InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste rente

Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste rente

Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste rente Is het in 2017 nog mogelijk om te sparen met hoge rente? De gewone internet spaarrekening is nog altijd aantrekkelijk vanwege het gemak, maar denk voor de spaarrente ook eens aan een spaardeposito of een termijndeposito. Bij een spaardeposito is de spaarrente namelijk meestal hoger en staat vast voor de duur van het spaardeposito. NIBC Direct biedt vooral veel keuze aan spaardeposito's, maar geeft ook een aantrekkelijke rente op de direct opneembare internet spaarrekening in 2016. Maar er is meer.

Spaardeposito, Nederlanders sparen veel

Nederlanders lijken wel super spaarders. Op alle soorten spaarrekeningen bij elkaar stond in 2012 een positief spaarsaldo van 250 miljard euro. In 2006 was dat nog 221 miljard euro. In 2017 zal later in het jaar naar verwachting de rente omhoog gaan en met een variabele rente profiteert u direct mee van een hogere rente.

De rente op een internet spaarrekening

De rente op een internet spaarrekening is hoger dan op een gewone spaarrekening. Zeker bij de grote banken, zoals ABN AMRO en de ING. Sterker nog: altijd werd geadverteerd met de slagzin dat een internet spaarrekening voor een bank goedkoper is dan een gewone spaarrekening en daardoor een hogere rente kan worden geboden.

Kwartaalrekening openen

De kwartaal rekeningen bij het internet sparen bij de grote banken bieden meestal de hoogste rentes, maar zitten vol beperkende voorwaarden die vaak een hoop gedoe geven en waarschijnlijk mensen afschrikken.

Spaarbank met hoge rente

Inmiddels zijn er ook allerlei kleinere banken en nieuwkomers die een gunstige rente bieden. Denk aan MoneYou, NIBC Direct, Bank of Scotland en de Andolubank. Opvallend bij deze niche spelers is dat ze een hoge rente bieden zonder dat u hoeft te kiezen voor internet sparen. Naar verwachting hebben veel spaarders hun geld verplaatst van een internet spaarrekening naar deze banken. Relatief nieuw is ook Centraal Beheer die een hoge spaarrente geeft.

Internetspaarrekening of een spaardeposito en termijndeposito?

Maar dat lijkt niet de enige verklaring voor de daling bij internet spaarrekeningen. Veel Nederlanders kiezen ook voor spaardeposito’s. Niet onverstandig, want er is veel keuze en de rente is niet overal even hoog. Niet dat u verplicht bent om uw geld lang vast te leggen. Sommige banken bieden al deposito's aan voor drie maanden vast. Zet u het lang vast bij NIBC Direct, dan krijgt u een vergoeding van 1%. Een langere looptijd geeft meestal een hogere rente bij NIBC Direct. Stand februari 2017:

looptijd spaardeposito NIBC Direct:rente in 2016:
3 jaar 0,9%
4 jaar 0,95%
5 jaar 1,0%
6 jaar 1,0%
7 jaar 1,0%
8 jaar 1,0%
9 jaar 1,0%
10 jaar1,0%

Er is dus veel variatie aanwezig. Soms is er bij een bank ook een looptijd korter dan een jaar mogelijk. Bij een deposito voor een paar maanden kan het interessant zijn om de daarop geboden rente eens te vergelijken met wat u op een direct opneembare spaarrekening kunt krijgen. Niet altijd blijkt de rente op een kortlopend deposito namelijk hoger te zijn. Wat u dan vooral koopt is de zekerheid dat u een paar maanden een vaste rente krijgt. Bij een deposito met een langere looptijd is het in zijn algemeenheid zo dat de spaarrente hoger is dan op een spaarrekening waarvan u direct geld kunt opnemen. In zijn algemeenheid, want ook dan loont het de moeite om dit nog even na te gaan.

Slot

Een overstap naar een spaardeposito is vooral verstandig als u uw geld langer kunt vastzetten. Voor een paar maanden is het verschil niet erg groot tussen een gewone spaarrekening en een spaardeposito en bij vooral de grootbanken levert een spaardeposito voor de korte termijn,zelfs minder spaarrente op. De verstandige spaarder stapt snel over of bekijkt binnen de bank waar hij nu bankiert of er meer rente te halen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ohra biedt hoge spaarrente en mooie beleggingsfondsenOhra biedt hoge spaarrente en mooie beleggingsfondsenHoge rente bij Ohra. Ohra geeft tot 1,35% rente op uw spaargeld en heeft een aantal andere spaarrekeningen met hoge rent…
Spaarrente Credit EuropeSpaarrente Credit EuropeHet zijn weer goede tijden voor spaarders. De Credit Europe Bank, CE, biedt heeft een spaarrekening zonder voorwaarden.…
De ATB internet spaarrekeningDe ATB internet spaarrekeningOp de ATB internetspaarrekening van de AT Bank krijgt u tot 1,2% rente op een spaardeposito. Daarmee is dit is een spaar…
Deposito sparen: Vergelijken van rente en voorwaardenOp dit moment is de spaarrente laag en daarom is het natuurlijk meer dan ooit interessant om te zoeken naar de hoogste s…
Spaarrente NIBC DirectSpaarrente NIBC DirectNIBC Direct is een bekende online bank met een relatief hoge rente ten opzichte van de grootbanken. Deze hogere spaarren…

Reageer op het artikel "Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste rente"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaardeposito
Schrijf mee!