InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank?

Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank?

Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank? Ook in 2017 is uw spaargeld niet altijd veilig bij de bank, een bankroet en faillissement is namelijk nooit uitgesloten. Het is daarom verstandig om na te gaan of uw spaargeld wel gedekt en gegarandeerd is in 2017. Belangrijk daarbij is dat uw bank een eigen aparte bankvergunning heeft die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt. Let wel op de soort garantie, het gaat om een eigen bankvergunning en niet een vergunning samen met andere banken of merknamen van dezelfde bank.

Is het spaargeld bij uw bank wel gedekt door het depositogarantiestelsel bij een bankroet?

Om u gerust te stellen: tot 100.000 euro per persoon per bank is uw geld veilig. Om u ongerust te maken: in die 100.000 euro zit veel meer dan het spaargeld alleen. Ook geld op de betaalrekening, een spaarhypotheek, deposito's, een banksparen lijfrente, uw aandeel in de vereniging van eigenaren. Alles wordt wanneer een bank failliet gaat bij elkaar opgeteld. Komt u dan boven de 100.000 euro uit, dan bent u het meerdere dat bij de bank is gestald gewoon kwijt bij een bankroet.

Uw geld verspreiden over meerdere banken

Daarom doet u er goed aan om uw bank te spreiden over meerdere banken. Uw eigen bank probeert u natuurlijk zo veel mogelijk eigen bankproducten te verkopen. Dat is logisch en voor u ook handig. Minder handig wordt dit dus als de bank failliet gaat en u de 100.000 euro overstijgt.

Welke bankvergunning telt er bij een faillissement van de bank

Belangrijk om te weten is dat sommige banken meerdere merknamen hebben. Zo is Knab bank onderdeel van Aegon en heeft Knab geen eigen bankvergunning maar een gezamenlijke bankvergunning met Aegon bank. Wat u in dat geval bij beide banken aan geld hebt staan wordt bij elkaar geteld en afgezet tegen de bankgarantie van 100.000 euro. Het is dus belangrijk om te weten of een bank wel een eigen bankvergunning heeft of dat die bank zijn vergunning moet delen met andere banken of merknamen van banken.

Welke banken hebben een gezamenlijke bankvergunning in 2017?

Het aantal instellingen en banken met een gezamenlijke vergunning is best wel aanzienlijk te noemen. Kijkt u maar:
  • SNS bank als ASN Bank, RegioBank, Zwitserleven Bank, BLG Wonen en Reaal Bancaire Diensten.
  • Knab en Aegon Bank.
  • Alex en Binck.
  • MoneYou en ABN Amro.
  • Centraal Beheer en Achmea Bank.
  • Delta Lloyd Bank en Ohra Bank.
  • Van Lanschot en Evi, Rabobank en Robeco.
  • FBTO, Avéro Achmea en Centraal Beheer Achmea.

Hoe weet ik of de bank en aparte bankvergunning heeft?

Banken geven vaak op hun eigen website aan of en hoe u gedekt bent door het depositogarantiestelsel. Niet altijd is die informatie echter voldoende, als u twijfelt kunt u altijd contact opnemen met de Nederlandse Bank die hiervoor een register bijhoudt.

Ik heb meer dan 100.000 euro bij dezelfde bank

Als u tot de ontdekking komt dat u alles bij elkaar opgeteld toch meer dan 100.000 euro bij dezelfde bank hebt staan, is het de moeite waar om te kijken of u wat geld bij een andere bank kunt plaatsen. Een bankrekening bij een andere bank is zo geopend tegenwoordig, veranderen van bank is zo geregeld. U hoeft bovendien niet uw hele hebben en houden mee te nemen naar een andere bank, maar kunt bij een concurrent wel gratis en eenvoudig alleen een spaarrekening openen en voor een deel bij de concurrent gaan sparen. Zorg er wel voor dat dat echt een andere bank is en niet louter een merknaam van de bank waar u al bankiert.

Ik heb ook beleggingen bij de bank

Als u ook beleggingen op de beleggersrekening van een bank hebt staan, vallen uw beleggingen niet onder de spaargarantie van het depositogarantiestelsel, omdat het om beleggingen gaat en niet een vorm van sparen.

Een lening bij dezelfde bank als waar ik spaar

Als u een lening of hypotheek bij de bank hebt waar u ook spaart, dan worden bij een faillissement alle bedragen gesaldeerd. Anders gezegd als u 200.000 euro aan spaargeld hebt bij de bank en 150.000 euro aan hypotheek dan hebt u per saldo 50.000 euro bij de bank aan vermogen en dit bedrag valt dan onder de 100.000 euro vrijstelling uit het depositogarantiestelsel. Let er ook op dat uw bank onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt, dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Bent u nu gerustgesteld of gaat u toch ook bekijken of u meer geld op de bank hebt staan dan uw bank kan garanderen en dus actie ondernemen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banksparen veilig bij faillissement?Banksparen veilig bij faillissement?Is ook het banksparen bij een bank in 2017 veilig sparen bij een faillissement van de bank? Als u niet de juiste maatreg…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2017 of 2018? Het depositogarantiestelsel regelt d…
Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselCentraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselHoeveel spaart u in 2017 met de renteplus rekening van Centraal Beheer Achmea? Is dat veilig? Een verzekeringsmaatschapp…
Hoe beschemt u uw spaargeld bij faillissement?Hoe beschemt u uw spaargeld bij faillissement?Is uw spaargeld veilig bij een bank? Neen. Bij een faillissement van de bank zijn uw spaargeld en beleggingen slechts vo…
Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugFaillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugSneller uw geld terug als een bank failliet gaat in 2016 of 2017? De Europese Commissie wil, dat als een bank in betalin…

Reageer op het artikel "Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank?"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 10-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Schrijf mee!