InfoNu.nl > Financieel > Lenen > BKR registratie of codering kan een lening in de weg staan

BKR registratie of codering kan een lening in de weg staan

BKR registratie of codering kan een lening in de weg staan 10,5 miljoen Nederlanders staan geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Een BKR-registratie is echter niet iets om je druk over te maken, aangezien elk krediet wordt geregistreerd ook als je geen achterstanden met betalen hebt. Een BKR-codering kan echter wel veel problemen opleveren bij het aanvragen van een lening, zoals een hypotheek. Je krijgt een BKR-codering indien je achterstand oploopt in het aflossen van je leningen.
We hebben allemaal wel eens van het BKR gehoord, maar wat is het nu precies. Het Bureau Kredietregistratie beslist niet of je wel of niet een lening krijgt. Het BKR is een instantie dat registreert en informeert. Aan de geldverstrekker de beslissing wat hij met die informatie doet.

BKR

Het BKR is gevestigd in Tiel en houdt van alle Nederlanders de kredietgegevens bij. De organisatie is in 1965 opgericht op initiatief van de geldverstrekkers die wilden voorkomen dat ze geld uitleenden aan mensen die het eigenlijk niet konden terugbetalen.

Lenen

De registratie bij het BKR zorgt ervoor dat je niet meer geld leent dan je kunt aflossen en geeft tevens voor de geldverstrekkers een beeld van je leen- en aflosgedrag. In december 2006 stonden er 10,5 miljoen Nederlanders geregistreerd met in totaal 22 miljoen kredieten.

Kredieten

Dat lijkt heel veel, maar alle soorten kredieten boven de 500 euro met een looptijd van minimaal drie maanden wordt geregistreerd. Daar valt dus ook rood staan onder of creditcards.

Alle kredieten worden dus vastgelegd, ook als je geen betalingsachterstand hebt. Leningen (studieschuld) bij de Informatie Beheer Groep (IBG) worden niet geregistreerd.

Registratie

De kredieten die geregistreerd worden komen met meerdere persoonlijke gegevens in het systeem. Namelijk het bedrag, het soort krediet, de datum waarop het krediet is verstrekt én afgelost moet zijn. Daarnaast worden je naam, adres en geboortedatum aan de registratie van het krediet gekoppeld.

Codering

Je krijgt pas een BKR-codering indien je achterstand oploopt in het aflossen van je leningen. Dit gebeurt na twee tot vier maanden, je krijgt dan een A-codering (achterstandsmelding).
Als je de betaalachterstand ingelopen hebt, krijg je een H-codering (herstelcodering). Maar als door het aflossen het krediet wordt beëindigd krijg je geen H-codering, maar blijft de A-codering nog vijf jaar staan. Dit gebeurt dan wel inclusief de einddatum van het krediet.

Rente

Een BKR-registratie levert geen problemen op; een BKR-codering kan dat wel doen. Van de 10,5 miljoen Nederlands die geregistreerd staan, heeft zes procent een codering. Sommige geldverstrekker zullen u geen geld meer willen lenen, anderen doen dat wel maar dan tegen een hoger rentepercentage. Zij lopen immers een hoger risico. Zo kan één onbetaalde telefoonrekening zorgen dat je de hoofdprijs betaald voor je hypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Corrigeren codering BKRCorrigeren codering BKRIndien u een consumptief krediet heeft of heeft gehad volgt er een kredietregistratie bij het BKR te Tiel. Ook bijvoorbe…
Codering bij BKRCodering bij BKRNiet alleen personen met betalingsachterstanden en fraudeurs worden geregistreerd. Ongeveer tien miljoen Nederlanders st…
Geen hypotheek meer voor mensen met een BKR coderingGeen hypotheek meer voor mensen met een BKR coderingKon je in het verleden nog bij verschillende hypotheekverstrekkers een hypotheek krijgen, ondanks je BKR-codering. Door…
Geld lenen: BKR registratie verwijderenHoe kun je een BKR registratie verwijderen? Je kunt dit zelf doen, maar ook met behulp van gespecialiseerde bedrijven. Z…
Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenVoor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenOndanks schulden is het in 2007 geen probleem om een hypotheek te krijgen. In Nederland kan je ondanks een BKR-codering…

Reageer op het artikel "BKR registratie of codering kan een lening in de weg staan"

Reacties

L. Indepels, 24-11-2010 17:25 #2
Telfort oa stuurt al een coderingsverzoek als je een verschil van mening hebt over een factuur. Als je daar achter komt, beloven ze een H melding door te geven, mooi niet. Kom ik dus na 4 jaar achter, een zaak van iets van 40 euro… Dus nu maar botte bijl, en een schadeclaim indienen.

Anja Koppelaar, 05-02-2009 17:43 #1
Ik weet wel zeker dat een bkr notering een nieuwe lening in de weg staat.
Ik heb BKR met een H dus hersteld meer niet.Ik heb een flexkrediet en een doorlopend krediet aan dat flexkrediet betaal ik 500 euro en aan mijn lening bijna 400 totaal is dit een hoog bedrag als deze lening samengevoegd zouden zijn
en daarvoor een nieuwe lening zou over sluiten betaal ik een veel lager bedrag. Er word dus gezegd dat ik dat niet kan betalen maar ik moet wel iedere maand ruim 900 euro betalen dat is best raar. Ze willen geen risico lopen voor als ik het niet zou kunnen betalen. Maar ik betaal al veel meer dat risico is veel groter dat ik dit niet meer kan betalen. Daardoor komt ook dat H.Het blijft dus dubbel ze zeggen dat mijn lasten veel lager zouden zijn alleen kan dat niet vanwege dat H.

Infoteur: Jour
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Schulden
Reacties: 2
Schrijf mee!