalbaarheid garantie stelsel

Iedere bank in Nederland betaalt mee aan de garantiestelling in ons land. Via een zogenaamd omslagstelsel draagt iedere bank een steentje bij, om het garantiestelsel in de praktijk ook uitvoerbaar te maken. De Nederlandse Bank is voor de uitvoering verantwoordelijk. Niet bijdragen is geen optie. Bovendien is alle banken en zeker de Nederlandse Bank er veel aan gelegen, om al te grote problemen te voorkomen. Wanneer de last van de garantieregeling voor een bank onevenredig groot is, kan de Nederlandse staat bijspringen.

Veilig sparen met het hoogste rendement

Veilig sparen is ook kiezen voor een spaarrekening waar u direct bij uw geld kunt en waar geen voorwaarden gelden als u uw geld wilt opnemen. Veilig sparen is bovendien uw geld spreiden over meerdere banken. En spaarrekening is snel en eenvoudig online te openen. Het ook nog eens gratis en dan is elke rente die hoger is dan de rente die u nu krijgt pure winst.
Bij elke bank met Nederlandse bankvergunning geldt het depositogarantiestelsel tot 100.000 euro per persoon. Zo kunt u door uw spaargeld te spreiden volop gebruik maken van de collectieve bankgarantie op sparen.

Obligaties kopen

Moet u dan obligaties kopen met een hoge rente. Het antwoord hierop is dat in sommige gevallen wel verstandig kan zijn om voldoende spreiding in uw beleggingen aan te brengen, maar ook dat het risico dan veel groter is dan sparen op een goede spaarrekening:
  • Een obligatie is een belegging en wordt daardoor niet gegarandeerd door het garantiestelsel.
  • Nogal wat landen die staatsobligaties uitgeven komen in de problemen. Denk bijvoorbeeld aan Griekenland.
  • Obligaties kunnen ook eeuwig durend zijn. Deze perpetuals zijn achtergestelde leningen. Als een dergelijk bedrijf of land in de problemen komt, bent u zo goed als zeker uw geld kwijt.

Spaardeposito kopen

Met een spaardeposito legt u uw geld voor langere tijd vast. U kunt voor bijvoorbeeld 10 jaar lang uw geld vast zetten bij de bank. U krijgt dan gegarandeerd een vaste rente, maar u kunt, calamiteiten in de persoonlijke sfeer daargelaten, tussentijds niet bij uw geld komen en als u bij een deel van uw geld kunt komen is dat meestal tegen betaling van een boete. Daarom geven nogal wat mensen de voorkeur aan sparen op een direct opneembare spaarrekening zonder voorwaarden. Voor de hoogste rente op een spaarrekening verwijs ik u naar het artikel: Top 5 hoogste spaarrente Nederland.

Slot

Als u binnen de maximale garantiestelling per persoon en per bank blijft en te maken hebt met een bank die met een Nederlandse vergunning opereert, loopt u met sparen geen enkel risico. Verdeelt u uw geld bijvoorbeeld over vier verschillende banken, bijvoorbeeld met een partner, dan is de maximale garantie maar liefst 8 maal 100.000 euro ofwel 800.000 euro. Deze garantie op sparen kunt nu nog verder vergroten door ook nog per kind een afzonderlijke rekening te openen. Het is niet praktisch, maar ook weer niet onverstandig. Doen dus!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarbank & Spaarrente Credit Europe 3,3%Spaarbank & Spaarrente Credit Europe 3,3%Het zijn weer goede tijden voor spaarders. De Credit Europe Bank, CE, biedt heeft een spaarrekening zonder voorwaarden.…
Spaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwSpaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwDe Anadolubank ging april 2008 van start in ons land. De bank geeft een hoge spaarrente. U kunt kiezen uit de Alfa spaar…
Spaarbank, de AnadolubankSpaarbank, de AnadolubankDe Anadolubank staat in 2014 in de top van banken met veilig sparen tegen een hoge spaarrente van maximaal 1,65%. Op een…
Loyalis introduceert  Ideaalsparen 4,3% spaarrenteLoyalis introduceert Ideaalsparen 4,3% spaarrenteLoyalis introduceert als nieuwe aanbieder op de markt Ideaalsparen, een nieuw spaarproduct. De rentevergoeding is 4,3%,…
Sparen of beleggen?Sparen of beleggen?Met de als maar dalende aandelenkoersen, stellen steeds meer mensen zich de vraag wat verstandiger is, sparen of belegge…

Reageer op het artikel "Spaarbank & hoe veilig is sparen bij de bank"

Reacties

S. Driessen, 23-05-2011 10:11 #4
Na verkoop huis hebben wij 355000 euro op één bank staan; over ongeveer 6 maanden zal dit bedrag gebruikt worden voor een nieuw huis. Zal ik voor die zes maanden het geld spreiden over meerdere banken? Reactie infoteur, 23-05-2011
Beste S. Driessen,
Ik vindt spreiden over meerdere banken met een maximum van 100.000 euro per persoon zeker aan te bevelen. Bij een en/of rekening, maar ook als ieder een eigen rekening bij de bank heeft, is de garantie van de bank dus 200.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Hulshoff, 30-09-2008 16:02 #3
Stel ik heb een en/of rekening bij een vertrouwde bank samen met mijn vrouw en een en/of rekening samen met mijn zoon. Dus 2 en/of rekeningen bij dezelfde bank. Dan vallen mijn vrouw en ik onder een dubbele garantie. Maar heb ik dan ook nog een dubbele garantie met mijn zoon? Reactie infoteur, 30-09-2008
Beste P.Hulshoff,

Helaas niet. Gekeken wordt per bankinstelling en per persoon. In uw geval zou het maximaal haalbare volgens de garantiestelling drie maal 38.000 euro zijn en niet vier maal.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard van Beurden, 24-09-2008 12:23 #2
Wat moet je nu doen met spaargeld bij bv Fortis? Reactie infoteur, 24-09-2008
Beste Gerard van Beurden,
Ook Fortis Nederland valt volledig onder de garantiestelling van de Nederlandsche Bank.
Toch geldt voor elke bank dat het goed is, om enige beschermingsmaatregelen te treffen. Zie voor enkele tips daarvoor het artikel:
http://financieel.infonu.nl/geld/5614-hoe-beschemt-u-uw-spaargeld-dan-wel.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. &. C. Kuik, 23-06-2008 22:37 #1
Geldt voor "en/of rekeningen" van twee partners voor elk het retourgarantiebedrag van € 20.000? Reactie infoteur, 28-06-2008
Klopt! Als een bank een Nederlandse vergunning heeft en in het toezichtsregister is opgenomen van de Nederlandsche Bank, valt de bank onder het depositogarantiestelsel. Partners, gehuwden, met een en/of rekening mogen dan beiden op het volledige garantiebedrag aanspraak maken. De garantie op betaaltegoeden en spaartegoeden is dan maximaal twee keer 20.000 euro plus 18.000 euro, ofwel 76.000 euro. Ook geldt voor de beleggingsportefeuille per persoon nog een garantie van 20.000 euro.

Zie voor enkele rekenvoorbeelden:
http://financieel.infonu.nl/geld/5551-hoe-veilig-is-uw-geld-bij-de-bank.html

Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilig sparen
Reacties: 4
Schrijf mee!