InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen: is je spaargeld wel veilig bij je spaarbank?

Sparen: is je spaargeld wel veilig bij je spaarbank?

Sparen: is je spaargeld wel veilig bij je spaarbank? Banken die failliet dreigen te gaan en door de overheid gered moeten worden: in de nasleep van de economische crisis van 2008 was het meer regel dan uitzondering. Grote banken als Fortis en Dexia moesten een beroep doen op de steun van de belastingbetaler om niet ten onder te gaan. En dit terwijl de particuliere spaarder al behoorlijk wat kritiek had op de spaarbanken die risico's hadden genomen met veelbelovende maar vage beleggingen. De onzekerheid in verband met de veiligheid van spaargeld werd min of meer beantwoord door de verzekering van de Europese depositogarantie, waarbij spaargeld tot 100.000 euro per persoon en per bank gegarandeerd werd bij een eventueel failliet. Om te weten of je spaargeld wel veilig is kan het ook nuttig zijn om naar de rating van de bank te kijken. Op die manier kan je de kans op eventuele risico's verkleinen en een veilige spaarbank kiezen.

Banken failliet

Op het hoogtepunt van de de financieel-economische crisis van 2008-2009 bevonden enkele belangrijke Nederlandse en Belgische banken zich in het oog van de storm. Fortis, Dexia en later ook SNS Reaal moesten genationaliseerd worden om niet failliet te gaan. Tal van particulieren reageerden woedend op het onverantwoorde gedrag van banken, die met het spaargeld van hun klanten risicovolle beleggingen zouden gedaan hebben. Toen het mis dreigde te lopen moest diezelfde spaarder als "belastingbetaler" bijspringen om de ondergang van de banken te vermijden. Spaarders bleven zich daarna ongerust maken over de veiligheid van hun spaargeld. Hoe weet je als spaarder of je spaargeld veilig is bij je bank?

Valt je bank onder het depositogarantiestelsel?

De Europese Unie voerde na het losbarsten van de economische crisis van 2008 een regel in waarbij het spaargeld van spaarders verzekerd is door het depositogarantiestelsel. Je bank moet onder dit stelsel vallen om van de depositogarantie te kunnen genieten. Alle Europese banken met een geldige bankvergunning vallen hieronder. Je kan kijken of je bank tot dit stelsel behoort door te kijken naar de lijst op de website www.vanspaarbankveranderen.nl. Ook kan je simpelweg bij je spaarbank informeren of je bank onder het garantiestelsel voor Europese deposito's valt. Dit is vooral goed om weten bij Nederlandse of Belgische afdelingen van buitenlandse banken, waar er nogal wat twijfel kan bestaan over de veiligheid van spaargeld. Als spaarder heb je daar best zoveel mogelijk duidelijkheid over.

Depositogarantie tot 100.000 euro

De Europese overheden garanderen het spaargeld van de burgers tot maximum 100.000 euro per persoon en per bank. Heb je bij één bank meer dan 100.000 euro op je rekening staan, dan kan je dus niet alles recupereren als je bank failliet gaat. Belangrijk is om te weten dat deze garantie per persoon en per bank geldt. Als je beschikt over meer dan 100.000 euro spaargeld is het dus beter om je geld over minstens twee banken te spreiden.

Spaargeld spreiden

Stel je hebt minder dan 100.000 euro op de rekening, bijvoorbeeld 70.000 euro. In principe zit je dan op veilig omdat het bedrag van je totale spaargeld minder is dan de gegarandeerde 100.000 euro. Toch kan het ook in dat geval ook nuttig zijn om bankrekeningen te hebben bij meerdere banken waardoor je geld gespreid is. Akkoord, als je bank failliet gaat, verzekert de overheid wel je 70.000 euro, maar je weet nooit hoelang je moet wachten om je geld daadwerkelijk terug te krijgen. Dan treden immers langdurige, omslachtige procedures in werking. In het geval van het failliet van de Kaupthing bank in 2009 duurde het jaren voordat klanten hun geld terugkregen.

Veilige spaarbank kiezen

Systeembank of internetbank?

Een veilige spaarbank kiezen is belangrijk om ook naast de garantie van de honderdduizend euro een veilig gevoel te hebben als je je geld er plaatst. Een optie is om je geld bij een zogenaamde systeembank te plaatsen, dit betekent een bank die zo belangrijk is voor het systeem dat ze zo goed als altijd door de overheid gered zal worden. Je spaargeld lijkt er dan ook veiliger. Anderen zweren dan weer bij de internetbanken, zoals bijvoorbeeld Binckbank of Keytrade. Veel van deze online banken geven geen kredieten waardoor ze ook niet in de problemen kunnen komen door niet betaalde hypotheken bijvoorbeeld.

Rating spaarbank

Een andere manier om een bank te kiezen is om te kijken naar de rating die het krijgt van de grote gerenommeerde internationale ratingagentschappen, zoals Moody's, en Standard & Poor's. Deze ratingagencies schatten de situatie van de bank in na een grondig onderzoek en verlenen dan een kwotering, gaande van AAA, AA+, enz...tot lagere kwoteringen zoals B. Aangeraden is om een bank te kiezen met een rating op A-niveau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vanspaarbankveranderen.nl/, bezocht op 27/11/2015.

Reageer op het artikel "Sparen: is je spaargeld wel veilig bij je spaarbank?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaargeld
Schrijf mee!