InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?

Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?

Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen? Is een economische crisis wel zo slecht als algemeen wordt aangenomen? Pessimisme en doemdenken lijken de overhand te hebben in de media wanneer ze berichten over de toestand van de economie. Maar behalve nadelen kunnen er ook voordelen aan een crisis verbonden zijn. Een daarvan is de lagere rente, die ervoor zorgt dat geld lenen voordeliger wordt. Van die lage rente profiteren kan door middel van het aangaan van een hypotheek voor de aankoop van een huis. Vaak is er bij een economische crisis ook sprake van dalende huizenprijzen op de markt, waardoor een huis kopen dubbel interessant kan zijn. Investeren in vastgoed lijkt dan ook een beter idee dan je spaargeld op een veilige spaarrekening in waarde te laten verminderen. Op welke manier kan een lage rente in tijden van crisis voordelig zijn?

Crisis: teveel pessimisme?

In het algemeen wordt aangenomen dat de crisis een slechte zaak is voor de hele economie. Men gaat ervan uit dat iedereen eronder te lijden heeft: bedrijven maken minder winst, werknemers worden ontslagen en de prijzen stijgen voortdurend. Als je begint te merken dat producten duurder worden en je minder kan consumeren, weet je dat het crisis is. En ook in de media is de algemene teneur er een van economisch pessimisme.

Voordelen crisis

Maar in een economische crisis kunnen er ook positieve ontwikkelingen ontstaan. Zo zal er bij heel wat mensen een groeiend besef komen dat ze hun budget beter moeten beheren om financieel te overleven. Ze zullen zich meer gaan interesseren voor de financiële wereld en eventuele beleggingen voorzichtiger aanpakken. Dit kan ook bij de jongeren voor een beter economisch bewustzijn zorgen. Bovendien gaan ook bedrijven meer initiatief nemen om creatief te zijn en zullen ze meer gaan innoveren. Dit kan de economie op lange termijn alleen maar ten goede komen.

Sparen bij lage rente

Door de financieel-economische crisis die begon in 2008, ging de economie geleidelijk verzwakken. Later kwam daar nog de Europese schuldencrisis van 2010-2011 bij. De Europese Centrale Bank (ECB) reageerde hierop door de rente te verlagen. Die beslissing legt de banken in Europa strikte beperkingen op om de rente op hun spaarrekeningen en hun leningen te bepalen. Erg nadelig was dit voor de spaarders, die hun spaargeld minder konden laten opbrengen dan voorheen. Met een spaarrente lager dan het inflatiepercentage, vermindert je geld zelfs in waarde.

Lenen bij lage rente

Maar wat slecht is voor de spaarder, kan goed zijn voor de lener. Je kan nu tegen een lagere rente lenen dan vóór de crisis, wat het interessanter maakt om bijvoorbeeld een auto of een huis aan te kopen. Een hypotheek afsluiten is aantrekkelijk als de rente op de markt laag is. Als je de hypotheek aangaat tegen een vaste rente weet je bovendien ook nog dat de rente gedurende de hele looptijd van de hypotheek dezelfde zal zijn.

Huis kopen

Als je spaart tegen een lagere rente dan de inflatie, dan verlies je aan koopkracht. Dit is in feite een stiekeme vermogensbelasting die de overheid invoert. Op die manier financier je dus eigenlijk mee de schulden van anderen, en dan vooral de overheid. Je kan je afvragen of het in die situatie niet beter is om van de lage rente mee te profiteren en een lening aan te gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een hypotheek aan te gaan voor de aankoop van een huis, waarbij je een vaste lage rente bedingt bij de onderhandelingen voor je hypotheek.

Lage rente én dalende huizenprijzen

Vastgoed kopen is dan ook geen slecht idee om tegelijk gebruik te maken van een lage rente én om een investering te doen op lange termijn. Een woning biedt de zekerheid van steen en kan de basis zijn voor een mooie toekomst. Bij dalende prijzen op de huizenmarkt kan je eventueel een koopje doen. Belangrijk bij een economische crisis is om niet bij de pakken te blijven zitten en de gelegenheid te grijpen als deze zich aandient.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.creadomus.be, bezocht op 03/01/2016.

Reageer op het artikel "Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Rente leningen
Schrijf mee!