InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Sociaal leenstelsel

Sociaal leenstelsel

Sociaal leenstelsel We staan aan de vooravond van een sociaal leenstelsel. Het afschaffen van de studiefinanciering levert een bezuiniging op van 1 miljard euro. Het sociaal leenstelsel is inmiddels al ingevoerd voor de masterfase. Wat is het sociaal leenstelsel en wat zijn de gevolgen?

Studiefinanciering

Studenten die een opleiding volgen aan het middelbaar beroepsonderwijs (MBO), hoger beroepsonderwijs (HBO) of wetenschappelijk onderwijs (WO) hebben recht op studiefinanciering. Dat is een maandelijks bedrag van de overheid. Het studentenreisproduct maakt daar ook deel van uit. De studiefinanciering bestaat sinds 1986. De achterliggende gedachte is dat studenten de kans krijgen om te studeren.

Sociaal leenstelsel

In de politiek gaan er steeds meer stemmen op om de studiefinanciering te vervangen door een sociaal leenstelsel. Studenten moeten hun studiefinanciering volledig lenen van de overheid. Na hun studie beginnen ze met het terugbetalen van de lening, onder soepele voorwaarden.

Wat is er sociaal aan het leenstelsel?

In het sociaal leenstelsel maakt de basisbeurs plaats voor een lening tegen gunstige voorwaarden. De lening wordt naar draagkracht terugbetaald. Studenten krijgen twintig jaar de tijd om de schuld af te betalen. Het sociale aspect slaat op de gunstige voorwaarden voor het terugbetalen van de lening en op de lage rente.

Sociaal leenstelsel: voorstanders & tegenstanders

Er is draagvlak voor het sociaal leenstelsel. Zowel linkse als rechtse partijen kunnen zich vinden in deze bezuinigingsmaatregel. Rechtse partijen zijn sowieso voor een terugtredende overheid. Linkse partijen vinden het sociaal leenstelsel eerlijker: dan wordt er niet meer belastinggeld gebruikt om de studie van kinderen van rijke ouders te bekostigen.

Wat lever het sociaal leenstelsel op?

De invoering van een sociaal leenstelsel levert een besparing van 350 miljoen per jaar op in 2015 en 800 miljoen in 220. Door de studenten met korting te laten reizen in plaats van gratis, bespaart de overheid nog eens 200 miljoen.

Sociaal leenstelsel master

De studiefinanciering in de masterfase wordt per september 212 vervangen door een sociaal leenstelsel. Studenten moeten zelf meer investeren in hun opleiding. Een andere bezuiniging in het kader van het wetsvoorstel “Studeren is investeren” is de omstreden langstudeerboete. Studenten die lager dan een jaar uitloop hebben, worden geconfronteerd met een hoger collegegeld tarief van € 3.000 bovenop het nominale collegegeld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • DUO
  • Intemediair

Reageer op het artikel "Sociaal leenstelsel"

Reacties

W. Schilder, 28-05-2014 20:28 #2
Ik ben benieuwd wat nu het rentepercentage is wat betaald moet gaan worden voor het geleende geld. Is dat in relatie met de lage spaarrentes die bij de banken worden gegeven?

Anoniem, 02-10-2012 13:24 #1
Is dat sociale leenstelsel nou alleen voor master opleidingen of ook voor bachelor?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 2
Schrijf mee!