InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Veranderen van bank? Overstappen dus

Veranderen van bank? Overstappen dus

Veranderen van bank? Overstappen dus Veranderen van bank en zo een nieuw start maken in 2017 is eenvoudig en vaak is het zeer aantrekkelijk om over te stappen. Verander bijvoorbeeld van spaarrekening als een andere bank meer rente geeft. Spaar zo tegen de hoogste spaarrente. Of bespaar geld als uw bank veel geld vraagt voor een betaalrekening. In de praktijk blijkt voor veel mensen het veranderen van spaarbank een grote hobbel te zijn. Spaargeld overzetten naar andere bank is belangrijk. U loopt anders veel rente mis door bij uw bank te blijven zitten. U kunt ook een hoge spaarrente eenvoudig combineren met groen en duurzaam sparen. Vaak is er een bonus binnen te halen of een welkomstpremie.

Veranderen van bank

Spaargeld overzetten naar andere bank, overstappen naar andere bank

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS, spaarden de Nederlanders 225 miljard euro op een spaarrekening. Het verschil tussen de marktrente, dat wat u dus zou kunnen krijgen en de uitbetaalde rente is gemiddeld 1,5%. Dat betekent dus dat de Nederlanders 4 miljard aan spaarrente laten liggen. Dat wil zeggen bijna 580 euro per gezin. Reden genoeg, om van spaarbank te veranderen. Er zijn genoeg andere banken waar u eenvoudig terecht kunt. Dat is het probleem niet. De vraag is wat u zoekt. Dat is dus de eerste vraag, die beantwoord moet worden. Wordt het een direct opneembare rekening of een rekening met bepaalde voorwaarden.

Overstappen van spaarrekening is zo eenvoudig

Overstappen naar een andere spaarbank is simpel. Zoek elders een spaarrekening met een hogere spaarrente, open een rekening online en u kunt dan vrijwel direct uw geld overmaken. Vooral de kleinere banken geven een hoge spaarrente. U kunt uw oude rekening gewoon bewaren voor tijden dat ook daar een hogere rente wordt geboden. Let bij het overzetten van spaargeld op de voorwaarden van de oude rekening. Als het een deposito is, kan dat geld niet zo maar worden opgenomen of tegen een boete. En dat doet dan de hogere rente vaak teniet.

Overstapservice bij het veranderen van bank

Er is een overstapservice bij banken voor het overzetten van al uw bankzaken. Maar bij het elders openen een spaarrekening is dat nergens voor nodig. U blijft bankieren waar u dat al deed en pakt bij een andere bank de hoge spaarrente.

Spaarrekening zonder voorwaarden

Stel u wilt een spaarrekening zonder voorwaarden openen en geen boete krijgen wanneer u uw geld opneemt. Zonder verplichte stortingen en direct opvraagbaar. De meeste banken zullen u op een direct opneembare rekening minder rente geven, want liever binden ze u voor een langere periode. Maar er zijn uitzonderingen. Zo geeft MoneYou een hoge rente op een direct opneembare spaarrekening. Een variant, die dicht bij de spaarrekening zonder voorwaarden zit is een kortlopende spaardeposito. Voornaamste voorwaarde is, dat u het geld een maand of enkele maanden laat staan. Het grote voordeel is dat de rente gedurende die periode vast staat en u er geen omkijken naar heeft. De tijdsduur kunt u automatisch verlengen.

Spaarrekening met voorwaarden

En dan zijn er natuurlijk de spaarrekeningen met voorwaarden. Beperkende voorwaarden kunnen daarbij op allerlei gronden gelden, bijvoorbeeld (maart 2017):
  • Met de verplichting om maandelijks een bepaald bedrag te storten. Bekende voorbeelden zijn:
  • SNS Maxisparen, REAAL LoyaalSparen, CVB SnelSparen, OHRA Maand Spaarrekening, ASN Bank Ideaalsparen.
  • De spaardeposito’s met de verplichting het geld voor langere tijd te laten staan. Meestal varieert de looptijd van 1 tot en met 10 jaar. Elke bank heeft wel spaardeposito’s, ook de eerder genoemde buitenlandse banken.
  • Waarvoor wordt het geld gebruikt. Het is goed denkbaar dat u zegt, ik wil dat mijn geld duurzaam gebruikt wordt. Sterker nog, ik vind dat belangrijker dan een hoge rente. Een goede tip om groen en duurzaam te sparen tegen een hoge spaarrente.

Welkomstpremie, extra bonus als u van bank verandert

Als u alleen van spaarrekening verandert is er dikwijls een mooie bonus binnen te halen, soms voor enkele maanden en soms langer. Zodra u elders een beter aanbod vindt, stapt u gewoon weer over. Als u meer bankzaken overzet, is er ook een welkomstpremie binnen te halen. Een voordeel is natuurlijk de welkomstpremie (een bedrag of een lagere hypotheekrente), een nadeel is dat overstappen dan wat lastiger is omdat u meer dingen moet wijzigen. Ook bij het beleggen zijn banken vaak bereid om met een welkomstpremie of bonus uw beleggingen over te nemen. Dat kan interessant zijn als u in een specifiek beleggingsfonds wilt beleggen of op de beurs wilt handelen tegen lagere transactiekosten dan bij uw huidige bank of broker.

Slot: overstappen van bank in 2017

Wat u ook met uw spaargeld doet, het is zonde om er niet naar om te kijken. Waarom zou u niet een bank kiezen met een hoge spaarrente of waarom te veel geld betalen voor uw betaalrekening? Tot 100.000 euro is per persoon per instelling door De Nederlandse Bank gegarandeerd. Er zijn genoeg mogelijkheden, om met sparen een mooi en veilig rendement te maken. MoneYou zit nog altijd in de top met de hoogste rente. Een spaardeposito kan natuurlijk ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2017? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…
Spaargeld vastzetten verstandig?Omdat de rente op spaarrekeningen niet bepaald hoog is, storten steeds meer mensen hun spaargeld in een spaardeposito. E…
De internet jaar spaarrekening van ABN AMRODe internet jaar spaarrekening van ABN AMROU vindt bij ABN AMRO interessante spaarrekeningen met een aantrekkelijke spaarrente. De overbekende internet jaar spaarr…

Reageer op het artikel "Veranderen van bank? Overstappen dus"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-03-2017
Gepubliceerd: 15-11-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2017
Schrijf mee!