InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Schulden partner bij samenwonen

Schulden partner bij samenwonen

Schulden partner bij samenwonen Een partner met schulden hebben, wat betekent dat voor u, wie is verantwoordelijk voor de schuld? Schulden en samenwonen, schulden en scheiding, wat betekenen de schulden van een partner financieel als jullie gaan samenwonen of als jullie een samenwoningscontract of huwelijk verbreken? Het is belangrijk om te weten wie er dan aansprakelijk is voor de schulden van een nieuwe partner of u ook aansprakelijk wordt voor de schulden van een ex partner. En wat betekenen schulden en boedelmenging als jullie gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat? Regel dit goed. Ook bij echtscheiding en overlijden kunt u met extra kosten en schulden worden geconfronteerd. Voor het huwelijk zijn er nieuwe regels in de maak waarbij een gemeenschap van goederen een uitzondering wordt. Schulden komen dan in een ander daglicht te staan.

Leuke partner gevonden, samenwonen dus?

U hebt een leuke partner gevonden en u denkt er over na om samen te gaan wonen. Er is wel een probleempje, uw toekomstige partner heeft schulden. Er is te veel geleend en hij of zij komt jouw relatie binnen met een schuld die nog niet is afbetaald. Leuk, of toch niet?

Nieuwe partner maar met schulden of een schuld, gevolgen financieel?

Veel mensen hebben schulden en dat is geen probleem zolang aflossing en rente betaalbaar zijn. Een hypotheek op een huis is de normaalste zaak van de wereld zolang de hoogte van de hypotheek in verhouding staat tot de waarde van het huis en de hypotheek betaald kan worden. Maar zo gaat het helaas niet altijd. De man of vrouw van uw dromen kan ook schulden hebben die een probleem kunnen vormen in de relatie. Vooral als er betalingsproblemen zijn, want dan is er een negatieve BKR-registratie en dat betekent dat lenen in de toekomst moeilijker wordt en vaak duurder.

Schulden en samenwonen, meetekenen

Als uw nieuwe partner schulden heeft en jullie gaan samenwonen, neemt u niet automatisch de schulden over. U bent ook niet zomaar hoofdelijke aansprakelijk geworden. Niet automatisch, want daar is meer voor nodig. Anders kan het worden zodra u een samenlevingscontract laat opstellen met daarin dat alles gemeenschappelijk is of dat schulden gemeenschappelijk zijn. In dat geval wordt u mede aansprakelijk. Als de relatie daar niet aan toe is of als u helemaal niet aansprakelijk wil worden voor andermans problemen, regelt u dus niets. Gaat de relatie over, dan neemt de partner zijn schulden mee. Maar de buitenwereld kan dit anders zien, zodra er een gezamenlijke huishouding is. In dat geval staat u nog steeds in uw recht.

Schuldeisers en een gezamenlijke huishouding

Zodra er sprake is van een gezamenlijke huishouding, dus ook als er geen samenlevingscontract is, kunnen schuldeisers jullie als eenheid zien en de schuld van de ene persoon op de ander proberen te verhalen.

Schulden en trouwen, verbreken van relatie

Als u gaat trouwen hangt het ervan af wat er met de schulden gebeurt. Wie in gemeenschap van goederen trouwt, wordt niet alleen aansprakelijk voor de nieuwe schulden, maar ook verantwoordelijk voor de schulden die de partner eerder heeft gemaakt. Wie met huwelijkse voorwaarden trouwt, kan in het contract bepalen wie waarvoor verantwoordelijk is. Dit kan zover gaan dat alle geldzaken gescheiden worden gehouden.

Trouwen, geregistreerd partnerschap en eigen huis

Bij een gemeenschap van goederen zijn schulden en eigendom gemeenschappelijk. Dus ook het eigen huis en de hypotheek op het huis of schulden die er al waren. Beiden worden jullie zo verantwoordelijk voor het betalen van de hypotheekrente op de woning. We spreken dan van boedelmenging. Overigens gaat dit wel veranderen voor nieuwe huwelijken, maar het is nog niet duidelijk wanneer dat zal zijn. Misschien begin 2017 of 2018.

Eerlijk zijn over schulden

Belangrijk is wel dat een nieuwe partner eerlijk is over zijn schulden. Dan doel ik niet op de eerste date, maar op het moment dat u echt serieus nadenkt over een gezamenlijke relatie. Want betalingsproblemen verstoren een relatie. Er kan een loonbeslag uit voortkomen, nieuwe leningen worden moeilijker en er zal op enig moment toch betaald moeten worden.

Schulden en studiefinanciering

Nogal wat studenten hebben schulden bij een bank en ook een studiefinanciering. Stel er zijn betalingsproblemen, kan er dan beslag gelegd worden op de beurs van de student? Het antwoord hierop is neen. Wettelijk is bepaald dat op de studiefinanciering geen beslag kan worden gelegd. Veel studenten hebben een schuld en als ze verstandig zijn, lenen ze bij DUO want daar is lenen erg goedkoop. Een student verdient geld met lenen en sparen bij DUO als het slim wordt aangepakt.

Lening oversluiten

Als er problematische leningen zijn, kan het verstandig zijn om de lening over te sluiten naar een lening die minder kost. Vele banken werken hieraan mee. Het scheelt de klant geld en de bank heeft meer zekerheid over de terugbetaling. Een uitzondering hierop kan een hypotheek zijn. De hypotheek kan vaak wel worden overgesloten, maar als dat gebeurt bij een andere bank en voordat de rentevaste periode voorbij is, gaat dat meestal ook boeterente kosten. Let ook daar dus op.

Schulden aflossen

Schulden kunnen problematisch zijn of worden en toch willen jullie gaan samenwonen of trouwen. Weet dan dat dat er ook instanties en bedrijven zijn die u kunnen helpen om op tijd uit de problemen te komen of om te voorkomen dat jullie gezamenlijk in de problemen zullen komen. Maak bijvoorbeeld een plan van aanpak, ook al is het zo verleidelijk om dat vooruit te schuiven en te gaan doen zodra jullie samen zijn. Vaak is er ook gratis hulp mogelijk. Bekijk uw mogelijkheden dus vooraf en niet alleen achteraf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenLenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenSamen met een andere geld lenen en samen borg staan voor een lening betekent ook dat u elk ook afzonderlijk hoofdelijk a…
Lening en scheidenLening en scheidenScheiden heeft vele directe gevolgen, ook voor een lening die tijdens het huwelijk of partnerschap is aangegaan, schulde…
Welke samenlevingsvormen zijn er?Welke samenlevingsvormen zijn er?Er zijn veel verschillende samenlevingsvormen met verschillende eigenschappen. De keuze voor een samenlevingsvorm, kan f…
Samenwonen, geregistreerd partnerschap of trouwenAls je hebt besloten om samen verder te gaan met je geliefde, is het belangrijk om afspraken te maken met elkaar en deze…

Reageer op het artikel "Schulden partner bij samenwonen"

Reacties

Mees, 10-08-2017 17:18 #125
Beste,

De vriendin van een collega is overleden - ze woonden samen, zonder contract/overeenkomst. Betreffende vriendin had schulden. Mijn vraag is: in hoeverre is mijn collega verantwoordelijk voor de schulden van haar inmiddels overleden vriendin? Reactie infoteur, 12-08-2017
Beste Mees,
Als de collega niet heeft getekend voor de schulden en geen erfgenaam is, is de collega niet aansprakelijk voor de schulden van de vriendin. Wel kunnen schuldeisers proberen om een deel van de inboedel te verzilveren voor zover het de inboedel van de overleden vriendin is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yolanda, 15-07-2017 02:27 #124
Mijn partner is laatst komen te overlijden. Wij hadden samen een huurhuis maar verder staan wij niet als samen geregistreerd te boek. Hij heeft tijdens zijn ziekbed niet of nauwelijks meer kunnen werken en hij had een eenmanszaak. Hier zijn door werk uit handen te geven dingen verkeerd gegaan en doordat er op den duur geen inkomsten meer binnen kwamen, zijn er schulden ontstaan.

Ik heb meerdere incasso brieven liggen en ook rechtszaken worden besproken. Hij is er niet meer en ik heb nooit ergens voor getekend. Wat kan ik allemaal verwachten? Kunnen ze ook aan mijn geld komen?

Ik ben tevens eerste begunstigde dus het geld dat vrij komt van een overlijdens risico verzekering daar moet ik de begrafenis van betalen en er blijft een x bedrag over. Kunnen ze daar aan komen? Er lopen zelf ook nog rechtszaken van geld wat mijn overleden vriend nog krijgt. Hoe zit het daar mee? Reactie infoteur, 18-07-2017
Beste Yolanda,
Schuldeisers kunnen niet aan uw geld komen zolang u daarmee niet instemt.
Als uw partner ook zelf de premie voor de overlijdensrisicoverzekering betaalde, valt het deel exclusief de kosten voor een uitvaart in de erfenis.
Als u een erfenis aanvaardt, moet u voorzichtig zijn dat u ook niet de schulden binnenhaalt. Als het goed is bent u geen erfgenaam overigens.
De rechtszaken tegen anderen zouden door een plaatsvervanger van uw partner kunnen worden voortgezet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Xandra Berndsen, 16-06-2017 12:51 #123
Omdat mijn partner zei dat hij met mij wilde samenwonen als er geen schulden waren van zijn kant, dus gingen wij samenwonen en al gelijk 1 maand later kwam de ene deurwaarder na de andere aan de deur omdat er nog boetes open stonden en hij nog schulden had ook bij Zilverenkruis.
Zelf had ik persoonlijk geen schulden maar moet samen met mijn kind er wel voor boeten.
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en ik wist dus niets van de schulden die hij had en dat wist hij zelf ook niet.
Is het niet mogelijk dat hij alleen voor zijn eigen schulden moet betalen dan? Reactie infoteur, 17-06-2017
Beste Xandra Berndsen,
Als jullie in algemene gemeenschap van goederen zijn getrouwd, zijn alle schulden en vermogen gemeenschappelijk. Onderling kunnen jullie wel afspraken maken, bijvoorbeeld dat hij u terugbetaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma Lagrand, 11-06-2017 19:51 #122
Het ziekenfonds komt na jaren ineen keer aan bij mijn vriend of hij de schuld van ex ook moet afbetalen?
Ze hadden geen samenlevingscontract of waren getrouwd…?
Is dit niet dat ieder zijn deel hoort te betalen?
Groetjes wilma Reactie infoteur, 13-06-2017
Beste Wilma Lagrand,
Als het hier niet om een gezamenlijke polis gaat, is uw vriend niet verantwoordelijk voor de betaling ervan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loulou, 09-03-2017 15:24 #121
Hallo

Mijn nieuwe partner en ik zijn 2 jaar geleden samen gaan wonen zonder samenlevingscontract. Nu willen we onze pensioenen regelen door elkaar daar partner in te maken. Bij zijn werk is een samenlevings contract vereist nu heeft mijn nieuwe partner veel schulden uit zijn verleden en lopen er nogal een aantal zaken. Ben ik daar dan met een samenlevings contract verantwoordelijk voor of kunnen we dit ook laten beschrijven. Ik heb namelijk zelf een koophuis waar hij niet aan mee betaalt en staat alleen op mijn naam. kunnen derden hier dan wel aanspraak op maken? Hij woont bij mij maar ik betaal alle kosten zelf.

Groetjes en bedankt Reactie infoteur, 12-03-2017
Beste Loulou,
In een samenlevingscontract kunt u ook laten opnemen wat wel gemeenschappelijk is en wat niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike Feuerberg, 23-01-2017 16:47 #120
Geachte redactie,
Mijn dochter woonde al jaren alleen in een koophuis. Sinds een aantal jaren heeft ze een relatie en deze verleden jaar is bij haar komen inwonen. Sinds ruim een half jaar hebben ze een zoontje.
Verleden jaar kwamen er ineens vele deurwaarders, die op van alles beslag wilden leggen vanwege schulden van haar relatie.
In hoeverre wordt zij in deze onvoorziene ellende meegetrokken? Hoe kan zij dat voorkomen?

Vr.gr. Mike. Reactie infoteur, 24-01-2017
Geachte Mike Feuerberg,
Als er in 2017 geen samenlevingscontract is, hoeft uw dochter niet te betalen aan de schulden van haar relatie. Het is bij een mogelijk beslag wel zo, dat ze voldoende moet kunnen aantonen wat van haar is en wat niet. Dat zal voor haar koophuis en bankrekening niet zo'n lastig punt zijn, maar wellicht wel voor de inboedel. Het beste kan ze zich tijdig voorbereiden op de vraag wat van haar is en wat van haar relatie. Ze moet in ieder geval niets tekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

--, 13-01-2017 16:56 #119
Wat nou als je samen woont. Maar je gaat uit elkaar. Maar we willen alle 2 het huurhuis. Maar alleen ik heb een huisvestigingsvergunning op mijn naam en partner niet en heeft schulden. Die niet afbetaald worden. Wie heeft er dan mee recht op. Reactie infoteur, 16-01-2017
Beste,
Als jullie samenwonen op hetzelfde adres, maar de huur staat op naam van één persoon, dan is die persoon de huurder. Bij een overlijden bestaan er wel regels waarop de medebewoner zich kan beroepen:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/66696-huurder-overleden-en-dan.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeanny, 11-01-2017 13:33 #118
Ik heb een wao uitkering waar een loonbeslag op ligt. Nu willen mijn vriend en ik gaan trouwen. Wat betekent dat voor hem? Moet hij dan aan die schuld gaan meebetalen? Het loonbeslag ligt al 10 jaar. Reactie infoteur, 13-01-2017
Beste Jeanny,
Als jullie trouwen in gemeenschap van goederen, is inderdaad alles gemeenschappelijk. Ook de schulden, ieder de helft. Bij een huwelijk met huwelijkse voorwaarden niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dirk, 02-01-2017 15:33 #117
Mijn ex en ik zijn sinds augustus uit elkaar, op papier stond ik ingeschreven op haar adres sinds maart 2016. We hebben samen een kind dat ik erkend heb. De moeder werkte heel 2016 niet en liet de kleine naar de opvang gaan 4 dagen in de week (tegen beter weten in, ik en haar ouders hadden haar meerdere malen gewaarschuwd dat dit niet vergoed werd, zij stug volgehouden dat dat wel zo zou zijn). Door teveel toeslagen en uwv en dergelijke (wat overigens op haar naam staat niet op de mijne) eist mijn ex via haar advocaat dat ik de helft van 6000 euro meebetaal. Wettelijk gezien heb ik geen samenlevingscontract gehad dus zij kan toch niks verhalen op mij? Reactie infoteur, 03-01-2017
Beste Dirk,
Als zij op haar naam de aanvraag heeft gedaan, hoeft u niet de helft te betalen. Wel kan de belastingdienst omdat jullie fiscale partners waren, nog bij u aankloppen, maar dan hebt u weer een vordering op uw ex.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Reiny Klaassen, 18-12-2016 05:40 #116
Mijn vriend en ik wonen samen.niet op papier.Dus geen samenlevingscontract.
Het is een particuliere woning.mijn vriend moest 650 Euro betalen maar toen ik er bij in kwam moest het contract opnieuw getekend worden en moest mijn vriend 50 euro meer betalen omdat ik er bij in ben gekomen.
Nu wil de verhuurder het contract opzeggen omdat hij per niet meer de woning wil verhuren.
Dus mijn vriend is nu naar andere huizen aan het kijken om te huren.
Nu wil hij dat ik met mijn inkomsten verklaring gaat meetekenen voor de andere woning.
Maar ik wil aan mijn schulden werken om af te lossen en kies voor Hulp zoals het leger des heils of humanitas onderdak en elders daar te gaan wonen.
Wat voor'n consequenties heeft het als ik meeteken voor zijn nieuwe woning terwijl wij Door mijn keuze om de schulden te gaan aflossen de relatie gaan verbreken?
Graag uw antwoord want ik ben bang om te tekenen.
Groeten Reiny Reactie infoteur, 20-12-2016
Beste Reiny Klaassen,
Als u tekent, wordt u hoofdelijk mede aansprakelijk voor de huur, schade en dergelijke. Dat wil zeggen dat als uw vriend niet wil of kan betalen, u moet betalen. Overigens kan een verhuurder niet zomaar de huur opzeggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. Meerwijk, 13-12-2016 13:51 #115
Geachte. Ik heb uit een vorig huwelijk schulden overgehouden doordat onze zaak op de fles ging. Helaas stond alles op mijn naam en ben ik ook hoofd verantwoordelijk. Mijn ex heeft wel in convenant meegetekend als mede verantwoordelijke maar helaas geldt dat niet.
Nu ben ik bij mijn vriend ingetrokken. Ik kon de huur niet meer betalen en ben in afwachting op een wsnp. Nu wil 1 deurwaarder een betaalafspraak want volgens hem woon ik samen en kan mijn nieuwe vriend mee betalen. Mag dit? Reactie infoteur, 15-12-2016
Geachte S. Meerwijk,
Als u in gemeenschap van goederen was getrouwd, waren de schulden voor de helft van uw ex. Wat betreft de deurwaarder: uw vriend hoeft niet mee te betalen, ook al zou de deurwaarder dat wel fijn vinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joyce, 29-11-2016 21:48 #114
Goedenavond,

Ik zit met de volgende vraag. Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Nu zit mijn vriend al een aantal jaren onder beschermingsbewind. Welke gevolgen (financieel) heeft het als ik bij hem ingeschreven kom te staan? Reactie infoteur, 01-12-2016
Beste Joyce,
Dat hangt er van af. In de aanvraag voor beschermingsbewind is aangegeven welke goederen of bezittingen door een ander beheerd gaan worden. De bewindvoerder weet dit precies, overigens kan op verzoek een bewind ook worden gestopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Amanda, 14-11-2016 17:36 #113
Goedenavond

Vraagje ik heb een ww uitkering en ben 30 weken zwanger en moet in januari bevallen en dan stopt me ww uitkering ook alleen nu wil ik me graag eind november inschrijven bij de vader van het kindje alleen hij zit in de schuldsanering hij heeft week geld 50 euro per week maar stopt mijn ww dan ook en naar dat ik bevallen ben krijgen we dan gezamenlijk een uitkering?en zijn er gevolgen voor mij en de baby? Reactie infoteur, 16-11-2016
Beste Amanda,
Uw WW uitkering stopt niet doordat u gaat samenwonen. Als u later een bijstanduitkering wilt krijgen, moet u deze aanvragen bij de gemeente (al dan niet gezamenlijk).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kaatje, 07-11-2016 06:03 #112
Hallo,

Vraagje ik ben bezig met Plangroep, en zeer waarschijnlijk moet ik de WSNP in. Nu heb ik een aantal vragen, ik heb sinds kort een nieuwe relatie. We weten nog niet hoe alles gaat lopen, maar als alles goed blijft gaan willen we toch over een tijdje gaan samenwonen, hij heeft een vaste baan, eigen huurwoning.

Hij woont in een andere Gemeente dan ik, kan ik bij hem intrekken? Of wordt mijn traject dan beëindigd? Of moet ik wachten totdat de WSNP uitgesproken is en dan bij hem intrekken?
Hij kan toch niet aansprakelijk gesteld worden voor mijn (oude) schulden?

Wel las ik dat mijn leefgeld omlaag gaat als ik ga samen wonen, dat zou ik begrijpen, maar zou het onredelijk vinden als hij voor mijn schulden moet betalen of zoiets.

Of als je net alles rond hebt met de Gemeente, ze gaan zeggen dat ik dan bij die andere Gemeente het opnieuw moet aanvragen.

Wat is wijsheid? Graag advies. Bedankt. Reactie infoteur, 09-11-2016
Hallo Kaatje,
Plangroep werkt in meerdere gemeenten, dus is het verstandig om deze vraag aan Plangroep voor te leggen. Als u gaat samenwonen, hoeft hij niet voor u te betalen. Wel verandert waarschijnlijk uw beslagvrije voet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 12-10-2016 19:16 #111
Hallo ik heb een zelfstandige onderneming gehad. En ben blijven zitten met een rest schuld van +- 7000€ aan de belastingdienst maar nu ben ik weer actief voor een baas met een contract. Maar nu wil ik een huis kopen met mijn vriendin, heeft dat gevolgen evt voor haar of wat zou de beste mogelijkheid zijn te doen zonder haar te belasten? Gegroet Reactie infoteur, 13-10-2016
Hallo Jan,
De Belastingdienst zal altijd proberen een fiscale schuld te verrekenen bij de fiscale partner. Als jullie samen een woning kopen om in te wonen, worden jullie elkaars fiscale partners. Het risico dat de Belastingdienst bij haar aanklopt is dus aanwezig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 21-09-2016 20:50 #110
Hallo.

Ik ben een alleenstaande ouder met twee kinderen, heb een uitkering van de sociale dienst.
Mijn vriendin wil graag bij mij inkomen wonen maar ze heeft schulden. Sinds kort is zij haar huis uit gezet. Geeft voor mij dit ook consequenties als wij gaan samen wonen? Volgens haar bewindvoerder niet. Wie wil mij hier bij helpen? Als ze eventueel schuld bij de belastingdienst heeft kunnen ze dat ook bij mij inkorten. Want ze moet toch ingeschreven staan op mijn adres. Reactie infoteur, 23-09-2016
Hallo Henk,
Als uw vriendin bij u komt wonen, worden jullie fiscale partner. De Belastingdienst kan dan belastingschulden ook bij u verrekenen, andere schulden niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chantal, 28-08-2016 01:18 #109
Mijn vriend werkt 16u in de week en ik zit al jaren in de bijstand, hij heeft een restschuld van 66.000 op zijn hypotheek overgehouden na zijn scheiding. (Zijn ex heeft de hypotheekschuld weten af te kopen met 10.000 euro, waardoor hij nu voor de rest aansprakelijk wordt gesteld.) Ik zelf heb een belastingschuld van circa 7.000 euro. Nu willen we het liefst na 5jr relatie samen gaan wonen. In de huidige situatie zou samenwonen inhouden, dat we aanvulling krijgen van de bijstand, omdat hij 16u werkzaam is. Nu is mijn vraag:

Kunnen mijn vriend en ik in de bijstand, gezamenlijk in een schuldsanering? Is het mogelijk dat mijn vriend en ik los van elkaar in de schuldsanering gaan in de bijstand terwijl we samenwonen?

Ik heb al ingelezen dat wanneer we fiscale partners zijn de belastingdienst ook mijn schuld zou kunnen proberen te innen bij mijn partner en ik heb gezien dat aangezien we geen samenlevingscontract hebben we niet opdraaien voor elkaars schulden en ik zou moeten aantonen dat mijn inboedel geheel van mij is, desnoods via een notaris, zodat zijn deurwaarders geen beslag kunnen leggen op mijn inboedel.

Wat raadt u mij en mijn partner aan in deze kwestie? Reactie infoteur, 29-08-2016
Beste Chantal,
Jullie kunnen elk apart in de schuldsanering maar bij de hoogte van het vrij te laten bedrag wordt wel rekening gehouden met het inkomen van de partner (als jullie dus gaan samenwonen). Het is overigens raar dat de ex wel voor 10.000 euro heeft afgekocht en de rest bij uw vriend terechtkomt.
U zou een betalingsregeling kunnen afspreken met de Belastingdienst, dan hoeft u niet de wsnp in en/of kan de Belastingdienst een deel van uw schuld kwijtschelden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Camilla de Vries, 15-08-2016 13:12 #108
Hallo, Ik heb een paar vragen waar ik al een tijdje mee rond loop. Mijn vriend zit binnenkort (hopelijk) in de schuldsanering. We willen over een tijdje gaan samenwonen maar voordat we gaan samenwonen wil ik een paar dingen duidelijk hebben. Hij verdient ongeveer €950 p.m. en ik ongeveer €1200, is het dan de bedoeling dat ik een hoger bedrag betaal aan vaste lasten omdat ik meer verdien of kan dit 50/50 geregeld worden? Hij heeft een dochtertje van 4 die om de week bij hem woont en krijgt nu €50,00 per week van zijn bewindvoerder om boodschappen voor te doen, dat dit bedrag lager wordt is logisch maar kan het ook zijn dat hij niks meer krijgt en dat ik hem en zijn dochter moet onderhouden qua boodschappen? En maakt het ook verschil uit of het huur huis op zijn naam of op mijn naam staat? Is het ook aan te raden om een samenlevings-contract op te stellen waarin staat dat ik de gehele inboedel betaald heb? Zou het zeer op prijs stellen om hier antwoorden op te krijgen. Groetjes Camilla Reactie infoteur, 16-08-2016
Hallo Camilla de Vries,
Als jullie gaan samenwonen en een gezamenlijke huishouding hebben, zal uw vriend waarschijnlijk een lager bedrag van de curator krijgen: het vrij te laten bedrag gaat omlaag. Als het huurhuis op uw naam staat (voor zover mogelijk) dalen zijn woonkosten en kan het bedrag verder omlaag gaan.
Het is goed om op papier te zetten dat u de hele inboedel hebt betaald (daar is geen samenlevingscontract voor nodig), maar dat is een afspraak tussen u en uw vriend en buitenstaanders hoeven zich daar niet zoveel van aan te trekken. Belangrijker is nog dat u kunt aantonen dat de inboedel door u is betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. de Jong, 05-08-2016 21:06 #107
Hallo, ik zit in de schuldsanering en woon sinds een tijdje samen met mijn vriendin, mijn vriendin staat bij mij op mijn adres ingeschreven, niet op het huurcontract. Ik werk de hele week gewoon, dus er komt genoeg geld binnen bij de schuldsanering en nu proberen ze bij mijn vriendin ook geld te vangen, die moet elke maand haar loonstrook laten zien. Is dat normaal? Wij hebben ook geen samenlevingscontract ofzo, kunnen ze mijn vriendin verplichten mee te betalen? Reactie infoteur, 06-08-2016
Hallo A. de Jong,
Als er een gezamenlijke huishouding is, wil men het inkomen van uw vriendin weten om te berekenen hoe hoog uw vrij te laten bedrag moet zijn. Uw vriendin hoeft verder niet mee te betalen. Als er geen gezamenlijke huishouding is, laat u dat aan de vrager weten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy Dejonghe, 16-07-2016 08:24 #106
Hallo
Ik ben nu al meer dan 7 maanden zwanger
Mijn ex en ik zijn al een paar maanden uit elkaar.
Wij hadden samen een huurhuis waar hij nog steeds verblijft. Maar ik heb vrijdag pas mijn adres veranderd in het stadhuis.
Het probleem is nu alles stond op mijn naam omdat hij vroeger al 10000den euro schulden gemaakt had en 10jaar zonder adres geleefd heeft. Maar dat was voor mijn tijd. Maar nu staat alles nog steeds op mijn naam terwijl hij overal schulden maakt op mijn naam ik heb dit gisteren te horen gekregen van mijn bank. Deurwaarders vredegerecht ze hebben zelfs de huurwaarborg van mijn rekening genomen omdat hij al maanden niet meer betaald. En blijkbaar nog een grote achterstand. Ik probeer nu zoveel mogelijk maatschappijen te contacteren dat mijn adres veranderd is terug bij mijn mama maar hoe zit het met die schulden aangezien hij schulden gemaakt heeft in de maanden als we uit elkaar gingen? Ik wil niet dat mijn mama en ik en mijn toekomstig kindje in problemen geraken door hem! Hij heeft het in het verleden al gedaan met zijn ex en hij doet het nu gewoon terug bij mij. Hij heeft me onlangs gezegd dat hij goed bezig is en geen schulden maakt hij zou mij dat nooit aandoen ook maar je ziet ALLEMAAL LEUGENS!Ook houdt hij al maandenlang mijn post achter wil hij het niet geven alles slaat tegen en over 2 maanden beval ik. Aub help mij wat ik moet of kan doen eraan ik wil mijn kindje niet verliezen door hem! Want hij kan en mag blijkbaar ALLES! Reactie infoteur, 17-07-2016
Hallo Wendy Dejonghe,
U moet bekijken wat er nog op beider naam staat en daar wat dat het geval is, dit zo spoedig mogelijk wijzigen.
Dan verbaast het me dat zijn schulden bij u terecht komen. Waarom is dat, heeft u hem gemachtigd of pleegt hij fraude. In geval van fraude gaat u naar de politie, bij een machtiging trekt u die in.
Wat betreft de post kunt u aan iedereen van wie u post verwacht een adreswijziging doorgeven en ook met Bpost kunt u afspreken dat uw post die anders nog op het oude adres komt, automatisch naar uw nieuwe adres wordt gestuurd (zie bijvoorbeeld de verhuisdienst van bpost).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ramona, 08-07-2016 23:21 #105
Goedendag,
Ik zie dat het onderwerp nog steeds actueel is en wil daarom het volgende vragen:

Dankzij mijn ex-man zit ik in een penibele financiële situatie. Een zeer laag inkomen en voor meer dan 10000 in de schulden.
Mijn huidige vriend durft niet met mij te gaan samenwonen vanwege die schulden. Hij heeft te horen gekregen dat hij medeverantwoordelijk wordt als we een jaar of langer samen zouden wonen. Ook is hij bang voor de deurwaarders die mij continu aanschrijven en dreigen met oa inboedel beslagleggingen. ik werk normaal gesproken maar loop nu in de zw, hij heeft een eigen bedrijfje.
In hoeverre klopt de info die hij kreeg?En hoe kan ik voorkomen dat hij last krijgt van mijn schulden, zowel met zijn inboedel, inkomen als zijn eigen bedrijfje?
Ik hoop op een snel en duidelijk antwoord. Reactie infoteur, 10-07-2016
Goedendag Ramona,
Bij samenwonen zonder contract wordt uw vriend niet verantwoordelijk voor uw schulden. Het vervelende is wel dat een deurwaarder bij een boedelbeslag er vaak gewoon vanuit gaat dat alles gemeenschappelijk is en de partner dus moet kunnen aantonen wat van hem is om dit te voorkomen of weer terug te vorderen. Gemeenschappelijke aankopen zijn wel gemeenschappelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 01-07-2016 08:17 #104
Ik ben vorig jaar gaan samenwonen met mijn vriendin. Nu heeft zij een grote aanslag gehad van de belasting over een jaar waarin ik haar nog niet eens kende. Het bedrag wat ze nu terug moet betalen is dermate groot dat zij dat niet alleen kan. De belastingdienst wil mij nu ook aansprakelijk houden voor deze schuld. Kan dit zomaar?

Als ik weiger mee te betalen aan die schuld, waar ik ook helemaal buiten sta, kunnen ze mij dan iets maken? Of kunnen ze dan beslag leggen op mijn spullen? We hebben geen samenlevingsovereenkomst of wat dan ook.

Groeten,

Jeroen Reactie infoteur, 01-07-2016
Beste Jeroen,
Als jullie fiscale partners zijn, kan de Belastingdienst haar belastingschuld bij u verrekenen, anders niet. U kunt altijd bezwaar aantekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. J., 13-06-2016 11:08 #103
Vraag, mijn vriend en ik denken na over samenwonen. Ik woon in een koopwoning waar we dan zouden gaan samenwonen. Hij heeft schulden bij de belasting en problemen met toeslagen waardoor hij deze niet meer krijgt. Heb ik dan ook geen recht meer op toeslagen als we samenwonen en hoe zit het met de belasting, krijg ik nog mijn voorlopige maandelijkse teruggave of wordt dat bijvoorbeeld ingehouden voor zijn schulden? Reactie infoteur, 14-06-2016
Beste A.J.,
Zolang er geen kinderen zijn of een notarieel samenlevingscontract, zijn jullie geen toeslagpartner of fiscale partners. Zijn fiscale schulden zouden geen invloed moeten hebben op uw fiscale toeslagen en inkomstenbelasting tot het moment dat jullie ervoor kiezen om gezamenlijk belastingaangifte te doen. Houd dit dan ook zo lang mogelijk gescheiden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 25-04-2016 21:54 #102
Hoi, ik en mijn vriend willen misschien de hypotheek gaan overnemen van het huis waar zijn ex en hijzelf nog eigenaar van zijn. Zijn ex woont daar nog. Het huis staat ongeveer 70K onderwater. In beginsel wilde hij zijn ex zonder schuld laten weglopen, dus dat wij de gehele hypotheek zouden overnemen. Nu heb ik aangedrongen op dat zij toch 1/4 deel op zich neemt omdat ik het eigenlijk onacceptabel vind dat zij met 0 wegloopt. Kan zij zomaar niet meer verantwoordelijk worden gehouden voor haar deel vd restschuld? Kunnen mijn vriend en ik ook bij de notaris afspreken dat hij aansprakelijk blijft voor restschuld bij verkoop (stel dat wij het ooit zouden moeten verkopen), en houdt de bank hier zich dan aan? Reactie infoteur, 26-04-2016
Hoi Saskia,
Eigenlijk is de helft van de restschuld voor de ex en zijn de ex en uw vriend beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de totale hypotheek. Als u een samenlevingscontract afsluit, kunt u daarin aangeven welke schulden altijd voor uw vriend zullen zijn, zodat u die schulden dan op hem kunt verhalen. Dan de bank. Die kijkt niet naar een samenlevingscontract maar naar het contract dat met de klant wordt gesloten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 24-04-2016 13:23 #101
Sinds twee jaar woon ik samen met een partner. Omdat er schulden waren van mijn kant zijn we bij de notaris geweest om een samenlevingscontract af te sluiten waarin opgenomen dat mijn schuld niet op mijn partner verhaald kan worden. We zijn geen fiscale partners.
De belastingdienst heeft een navordering van de IB 2012 op mijn partner verhaald via ABP.
Is dit mogelijk? Ik heb de schuld overigens meteen overgemaakt maar blijf toch met de vraag zitten.
Alvast dank voor uw reactie Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Peter,
Bedoelt u een loonbeslag via het ABP, want dat kan wel als rekening wordt gehouden met de geldende beslagvrije voet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caroline, 05-04-2016 11:21 #100
Ik hoop hier het antwoord te krijgen op mijn vraag! Ik zit in de schuldsanering (schulden zijn door mij veroorzaakt, ex man heeft daar niets mee te maken), nu willen wij weer gaan samenwonen! Wij hebben samen drie kinderen, dragen vaders achternaam! Wat zijn de gevolgen voor mijn ex man? Moet hij dan mee betalen en krijgen we dan ook weekgeld of ligt dat heel anders? Reactie infoteur, 05-04-2016
Beste Caroline,
Uw man of kinderen hoeven niet mee te betalen als jullie samenwonen, maar uw beslagvrije voet (vrij te laten bedrag) zal waarschijnlijk lager worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc, 04-04-2016 14:05 #99
Goedemiddag,

Helaas ben ik een 8 jaar geleden persoonlijk failliet verklaard. Momenteel heb ik een goed inkomen en ben ik druk bezig om mijn schulden af te betalen. Faillissement is destijds ook meteen beëindigd wegens gebrek aan baten. Nu wil mijn vriendin graag een huis kopen maar haar inkomen is niet toereikend genoeg om het bedrag te lenen dat we graag zouden willen. Is het mogelijk dat ik, met mijn BKR historie, wel mag mee tekenen op haar hypotheek? Reactie infoteur, 04-04-2016
Beste Marc,
Als u geen negatieve BKR registratie meer hebt, kunt u zeker mee tekenen. Anders zou de bank wel eens moeilijk kunnen doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniëlle, 18-03-2016 07:14 #98
Goedemorgen,

Ik heb een vraag ik heb in 2012 een rechtszaak verloren tot betrekking van een vof.
Nu ben ik in 2011 gaan samenwonen koophuis onderwater en samenlevingscontract. De schulden zijn van voorheen.
Nu zijn we nog steeds in onderhandeling voor betalingsvoorstel met finale kwijtschelding van restschuld na 10 jaar. De schuldeiser wil geen kant op dus ben genoodzaakt de Wsnp aan te vragen wat gebeurt er nu met huidige partner? En met zijn spullen denkendecaan auto enZo. Hoor graag van u mvg Daniëlle Reactie infoteur, 18-03-2016
Beste Daniëlle,
Dit zijn geen gezamenlijke schulden en ze zijn niet op uw partner te verhalen. Wel speelt zijn inkomen een rol bij het bepalen van uw beslagvrije voet of het geld dat u in de wsnp zelf nog mag behouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lau, 25-02-2016 15:46 #97
Hallo,
Mijn vriend en ik willen dit jaar gaan trouwen. Momenteel zijn we aan het bekijken of het voor ons slim is om op huwelijkse voorwaarden te trouwen of in gemeenschap van goederen.
Hij heeft vanuit zijn studietijd een aardige studieschuld opgebouwd. Zelf heb ik in de afgelopen jaren gespaard. In de toekomst willen we wellicht een huis gaan kopen. Tegenwoordig wordt er wel naar een studieschuld gekeken bij de aanvraag van een hypotheek. Op mijn salaris zouden we net niet voldoende hebben voor een leuke hypotheek, op ons gezamenlijk inkomen wel alleen komt daar die studieschuld weer om de hoek kijken. Als we in gemeenschap van goederen trouwen, is zijn studieschuld dan ook voor mij? Als we op huwelijkse voorwaarden trouwen, zouden we dan betere kansen hebben op het verkrijgen van een hypotheek? En wat gebeurd er dan als een van ons komt te overlijden? Is er voor de ander dan een risico om uit het huis gezet te worden? (Hoe zit dit bij huurwoningen?) Reactie infoteur, 26-02-2016
Hallo Lau,
Bij een gemeenschap van goederen zijn ook de studieschulden gemeenschappelijk. Bij een overlijden onder huwelijkse voorwaarden, erft de langstlevende partner nog steeds (als er geen testament is), maar is niet de helft al in het bezit van de partner en kan de erfbelasting daardoor hoger zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liek, 16-02-2016 08:39 #96
Vraagje, ik ben al een aantal jaren getrouwd met mijn huidige partner. Ik ben in het bezit van een koophuis, dit huis hadden we al toen we samen gingen. Er is echter een probleem ik heb uit mijn vorige relatie veel schulden deze worden nog steeds maandelijks netjes betaald.
Wat gebeurt er als ik kom te overlijden. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Reactie infoteur, 16-02-2016
Beste Liek,
De helft van uw schulden zijn in feite al van uw huidige partner en de andere helft komt in de erfenis terecht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karel van den Bosch, 15-02-2016 09:23 #95
Korte omschrijving:

Gescheiden in 2009.
Convenant was niet voorzien in een lange periode.
Mijn ex wilde van mij scheiden, 2 dagen voor mijn 50e verjaardag op 17 augustus 2009 vertelde zij mij dat zij een andere man ging zoeken om kinderen te krijgen.
In 2010, is zij in ingetrokken bij de vader van haar kinderen.
In juli 2011 is hun 1e kind geboren. En in september 2012 hun 2e kind.
Ik ben inmiddels hertrouwd, en heb nu een pleegdochter van 17 jaar.
Tijdens het huwelijk met mijn ex hadden wij een koopwoning, beide eigenaar van het huis en de grond.
Deze woning stond vanaf september 2009 te koop. Taxatie € 415.000 te koop gezet voor € 399.000 in 2011 verlaagd naar € 375.000.
De woning was door de crisis niet verkoopbaar, en stond voor € 299.500 te koop, € 92.500 onderwater. Er rust een hypotheek op van € 392.000.
Mijn ex is voor een bepaalde periode uitgeschreven geweest van het adres, in februari 2013 is ze weer vertrokken naar het adres van de vader van haar kinderen. “als ik niet ingeschreven blijf staan kost het mij veel geld, als jij mij uit laat schrijven betaal ik de hypotheek niet meer”
Verder is ze in september 2011 tot december 2011 twee maal hier in huis geweest I.V.M. huiselijk geweld van de vader van haar kind. November 2012 tot februari 2013 is ze ook hier in huis geweest… huiselijk geweld van de vader van haar kinderen.
Mijn ex is sinds 26 mei 2014 weer ingetrokken in het gezamenlijk eigendom en eist haar helft op. Reden: bang voor boete belastingdienst en huiselijk geweld tegen haar kinderen.
Woning verkocht en overgedragen in december 2014, het ontstaan van schulden.
Mijn huidige vrouw heeft in september 2015 het Nederlanderschap gekregen, zij heeft geen handtekening onder de hypotheek staan, zij heeft daar ook geen toestemming voor gegeven.
Nu wordt mijn huidige vrouw als mede schuldenaar door de bank benoemd. Kan dat? Reactie infoteur, 15-02-2016
Beste Karel van den Bosch,
Als u bent hertrouwd in gemeenschap van goederen, zijn vermogen en schulden gemeenschappelijk, dus ook de hypotheek. Maar de bank heeft een probleem, doordat uw huidige vrouw niet heeft getekend is een hypotheek of lening op uw naam waarschijnlijk niet geldig. Bovendien kan uw vrouw natuurlijk niet verantwoordelijk worden gehouden voor de restschuld van uw ex. Bekijk dus goed wat de bank nu precies van u en uw huidige vrouw wil, teken niets automatisch.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Barry1970 (infoteur), 10-02-2016 17:42 #94
Ik heb met enorme spoed hulp nodig. Ik zal proberen kort mijn situatie uit te leggen. Ik ben in 1994 getrouwd. Wij hebben in de loop der jaren schulden opgebouwd. Dat ging zover dat wij er niet meer uitkwamen en wij hebben (zo uit het hoofd) vanaf 2005 in de WSNP gezeten. In 2009 zijn wij eruit gekomen met beiden een schone lei. Toeval wil dat wij in 2009 ook gescheiden zijn. Ik ben daarna nooit meer in problemen gekomen financieel. Mijn (toen) ex-partner heeft wel nieuwe schulden gemaakt. Veel!

Toen zij vorig jaar (2015 dus) zonder inkomen kwam te zitten hebben we besloten het weer samen te proberen. Ik heb haar dus in huis genomen. Enige wat zij had was een bed, kledingkast en kleding. Ik heb geen samenlevingscontract oid. Zij is al sinds 2011 onder beschermd bewind.

Nu is er voor MORGEN beslag aangekondigd in mijn huis. Alle spullen zijn van mij. Kan alles zomaar meegenomen worden van mij? Ik heb natuurlijk geen aankoopbonnen meer van dingen die buiten de garantie vallen.

Wat moet ik doen? Help AUB. Als er iemand reageert krijg ik dan een mailbericht? Of moet ik deze pagina blijven verversen? Graag alleen reacties van mensen die juridisch onderlegd zijn. Dus geen meningen aub. Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste Barry1970,
Een beslag op uw spullen is in dit geval niet toegestaan. Laat de deurwaarder weten dat alles van u is en er dus geen beslag mag worden gelegd. Probeer rustig te blijven, want u staat in uw recht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cathy, 09-02-2016 22:10 #93
Wij wonen nu samen maar mijn partner heeft veel schulden uit zijn (v)echtscheiding.
Hij gaat nu de schuldsanering in. Kunnen ze aan mijn spullen komen? Alles staat op mijn naam. Reactie infoteur, 10-02-2016
Beste Cathy,
Als hij alleen de wsnp ingaat en er geen samenlevingscontract is waarin staat dat alles gemeenschappelijk is, kunnen ze niet aan uw spullen komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irina, 02-02-2016 14:19 #92
Goedendag,

Ik ben een vrouw van 52, vaste baan, geen schulden. Nu ben ik van plan om te gaan trouwen.
Mijn toekomstige echtgenoot heeft ook een vaste baan, geen schulden, maar hij betaalt alimentatie aan zijn ex-vrouw. Nu vraag ik mij af wat gaat er gebeuren als hij tijdens ons huwelijk zijn baan gaat verliezen. Wie betaalt dan de alimentatie aan zijn ex? Wordt het dan mijn verplichting? Reactie infoteur, 03-02-2016
Goedendag Irina,
Een partneralimentatie is een verplichting. Als uw toekomstige echtgenoot een lager inkomen krijgt, kan hij om een neerwaartse aanpassing van de alimentatie vragen. Bij die berekening wordt gekeken naar zijn draagkracht. Als u inkomen hebt, delen jullie bepaalde gezamenlijke kosten en zal de neerwaartse aanpassing geringer zijn. Zo betaalt u indirect mee, maar het is niet zo dat zijn alimentatieverplichting ook uw schuld wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kims, 08-01-2016 22:22 #91
Goedendag. Ik heb even een financiële vraag. Ik heb samen met mijn vriend een kindje van 11 wkn oud, en mijn vriend krijgt noodgedwongen een bijstandsuitkering. Ook zit hij in de schuldsanering. Zelf heb ik een baan van 36u per week. Toch wil ik met hem samen wonen (in een huurhuis). Zodat alles makkelijker is voor de kleine. Maar mijn vraag is nu: Met ik meebetalen aan zijn schulden?Want dat willen we namelijk gescheiden houden. Word zijn uitkering dan gestopt?
En mogen eventuele deurwaarders mijn spullen meenemen? Want alles is van mij.Alvast bedankt! Reactie infoteur, 09-01-2016
Goedendag Kims,
Met een kindje en uw vriend samenwonen, betekent dat u en uw vriend fiscale partners worden. Bij belastingschulden kan de Belastingdienst de partner aanspreken, bij de overige schulden kan dat niet zolang er geen samenlevingscontract is waarin staat dat alles gemeenschappelijk is. De bijstandsuitkering zal lager worden, omdat u inkomen hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Belahu, 08-01-2016 21:01 #90
Geachte heer/mevrouw,

Ik woon in een huurhuis, waarbij ik een witte werkster heb die bij mij inwoont en bij mij inwoont. Hij heeft schulden en zit in de schuldensanering. Ik heb nu een huis gekocht, overdracht 1 februari, en mijn witte werkster wil mee verhuizen (anders zou hij waarschijnlijk dakloos worden) en voor me blijven werken. Worden wij in het nieuwe huis door mogelijke schuldeisers of als een gemeenschappelijke huishouding gezien? Hoe zit het met de hypotheekverstrekker? Verhuren mag uiteraard niet, maar inwonen met een regeling dat de inwonende persoon het huis verlaat als er een executieverkoop zou dreigen?

Met vriendelijke groet

Belahu Reactie infoteur, 09-01-2016
Geachte Belahu,
Als er geen huwelijk of samenlevingscontract is, bent u niet verantwoordelijk voor de schulden van de inwonende werkster, zolang u niet voor de schulden tekent. Schuldeisers kunnen wel aankloppen, maar moeten dan niet bij u zijn. Er is geen huurcontract, dus de bank zal hier ook niet moeilijk over doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wieb, 10-12-2015 01:54 #89
Ik woonde alleen in een huurhuis en ontving (vang) een wwb uitkering. sinds 1,5 jaar zit ik in de schuldsanering, toen ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin. we hebben nu eengezamelijke uikering. mjn vriendin heeft schulden, ben ik daarvoor aansprakelijk?
bvd stuitwiep Reactie infoteur, 10-12-2015
Beste Wieb,
Als er geen samenlevingscontract is, bent u niet aansprakelijk voor de schulden van uw vriendin.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 08-12-2015 11:24 #88
Goedendag. Ik heb even een financiële vraag. Ik heb samen met mijn vriend een kindje van 7 wkn oud, en mijn vriend krijgt noodgedwongen een bijstandsuitkering. Ook zit hij in de schuldsanering. Zelf heb ik een baan van 36u per week. Toch wil ik met hem samen wonen (in een huurhuis). Zodat alles makkelijker is voor de kleine. Maar mijn vraag is nu: Heb ik dan nog recht op zorgtoeslag, huurtoeslag en straks kinderopvangtoeslag (de kleine begint in januari 2 dagen op de opvang)? En moet ik meebetalen aan zijn schulden? Want dat willen we namelijk gescheiden houden. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 08-12-2015
Goedendag Kim,
Als het gezamenlijke inkomen niet te hoog is, hebt u recht op zorgtoeslag en huurtoeslag. Voor de kinderopvangtoeslag gelden aanvullende eisen met betrekking tot het hebben van werk:

http://financieel.infonu.nl/geld/77828-kinderopvangtoeslag-2016-kinderopvangtoeslagtabel-2016.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Megan, 25-11-2015 10:00 #87
Beste Zeemeeuw,

Mijn vriend heeft een WWB uitkering en gaat in de schuldsanering. Ik heb werk (32 uur) en verdien zo'n 1550 euro netto. Wij willen graag samen wonen. Hoe wordt dit berekend? Ga ik ook meebetalen aan zijn schulden? Hoeveel wordt er ongeveer van mijn salaris ingehouden? Ik heb een aanbod gekregen om meer uur te gaan werken. Maar als dit extra geld toch gaat naar zijn schulden kan ik net zo goed niet extra gaan werken…

Ik hoop snel wat te horen! Reactie infoteur, 26-11-2015
Beste Megan,
Als er geen samenlevingscontract is, bent u niet verantwoordelijk voor zijn schulden en zal er bij u geen beslag worden gelegd. Wel zal de curator of gemeente bij de vaststelling van het vrij te laten bedrag van uw vriend rekening houden met uw inkomen, waardoor uw vriend minder te besteden overhoudt. Maak van begin af aan duidelijk dat alles in huis van u is en jullie geen samenlevingscontract of iets dergelijks hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nachtvlinder, 17-11-2015 18:29 #86
Mijn vriend is omdat hij zijn huur niet meer kon opbrengen bij mij komen wonen(ik heb eigen woning)Hij staat ook ingeschreven op mijn adres.Nu heeft hij erg veel schulden en er komen nogal eens brieven binnen voor hem.Nu vraag ik me af of ik ook risico loop.Alles in huis is van mij dus ik maak me zorgen.Mocht het zo ver komen dat er een deurwaarder komt kan het dan zo zijn dat mijn spullen in beslag worden genomen? Reactie infoteur, 19-11-2015
Beste Nachtvlinder,
Uw spullen kunnen niet in beslag worden genomen als u kunt aantonen dat ze van u zijn en er geen samenlevingscontract is waarin staat dat alles gemeenschappelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 09-11-2015 16:23 #85
Beste Zeemeeuw,

Ik heb een vraag, ik ben sinds augustus dit jaar officieel gescheiden, in het convenant is afgesproken dat ik uit de hoofdelijke aansprakelijheid word gehaald door de bank, zoniet dat het huis word verkocht en de restschuld voor mijn ex-man is. Nu krijgt hij het niet voor elkaar om de hypoheek op zijn naam krijgen, het huis staat inmiddels te koop. Nu staat er ook in het convenant dat ik en de kinderen 1 januari 2016 het huis verlaten moet hebben. Het huis is hem toebedeeld.

Nu heb ik een nw vriend en wil bij hem gaan wonen. Geen samenlevings contract. Maar nu is de vraag als ik bij hem ga inwonen dus ga inschrijven bij hem, kan de bank dat beslag leggen op zijn loon? en op zijn huis? dat is waar wij bang voor zijn.

Ik weet als je kan aantonen dat inboedel van hem is, ze niets kunnen, maar ook niet met zijn huis en loon?

Graag hoor ik, en alvast bedankt! Reactie infoteur, 10-11-2015
Beste Anoniem,
Zolang er geen samenlevingscontract is, is uw nieuwe vriend niet aansprakelijk voor de schulden die u eventueel meeneemt. Er kan hiervoor niet op zijn loon beslag worden gelegd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 02-11-2015 21:35 #84
Beste,

mijn vriend en ik willen een geregistreed partnerschap aangaan. Ik heb schulden en ben bezig om in de wsnp te komen. als we alle goed vast laten leggen dat de schulden van mij zijn kunnen ze ons dan niets maken? of wat moet ik dan precies vast laten leggen bij de notaris?
groet,

Alvast bedankt Reactie infoteur, 03-11-2015
Beste Anoniem,
Een geregistreerd partnerschap zonder een akte bij de notaris is voor de schulden hetzelfde als een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gio, 23-10-2015 13:37 #83
Vervolg op onderstaand bericht. Ik heb niet van al mijn meubels de aankoopbonnen. Omdat deze ook via marktplaats gekocht zijn. Moet ik om aan te tonen dat alles van mij is naar een notaris om dit vast te leggen? Of wat kan ik doen om aan te tonen dat alle inboedel van mij is? Reactie infoteur, 24-10-2015
Beste Gio,
Het is heel vaak zo dat iemand niet meer alle bonnen heeft, maar de aanstaande partner kan wel vooraf op papier zetten dat de inboedel niet van haar is. Veiliger is het om dit bij de notaris te doen (maar niet elke partner wil dat).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gio, 22-10-2015 22:47 #82
Mijn vriendin ligt in scheiding en dat is bijna afgehandeld. Zij woont al een aantal maanden bij mij in. Maar staat nog niet bij mij ingeschreven. Ze heeft behoorlijk wat schulden. Kan zij bij mij ingeschreven worden? Kunnen schuldeisers/deurwaarders bij mij beslag leggen? (alles is van mij). Hoe kan ik het voorkomen dat er op mijn spullen beslag wordt gelegd? Zodat ze wel bij mij ingeschreven kan worden. Reactie infoteur, 23-10-2015
Beste Gio,
Beslagleggers kunnen bij u geen beslag leggen, maar kunnen dat wel proberen. Zolang u kunt aantonen wat van u is, hebt u niet zoveel te vrezen. Dat kan veranderen als er een gemeenschap van goederen ontstaat. Als jullie fiscale partners worden, kunnen belastingschulden wel onderling worden verrekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hennie, 22-10-2015 00:07 #81
Ik wil mij laten registeren op het woonadres van mijn vriend maar wil voordien enkele dingen uitgezocht hebben. Ik heb een woning en hypotheek samen met mijn ex-partner die ik volledig betaal. Bij verkoop van de woning zal er ook een restschuld blijven waarvoor mijn ex en ik beide volledig aansprakelijk zijn ook al heeft hij de middelen niet om te betalen en ik wel. Mijn vraag is het volgende: Als je langere tijd samenwoont (wat we eigenlijk al doen maar ik sta nog op mijn eigen woonadres ingeschreven), dan vermengen dingen zich. Je betaald mee aan nieuwe zaken in vriend zijn eigen woning, renovaties, vloerbedekking etc. Om te voorkomen dat ik met lege handen sta mocht er met mijn vriend iets gebeuren, zou ik een onderhandse akte willen opmaken met hem en zijn kinderen waarin we iets vastleggen over bv meubels/geld. Ik heb immers financieel heb bijgedragen bij dit soort aanpassingen/vervangingen. Daarnaast wil ik niet dat hij verantwoordelijk gesteld kan worden voor mijn schulden mocht ik ze ineens niet meer kunnen betalen. Stel er wordt geen samenlevingscontract getekend. Is deze onderhandse overeenkomst tussen hem, de kinderen en mij dan rechtsgeldig? En klopt het dan nog, dat als er verder niks wordt vastgelegd, eventuele schuldeisers van mij nooit bij hem beslag kunnen leggen?
Wat gebeurt er als we er voor kiezen om toch een samenlevingscontract met scheiding van boedel en inkomsten bij de notaris te beschrijven. In hoeverre is dan een onderhandse akte, zoals hierboven beschreven, nog rechtsgeldig. Is er dan een andere keuze die je kan maken om toch zekerheid te krijgen over vergoeding van geïnvesteerde middelen of verkrijgen van boedel die je hebt meebetaald? Reactie infoteur, 22-10-2015
Beste Hennie,
1. Een onderhandse akte is een akte tussen degenen die de akte ondertekenen. Externe schuldeisers die hier geen weet van hebben, zullen zich er niet zo veel van aantrekken. Voor externen telt wat is vastgelegd bij de notaris.
2. Zolang een notarieel samenlevingscontract niet in strijd is met de onderhandse akte, tellen beide.
3. Als niets is vastgelegd zullen schuldeisers proberen om zoveel mogelijk hun geld terug te krijgen, maar als aantoonbaar is dat een deel van de ander is, mogen ze daar niet aan komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard, 17-10-2015 18:12 #80
Onze dochter heeft 17 jaar samengewoond met haar ex-partner zonder enig contract of wat dan ook. Uit die relatie zijn twee kinderen geboren. Ze zijn samen verantwoordelijk voor een hypotheekschuld van bijna 3 ton. Na dat haar ex was vertrokken is zij in dat huis blijven wonen. Middels beider advocaten is afgesproken dat hij ruim € 500 per maand zou meebetalen aan de hypotheekkosten, dit heeft hij maar een paar maanden volgehouden. Nu betaald hij al meer dan een jaar lang niets meer. Zij betaald de gehele hypotheek en zelfs zijn aan het huis gekoppelde levensverzekering. Haar spaarcentjes raken nu op. Wat kunnen wij ondernemen om die betalingsverplichting alsnog af te dwingen. We denken er over om naar de Kantonrechter te stappen. Kunt U ons raad geven? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 19-10-2015
Beste Gerard,
Civielrechtelijk heeft uw dochter een vordering op de ex. De eerste stap is een aangetekende aanmaning te sturen naar de ex waarin het geld wordt gevorderd. Daarna volgt een incassobureau en vervolgens de gerechtsdeurwaarder (vonnis via de kantonrechter).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicky, 12-10-2015 21:23 #79
Goedendag ik heb een vraag zo als zovelen, ik heb een koophuis sinds nov 2014, nu heb ik een vriendin en ze is zwanger. Wij hebben geen samenlevingscontract, zij staat wel bij mij ingeschreven, maar zij heeft wel schulden bij de zorgverzekering en duo en daarbij heeft zij ook geen inkomen. Mijn vraag is nu alles wat ik in huis heb staan is van mij want zij is bij mij ingetrokken. Kan een deurwaarder beslag leggen op mijn spullen? Reactie infoteur, 13-10-2015
Beste Nicky,
Neen, zolang er geen samenlevingscontract is, zijn en blijven het uw spullen. Een deurwaarder kan het overigens wel proberen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sil, 23-09-2015 11:03 #78
Graag wil ik (paar jaar geleden gescheiden en schulden vrij) een woning kopen en dan wil mijn nieuwe vriend bij mij intrekken. Hij gaat waarschijnlijk schulden krijgen wanneer zijn woning (waar hij samen met zijn exvrouw woonde) verkocht is. Nu maak ik me zorgen over de verdeling van de nog te ontstane schuld tussen hem en zijn ex. Bij de echtscheiding is vastgelegd dat de schulden 50%/ 50% verdeeld zullen worden. Maar wat nu als zijn ex straks niet betaald. Kan de bank dan de hele hypotheekschuld op hem verhalen? En kan de bank ook besluiten tegen de echtscheidingspapieren in, een andere verdeling van de schulden te maken? Omdat wij straks samen een hoger inkomen hebben dan zijn ex? Voor de nieuwe hypotheek zal alleen ik tekenen en hij zal (als ik het goed begrepen heb) geen fiscaalpartner zijn omdat hij in het buitenland werkt en dus daar belastingaangifte doet en niet zoals ik in Nederland belastingplichtig is. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 24-09-2015
Beste Sil,
Als hij door de bank niet uit de hoofdelijke aansprakelijkheid is ontslagen, is hij naar de bank toe nog steeds 100% aansprakelijk voor de schuld. De 50%/50% verdeling is namelijk een afspraak tussen beiden en niet met de bank. U hoeft de bank niet te melden dat de vriend bij u intrekt, dat staat overigens los van het fiscaal partnerschap.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 08-09-2015 12:48 #77
Afgelopen maand ben ik samen met mijn partner getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij willen graag verhuizen, nu is de situatie zo dat mijn man al een koophuis (hypotheek) heeft, deze staat geheel op zijn naam. Hij wil graag een nieuwe hypotheek aanvragen weer geheel op zijn salaris en naam, ik daarin tegen heb een negatief BKR omdat ik schulden heb gehad. Nu is mijn vraag; kan dit problemen opleveren bij de aanvraag van een nieuwe hypotheek? Nogmaals; we willen mij er geheel buiten laten, maar omdat we getrouwd zijn in gemeenschap van goederen vroeg ik mij af of dit geen probleem gaat opleveren. Alvast vriendelijk bedankt. Reactie infoteur, 09-09-2015
Beste Lies,
De bank kan vragen om uw handtekening in verband met de gemeenschap van goederen en dan kan ook uw bkr een probleem zijn. Misschien kan uw man zijn hypotheek gewoon meeverhuizen en dan hoeft uw bkr geen probleem te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry, 08-09-2015 00:09 #76
Goedendag.
Ik en mijn ex vriendin hebben samen een lening en zijn samen aansprakelijk voor deze lening.
Nu heb ik een nieuwe relatie en ik wil gaan intreken (samen wonen) bij mijn nieuwe vriendin.
Hoe zit het nu als er problemen ontstaan met de lening van mij en mijn ex, kan de bank bvb
beslag leggen op goederen of loon van mijn nieuwe vriendin. Zo ja, wat te doen om dat te voorkomen, bvb door middel van een notaris?

Mvg harry Reactie infoteur, 08-09-2015
Goedendag Harry,
Uw nieuwe vriendin is niet aansprakelijk voor de lening. Ze wordt pas aansprakelijk bij een huwelijk in gemeenschap van goederen of een notarieel samenlevingscontract die een gemeenschap van goederen inhoudt. Wilt u het voor alle zekerheid helemaal uitsluiten, dan kunt u naar een notaris gaan om een volledige scheiding van inkomen en goederen te regelen tussen u en uw nieuwe vriendin. Overigens kunnen ook dan eventuele schuldeisers nog aan de deur staan, maar hebben ze geen rechten op wat haar toekomt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nessali, 25-08-2015 23:08 #75
Goedenavond.
Mijn vriend en ik willen graag samenwonen. Zowel hij als ik staan onder bewindvoering (hij al jaren ik net een jaar). Nu heb ik nog schulden (die niet super hoog zijn om schuldsanering in te gaan) en als wij gaan samenwonen krijgen we gezamenlijke uitkering. Nu is mijn vraag als wij samenwonen hoe komt het dan met mijn schuld? Hij wil niet mijn schuld betalen en omdat we 1 inkomen gaan krijgen en het dus anders is. Help! Reactie infoteur, 26-08-2015
Beste Nessali,
Ook bij de gezamenlijke uitkering is voor ieder de helft. U kunt de gemeente vragen om uw deel op uw rekening te storten en niet op een gezamenlijke rekening. Dat zal de bewindvoerder waarschijnlijk ook willen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ellen, 07-08-2015 09:23 #74
Beste heer/mevrouw,

Ik woon noodgedwongen samen met de vader van mijn kinderen(hij wacht op een huis). We zijn 5 jaar geleden gescheiden. En hebben momenteel een gezamelijke uitkering.Nu is mijn vraag;
We staan beide onder bewind. En binnenkort gaat mijn exman voor zijn schulden in een schuldhulpverlening vd kredietbank. Nu krijg ik binnenkort een erfenis van ongeveer 7000 euro van een oom van mij.
Omdat we niet meer getrouwd zijn en ook geen contract oid hebben is de erfenis van mij.
Kan de schuldhulp mijn erfenis gebruiken voor mijn ex man zijn schulden?

Met vriendelijke groet,
Ellen Reactie infoteur, 07-08-2015
Beste Ellen,
Als de bewindvoerder daarmee akkoord is, kan dat. De ex betaalt hierover wel schenkingsbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marlies, 21-07-2015 15:08 #73
Hallo ik wil graag samen wonen met mn vriend. Ik heb een wajong uitkering en hij sinds kort werk. Hij komt in de schuldsanering maar nou is mijn vraag als hij geen werk meer heeft komt hij in de ww of bijstand maar dat is maar voor even… Als hij dan geen werk meer kan vinden hoe kan hij dan zijn schulden aflossen? Dan heeft hij geen geld… Ik wil niks mee betalen aan zijn schulden! Wat gebeurt er in zo situatie?
Gr Marlies Reactie infoteur, 21-07-2015
Hallo Marlies,
Als hij voldoende weken werk heeft, is er een WW uitkering en anders kan hij een bijstandsuitkering aanvragen:

http://financieel.infonu.nl/geld/153505-arbeidsverleden-berekenen-en-ww-2015-2016-2017.html

De wsnp (schuldsanering) eist dat hij alles op alles zet om voldoende inkomen te verwerven en als dat niet lukt, kan hij uit de schuldsanering worden gezet.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moon, 19-07-2015 02:08 #72
Vraag:samen met mijn nieuwe partner ga ik een woning kopen.mijn partner neemt een schuld mee uit zijn andere woning dat met verlies is verkocht en afgesproken is dat hij de schuld op zich neemt en geen alimitatie meer betaald aan zijn ex. Nu wil de bank dat ik voor deze schuld mee moet tekenen alsik dat doe en hij komt te overlijden wordt dan deze schuld op mij over gedragen we wonen dan samen en hebben geen contract of is het beter om een samemlevings contract te nemen Reactie infoteur, 20-07-2015
Beste Moon,
Als u tekent, bent u verantwoordelijk voor zijn restschuld, ook als jullie straks uit elkaar gaan of hij komt te overlijden. Her is de vraag of dat verstandig is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicolien, 13-07-2015 14:14 #71
Goedendag,

Mijn vriend en zijn ex hebben samen een schuld. Ze zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk. Er loopt inmiddels wel een betalingsregeling.
Stel dat wij ooit willen gaan trouwen maar de relatie niet goed gaat en gaan scheiden, ben ik dan aansprakelijk voor de schuld van hem en zijn ex?

Groetjes nicolien Reactie infoteur, 14-07-2015
Goedendag Nicolien,
Als jullie in gemeenschap van goederen gaan trouwen, wordt u aansprakelijk voor de helft van zijn schulden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniel, 20-06-2015 00:16 #70
Goedenavond,

Mijn vriendin en ik wonen al jaren samen. Vorig jaar is zij met haar zaak gestopt en hieruit zijn een aantal schulden overgebleven. Onlangs heeft een deurwaarder beslag gelegd op mijn auto. Deze auto staat op naam van mijn vriendin maar de order en aankoopfactuur staan op mijn naam. Ook betaal ik de verzekering en motorrijtuigenbelasting. Heeft dit beslag doel getroffen en kan de deurwaarder de auto ook daadwerkelijk verkopen? Wij wonen samen zonder samenlevingscontract oid.

Alvast dank voor uw antwoordt Reactie infoteur, 20-06-2015
Beste Daniel,
Als de auto op haar naam staat, mag de deurwaarder veronderstellen dat het ook haar auto is. Het is dus aan jullie om aan te tonen dat dit niet het geval is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lotte, 17-06-2015 14:27 #69
Goedemiddag,
Ik heb een koopwoning die momenteel te koop staat. Nu ben ik zwanger en wil ik graag bij mijn partner gaan samen wonen, deze zit in de schuldsanering door een scheiding en verkoop van de vorige woning met grote schuld. Hoe zit het met de berekening die gemaakt wordt met de kosten die ik zou gaan betalen doordat we gaan samenwonen? (B.v. mijn eigen hypotheeklasten.) Tips? Reactie infoteur, 17-06-2015
Beste Lotte,
Zolang jullie geen samenlevingscontract hebben, getrouwd zijn of een andere afspraak maken over hypotheek en huis, zijn de hypotheeklasten jouw lasten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Morgan, 15-06-2015 13:22 #68
Beste,

Ik heb een vraag. Een goede vriend van mij is dakloos, heeft schulden en werkt niet. Hij is al sinds 2012 niet meer verzekerd en ook niet meer ingeschreven. Nu wil ik hem helpen door hem in te schrijven op mijn adres, dat hij tijdelijk bij mij verblijft en alles op orde kan krijgen. Nu vroeg ik mij wel af wat voor gevolgen dit kan hebben op mijn inboedel. En hoe kom ik er achter wat voor en hoeveel schulden hij heeft? Mag ik hem inschrijven op een Postbus dat alle post daar naartoe gaat? Ik wil het allerbeste voor hem en wil hem niet meer zien stressen.

Alvast bedankt!

Groet Reactie infoteur, 15-06-2015
Beste Morgan,
1. Ik begrijp uw goede bedoelingen. Het is wel zo dat een schuldeiser bij u kan aankloppen in de veronderstelling dat jullie een relatie hebben of samenwonen. Maar u bent niet aansprakelijk voor zijn schulden zolang er geen samenlevingscontract of huwelijk is.
2. Iedereen kan ook een postbus gebruiken voor zijn post, ook als hij officieel op uw adres is ingeschreven. De gemeente verzorgt vaak voor daklozen een postadres zodat ze wel een uitkering kunnen ontvangen. De gemeente kan u daar meer over vertellen.
3. Schulden zijn meestal bekend bij het BKR en daar op te vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 07-06-2015 07:32 #67
Ik woon samen met mijn vriendin zij had samen met haar ex een woning gekocht.
Haar ex woont nog in t huis en betaald alle lasten.
Mijn vriendin is nu zwanger en ik wil wel wat regelen dat zij in mijn huis kan blijven wonen als er wat met mij gebeurt maar ik wil niet verantwoordelijk worden voor haar schulden is dit mogelijk? Reactie infoteur, 07-06-2015
Beste Robert,
U bent dan niet verantwoordelijk voor haar schulden. Dat verandert als jullie gaan samenwonen met een notarieel samenlevingscontract waarin staat dat alles gemeenschappelijk is of bij een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 04-06-2015 13:53 #66
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben getrouwd geweest. Samen met mijn ex-vrouw hebben we in mijn huis gewoond. Omdat zij vanwege onze kinderen dichter bij haar werk wilde zijn hebben we mijn huis te koop gezet. Toen de crisis kwam is mijn bedrijf failliet gegaan en heb ik het huis onherroepelijk moeten teruggeven aan de bank.

Mijn ex-vrouw heeft de scheiding aangevraagd vanwege de tijdens onze relatie onstane schulden. Doordat het huis met ruim 260.000 euro verlies is verkocht heb ik nu een torenhoge schuld op mijn naam.

Mijn ex-vrouw heeft mij destijds ook gemeentelijk laten afvoeren naar het buitenland. Ik heb drie jaar bij mijn moeder op zolder gewoond.

Nu woon ik samen met mijn huidige partner, maar nog steeds zonder bekende woon of verblijfplaats. Ik heb dus ook geen uitkering en heb de taak als huisman op mij genomen. Mijn ex-vrouw dreigt nu de omgangsreling te stoppen als ik mij niet inschrijf. Ik weet mij geen raad… mijn huidige partner heeft niets van doen met mijn schulden.

Daarnaast is de schuldenlast zo hoog dat ik mij afvraag of deze ooit nog ingelost kan worden.

Wat kan ik doen?

Vriendelijke groet,

Kim Reactie infoteur, 04-06-2015
Hallo Kim,
Dat is lastig want als u een vaste verblijfplaats hebt, hoort u daar ook wel ingeschreven te staan. U wilt dat waarschijnlijk niet in verband met uw schulden. Ik denk overigens dat de restschuld op het verkochte huis voor de helft voor rekening van uw ex vrouw is en de bank haar ook zal aanspreken in verband met de hoofdelijke aansprakelijkheid. Misschien kunt u ook een vrijblijvende afspraak maken met de gemeente om de mogelijkheden van de wsnp te bespreken en uw huidige partner daarbij buiten schot houden:

http://financieel.infonu.nl/lenen/42702-lenen-hoofdelijke-aansprakelijkheid-bij-lening-en-schulden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tessa, 22-05-2015 18:16 #65
Ik begrijp dus dat ik last kan krijgen van deurwaarders maar kunnen ze ook beslag op mijn spullen leggen? Reactie infoteur, 23-05-2015
Beste Tessa,
Deurwaarders zullen bij u aankloppen en er dan achter komen dat een beslag op u niet mogelijk is, maar dat kan wel een hoop gedoe geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tessa, 22-05-2015 15:01 #64
Mijn partner heeft schulden en is officieel dakloos. Hij heeft zich nu bij de gemeente in kunnen laten schrijven zodat hij zijn paspoort kan verlengen. Hij is ZZP-er en de kamer van koophandel erkent het adres van de gemeente niet voor zijn bedrijf. Nu wil hij mijn adres gebruiken voor zijn bedrijf en zelf officieel bij de gemeente wonen. Is dat verstandig of kan ik zo ook last van deurwaarders krijgen? Reactie infoteur, 22-05-2015
Beste Tessa,
U kunt last krijgen van deurwaarders, omdat die bij u kunnen aankloppen. Zij weten namelijk niet beter dan dat dat het echte adres van zijn bedrijf is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 24-04-2015 07:14 #63
Graag zou ik willen weten als ik ga samenwonen met mijn vriend en ik heb nog geen inkomsten. Hoe gaat het dan als het gezamelijke huis wat ik nog heb met mijn ex en die word verkocht met restschuld, normaal zou ik dan in de sanering komen, wordt mijn vriend dan daar ook mee opgezadeld?

Met vriendelijke groet Bianca Reactie infoteur, 24-04-2015
Beste Bianca,
Als u in de saneringsregeling gaat hoeft dat niet te betekenen dat dat ook gaat gelden voor uw vriend. Ook een oude schuld hoeft niet gemeenschappelijk te worden. Bij een schuld die ontstaat als jullie samenwonen is het wel oppassen. Schuldeisers kunnen dan aankloppen aan de deur en dan moet u kunnen aangeven wat wel en wat niet van u is. Wilt u zekerheid hebben, dan kunt u een notarieel samenlevingscontract afsluiten waarbij geregeld wordt wie waarvoor aansprakelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elle, 16-04-2015 11:42 #62
Mijn vriend heeft schulden, geen werk, en wil samenwonen! Wat moet ik doen om alles in orde te krijgen? Ga ik loonbeslag hebben, wat moet ik doen met m'n inboedel zodat de deurwaarder mijn gerief niet meeneemt! Reactie infoteur, 16-04-2015
Beste Elle,
Als u samenwoont met iemand die schulden heeft, hoeft dat voor u geen gevolgen te hebben, geen loonbeslag. Zonder samenlevingscontract zijn de schulden niet gemeenschappelijk als u niet hebt getekend, maar schulden van een partner kunnen in de praktijk wel veel gedoe geven. Een uitkomst die volledige zekerheid biedt is een notarieel samenlevingscontract waarbij alle financiën gescheiden worden gehouden, maar ook dan kunnen schuldeisers proberen om bij u aan te kloppen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Syl, 08-04-2015 09:21 #61
Ik heb een vraag, mijn vriend heeft 15 jaar geleden alleen een huis gekocht. Het huis staat alleen op zijn naam. Hij is getrouwd geweest in gemeenschap van goederen. Na de scheiding is mijn vriend in zijn huis blijven wonen en is zijn ex vrouw elders gaan wonen. Hij heeft altijd alleen de kosten voor de hypotheek betaald. Het huis staat te koop, en mijn vraag is of de onderwaarde of overwaarde na de verkoop voor beide is dus voor mijn vriend en zijn ex vrouw allebei de helft is omdat ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn geweest of dat de onderwaarde of overwaarde alleen voor hem is omdat hij het huis destijds alleen gekocht heeft en de woning op een naam staat. In het convenant is er niets beschreven over het huis. Ze zijn inmiddels ruim 4 jaar uit elkaar. De woning stond al te koop toen ze nog getrouwd waren. Reactie infoteur, 08-04-2015
Beste Syl,
Jammer dat er in het convenant niet is beschreven over het huis. Op het moment van echtscheiding was de helft van het verschil tussen de waarde van de woning en de hypotheek van elk van hen. Ook de helft van de lasten was vanaf toen eigenlijk voor elk van hen. Dat betekent dat, als er een claim komt over een overwaarde, het voor de hand ligt dat er ook wordt onderhandeld over de lasten die tussentijds voor dit huis zijn gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fred van den Broek, 31-03-2015 10:25 #60
Hallo,
Ik heb de volgende vraag, mijn zoon heeft een gezamenlijk huishouden gehad dus zonder enige vorm van een samenlevingscontract.De relatie is inmiddels gebroken maar tijdens hun gezamenlijke huishouden waren er schulden bij het CJIB. Moet mijn zoon die schulden helemaal zelf betalen of moet zijn ex-vriendin voor de helft van die schulden meebetalen.
Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 31-03-2015
Hallo Fred van den Broek,
Die schulden zijn dan voor degene op wiens naam de schulden staan. er is geen verdeling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sindy, 30-03-2015 21:57 #59
Hallo

Ik heb een vraag

Mijn ex-partner heeft een lening in 2004 afgesloten waar ik ook voor getekend heb, nu heeft hij geen werk meer en zit momenteel in de bijstand maar nu kan hij die lening niet meer betalen want hij heeft toen wij uit elkaar gingen alleen voor de lening blijven betalen omdat ik maar een klein inkomen heb nu gaat hij de schuldsanering in als het goed is kan hij zeggen dat hij alle schulden op zich heeft gepakt, en dat ze mij moeten ontzien, kan dat wel?
Of moet ik mij nu zorgen maken dat ze ook bij mij komen want ik kan dat bedrag van de lening namelijk niet betalen, ga ik dan ook de schuldsanering in… Reactie infoteur, 31-03-2015
Hallo Sindy,
Als u ook hoofdelijk aansprakelijk bent voor de lening, helpt de wsnp van uw ex niet ook u tegen de bank. De bank kan u dan nog steeds aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 18-03-2015 16:55 #58
Hallo,

ik heb een vraag.

nou ga ik binnenkort samen wonen (geen contract) met mijn vriendin en laat ik me bij de gemeente inschrijven op haar adres maar ik heb schulden en ga de sanering binnenkort inschakelen. maar nu heeft mijn vriendin wel een loonbeslag en een aanvullende uwv uitkering, word zei in een van de 2 gekort of iets dergelijks want dat zou niet zo moeten zijn lijkt me. en ik kan nergens iets vinden over t geval of het loonbeslag van mijn vriendin anders word.

alvast bedankt
Paul Reactie infoteur, 19-03-2015
Hallo Paul,
Het loonbeslag kan veranderen als u extra inkomen inbrengt in de huishouding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dave, 11-03-2015 15:52 #57
Ik zit met een belastingschuld en wil me graag in laten schrijven bij mijn vriendin, de belastingdienst geeft aan dat haar toeslagen dan verrekend worden met mijn openstaande schuld… is dit wel rechtmatig? Reactie infoteur, 12-03-2015
Beste Dave,
Als jullie fiscale partners zijn, is dat rechtmatig. In feite krijgt uw vriendin dan weer een vordering op u.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

V. E., 16-02-2015 21:00 #56
Hallo,
mijn vriend en ik hebben een 1,5 jaar oud dochtertje en willen graag voor een volgende stap gaan. we willen graag geregistreerd partnerschap aangaan. maar hij heeft in de schuldsanering gezeten waar hij door een betalingsfout van de gemeente er uit werd gegooid omdat 1 van de schuldeisers de handdoek in de ring gooide. Bij die zelfde schuld eiser staat nog een bedrag van ongeveer 1500,- open. de rest van de schulden heeft hij al zelfstandig afgelost. nu hij weer werk heeft en dus draag kracht om deze laatste schuld af te lossen en een regeling kan treffen vroegen wij ons af of het wijsheid is om geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen te doen. ook met oog op de evt. bkr registratie en het willen kopen van een huis binnen nu en 5 jaar. hij krijgt waarschijnlijk geen hypotheek maar als ze zien dat ik dat een vast contract heb en wij beide inmiddels genoeg loon hebben… is gemeenschap van goederen dan slim of gooien we onze ruiten in als we daar voor kiezen en is nog even wachten dan wijsheid?
mvg. Reactie infoteur, 17-02-2015
Hallo V.E.,
Bij een geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen zijn bij een nieuwe lening straks twee handtekeningen vereist en dat zou een probleem kunnen zijn. Bij de notaris kunnen bepaalde zaken van de gemeenschappelijkheid worden uitgezonderd en wellicht is dat dan een betere oplossing voor u.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roos, 16-02-2015 11:50 #55
Hallo,

In 2015 hopen mijn vriend en ik te trouwen. Dit gaan we doen onder huwelijkse voorwaarden. Nu zijn we hard op zoek naar een huis, maar de huurhuizen liggen niet echt voor het oprapen. Een huis kopen heb ik zelf geen probleem mee maar mijn vriend heeft schulden. Hij is nu bezig met een schuldsaneringstraject. Kan ik een huis kopen ook al heeft mijn aanstaande een schuld?
Mvg, Reactie infoteur, 16-02-2015
Beste Roos,
Een schuldsaneringstraject is een individueel traject. Als uw vriend die volgt, hoeft dat geen gevolgen voor u te hebben. Als jullie gaan trouwen, doet u er goed aan om huwelijkse voorwaarden af te spreken. Leg de notaris ook het schuldsaneringstraject van uw vriend voor zodat hij/zij weet weet wat te doen en hoe u te beschermen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Drentje, 07-02-2015 13:10 #54
Mijn ex vriend (tevens vader van ons kind) en ik willen graag weer bij elkaar wonen. Nu is het zo dat hij een uitkering heeft en meerdere schulden o.a. belasting). We hebben niks op papier geregeld. In hoeverre ben ik aansprakelijk voor zijn schulden? Als het zo is dat ik weer voor zijn schulden mag gaan betalen en mijn toeslagen allemaal kwijt ben, dan kan ik het financieel moeilijk trekken. Ik wil het graag goed doen, maar hoe? Reactie infoteur, 09-02-2015
Beste Drentje,
Als jullie op hetzelfde adres wonen en zijn ingeschreven, met jullie kind, worden jullie fiscale partners. Dat heeft gevolgen voor alles wat via de Belastingdienst loopt. Schulden die hij heeft gemaakt tot het moment van samenwonen zijn voor zijn rekening. Het is verstandig om bij de notaris vast te leggen welke schulden dat zijn en dat u daarvoor niet verantwoordelijk bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robin, 05-02-2015 17:30 #53
Beste meneer/mevrouw,

Mijn vriendin heeft de woning verkocht met haar ex, hier komt een behoorlijke restschuld uit. Nu kan het zijn dat de bank komt met een regeling of dat ze de schuldsanering in gaat.

Ze heeft nu geen woning en ik heb een eigen koopappartement, zij heeft zich onlangs ingeschreven bij mij met haar 2 kinderen (beide 3) totdat ze een huurwoning heeft. Hierdoor worden wij fiscaal/toeslag partner, nu wordt er aangegeven dat ik akkoord ga en verantwoordelijk gesteld kan worden voor eventuele schulden bij de belastingdienst van mijzelf en van haar. Ik heb de vraag daar gesteld of ik ook verantwoordelijk gesteld kan worden voor eventuele naheffingen uit tijden van voor het inschrijven bij mij. Ze konden mij daar geen antwoord op geven, enig idee? Zijn er nog meer nadelen waar ik rekening mee moet houden?

Met vriendelijke groet,

Robin Reactie infoteur, 06-02-2015
Beste Robin,
Als zij bij u woont zonder samenlevingscontract, is zij niet uw fiscale partner omdat het ook niet uw kinderen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inge, 26-01-2015 13:43 #52
Wart betekent de vermelding
"De man en de vrouw stellen hierbij uitdrukkelijk vast dat er heden geen vorderingen als
bedoeld in artikel 6b lid 2 of 3 bestaan" in een samenlevingscontract?
. Reactie infoteur, 27-01-2015
Beste Inge,
Goeie vraag want in een gebruikelijk samenlevingscontract komt dit artikel 6b niet voor en er staat geen verwijzing bij naar een eventueel wetboek. Artikel 6 uit een samenlevingscontract regelt normaliter de gemeenschappelijke huishouding, maar 6b niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Renate, 10-01-2015 13:16 #51
Geachte Heer / Mevrouw

Ik heb een vraag ik heb een relatie van 11 jaar en sinds 2007 wonen we samen hij is bij mij ingetrokken we hebben geen samenlevingscontract en we zijn ook niet getrouwd en geen fiscale partners wel staat hij ingeschreven bij de gemeente dat hij bij mij inwoond hij heeft geen inkomen en van 2007 tot 2014 december heb ik altijd zijn zorgverzekering betaald maar nu heb ik zijn verzekering gestopt omdat ik het niet meer kan betalen want ik krijg ook de rekeningen van ziekenhuizen en huisarts en dat wordt mij te veel. Wat zijn mijn gevolgen dat ik zijn verzekering niet meer betaal want hij is vorig jaar een paar keren naar een psychiater geweest. Krijg ik problemen met de overheid of van andere instanties.

Vriendelijke dank

Renate Reactie infoteur, 12-01-2015
Geachte Renate,
De vraag is wie de verzekering heeft afgesloten. Die moet immers ook betalen. Ik neem aan dat de acceptgiro aan uw vriend is gericht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steven, 08-12-2014 12:34 #50
Beste Zeemeeuw,

Dank voor je reactie. Maar betekent dat dat ook dat mijn inkomen in het geding komt?

met vriendelijke groet,
Steven Reactie infoteur, 08-12-2014
Beste Steven,
Een loonbeslag is een individueel beslag voor wie de schuld heeft. Door het samenwonen zal zij maandelijks een groter loonbeslag hebben. maar dat betreft niet uw inkomen. Samenwonen kan ook gevolgen hebben voor een stel waarin een uitkering wordt ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steven, 07-12-2014 09:48 #49
Beste allen,

Ik wil graag gaan samenwonen (geen samenlevingscontract) met mijn vriendin ze heeft echter vanwege een hypothecaire schuld loonbeslag waar ze niet 123 vanaf is. Schuldsanering is niet mogelijk omdat ze zelfstandig ondernemer is. Dan val je blijkbaar in een grijs gebied. Het is logisch dat bij samenwonen de beslagvrije voet naar beneden wordt bijgesteld, ze heeft immers minder kosten (woonlasten ed.). Als ik goed geïnformeerd ben gaat in onze situatie dan de volgende regel op:
De beslagvrije voet wordt voor ten hoogste de helft verlaagd met het niet onder beslag liggend inkomen inclusief aanspraak op vakantietoeslag van de echtgenoot of partner.
Begrijp ik goed dat de beslag vrije voet op haar inkomen (dus niet gezamenlijk) tot uiterlijk de helft wordt verlaagd? Wordt in deze situatie de beslagvrije voet vastgesteld op basis van een eenpersoons of meerspersoons huishouden?

met vriendelijke groet,
Steven Reactie infoteur, 08-12-2014
Beste Steven,
Ja, jullie worden dan gezien als een meerpersoonshuishouden:

http://financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-en-incassobureau.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kie, 03-12-2014 05:57 #48
Hallo,

Ik woon samen met mijn vriend en we hebben samen een kind. Hij heeft een schuld. En zit nu zonder werk en inkomen Hoe ben ik daar aansprakelijk voor? En hoe heeft dat effect op bv. mijn loon. Ik ben hoofdhuurder van het huis waar wij inwonen. En betaal alle vaste lasten.
Hij heeft zijn zorgverzekering niet betaald en er is nu een uitspraak van de rechter dat hij een bedrag van €800,- binnen twee dagen moet betalen. Dat hebben we niet. Dus er kan beslag gelegd worden op zijn spullen. Wat heeft dat als gevolg voor mij en mijn dochter?

Mvg Kie Reactie infoteur, 03-12-2014
Hallo Kie,
Er kan in ieder geval beslag worden gelegd op zijn boedel en inkomen. Als jullie samenwonen met een contract dat alles gemeenschappelijk is, loopt ook uw boedel en inkomen gevaar, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 21-10-2014 22:26 #47
Hallo

Ik woon samen met mijn vriendin die nog een hypotheek heeft lopen met haar ex. De ex woont nog in het huis en betaalt alle lasten. Kan het dat ik in de toekomst medeverantwoordelijk wordt voor de schuld als de hypotheek niet wordt voldaan?

Groeten Robert Reactie infoteur, 22-10-2014
Hallo Robert,
Als jullie een gemeenschappelijke boedel krijgen (huwelijk in gemeenschap van goederen bijvoorbeeld, of samenwonen in gemeenschap van goederen) worden ook de schulden gemeenschappelijk, of als u ervoor tekent. Anders niet
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carmen, 13-10-2014 11:39 #46
Hallo Allemaal!

Ook ik wilde graag wat weten. Volgend jaar willen mijn vriend en ik graag gaan samenwonen, maar ik heb schulden uit een vorige relatie. Ik heb zelf twee kinderen en die zijn niet van mijn nieuwe vriend.
Kunnen de schuldeisers ook de schuld op hem verhalen? Ik zit zelf met een uitkering ( ik hoop wel zsm aan een baan te komen ) en hij heeft een "jongeren uitkering?" dus ik weet dat we daarop moeten inleveren. Maar mijn grootste angst is dat hij meegetrokken wordt in mijn schulden, Ik ben zelf al bezig met plangroep en mijn inkomen wordt sinds kort daarheen gestuurd, dus er zijn al dingen in werking, maar ik weet niet wat de regels zijn enzo. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Liefs Reactie infoteur, 13-10-2014
Hallo Carmen,
Als jullie gaan samenwonen wordt hij niet automatisch meegetrokken:
- als er geen notarieel samenlevingscontract is, is de boedel ook niet gemeenschappelijk. Schuldeisers kunnen wel vragen om aan te tomen wat van wie is en vervelend doen.
- als er een notarieel samenlevingcontract is, hangt het van het samenlevingscontract af. Als daarin staat dat alles gemeenschappelijk is, worden het ook (deels) zijn schulden. Als in het contract juist wordt aangegeven dat de schulden en boedel niet gemeenschappelijk zijn, niet (een notaris heeft daar de gebruikelijke formuleringen voor).
- hetzelfde geldt voor een huwelijk. Huwelijkse voorwaarden voorkomen de gemeenschappelijkheid van de schulden, trouwen in gemeenschap van goederen juist niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hanna, 05-09-2014 10:43 #45
Hallo iedereen,

Ik zit op dit moment in de schuldsanering.
Mijn vraag is? Als ik samen wil wonen wat voor consequentie heeft het voor mij en of voor mijn partner. Ik zit in de ziektewet en mijn partner werkt fultime via uitzendbureau. Worden we dan beiden aansprakelijk gesteld voor de schulden of moet hij alleen mee betalen bij de vaste lasten?

Ik hoor het graag.
Groetjes hanna Reactie infoteur, 05-09-2014
Hallo Hanna,
1. De gevolgen hangen ervan af of er via een notarieel samenlevingscontract, huwelijk of geregistreerd partnerschap sprake is van een gemeenschappelijke boedel. Zoniet dan zijn jullie (slechts) twee individuen die een huis delen.
2. Bij een gemeenschap van goederen blijft de nieuwe partner zelf buiten de lopende regeling van de wsnp. Wel wordt uw vrij te laten bedrag opnieuw berekend. Deze zal omlaag gaan doordat de partner geacht wordt een deel van de gemeenschappelijke vaste lasten te betalen.
3. Als u nog niet in de wsnp zit, betekent een gemeenschappelijke boedel ook gemeenschappelijke schulden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mauurice, 04-09-2014 14:36 #44
Ik zit met het volgende; mijn vriendin en ik zijn zwanger; begin volgend jaar komt de baby. Nu zit ik in de schulden door een eigen zaak die niet goed is afgelopen. Nu gaan wij samenwonen, hoe moet ik dit regelen zonder dat mijn vriendin ook meegetrokken wordt in mijn schulden en wat zijn de consequenties voor huurtoeslag en kinderbijslag?
Ik heb een baan dus geniet een normaal inkomen; de schulden zijn echter erg groot en Wsnp is voorlopig niet mogelijk. Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Maurice,
1. Omdat er een kind op komst is, kunt u het beste een notarieel samenlevingscontract sluiten waarbij jullie vermogen en schulden gescheiden wordt gehouden.
2. Met een samenlevingscontract worden jullie fiscale partners. Dat betekent voor de toeslagen dat gekeken wordt naar het gezamenlijke inkomen en vermogen:

http://financieel.infonu.nl/geld/136420-fiscale-toeslagen-2013-en-2014.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joop, 22-08-2014 02:46 #43
Beste kenners,

Ook ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Ik heb een eenmanszaak die op het punt staat om gesloten te worden door de verhuurder, dit omdat ik daar een huurschuld heb van 3 maanden en dit al is in het verleden bij de rechter is geweest.
Nu heb ik ook bij een 5 tal andere partijen (deurwaarders) een schuld-
1 - 2500 euro
2 - 4500 euro
3 - 2500 euro
4 - 2000 euro
5 - hypotheek 1400 euro.
6 - Belasting 10.000 euro

Ik heb met alle partijen een betalingsregeling maar deze kan ik niet meer nakomen als mijn zaak wordt gesloten. Mijn vragen zijn o.a.
- is het mogelijk om uitstel te vragen totdat ik een uitkering en een baan heb,
komen deurwaarders jouw daarin tegemoet?
- Als mijn vriendin mijn hypotheek betaalt hoe groot is dan de kans dat de
deurwaarders niet kiezen voor een betalingsregeling maar ervoor kiezen mijn huis te verkopen?
- Zal de rechter dan toestemming geven voor het verkopen van mijn huis?
- Wat zijn de max termijnen dat je bij een deurwaarder kan afbetalen, enig idee?

Alvast bedankt voor de info.
Joop Reactie infoteur, 22-08-2014
Beste Joop,
1. Een betalingsregeling geldt, zolang die wordt nagekomen en de afgesproken termijn niet is vervallen.
2. De Belastingdienst heeft een voorkeursrecht en mag als eerste innen. Met de Belastingdienst kan soms een afspraak voor twee jaar worden gemaakt.
3. De redelijkheid van deurwaarders is erg verschillend.
4. Als uw vriendin bereid is om de hypotheek te betalen, kunt u het beste op papier bij haar een lening afsluiten, waarmee u de hypotheek betaalt. Anders ontstaat de indruk dat daar meer te halen is en dat gaat niemand wat aan.
5. Als uw inkomen uit de eenmanszaak interessant genoeg is, zou ik ook bekijken in hoeverre de huur te betalen is waardoor de shop open kan blijven. Misschien kan de zaak ook worden voortgezet vanuit een achterkamer thuis (hangt van de zaak af).
6. Als de hypotheekrente wordt betaald, zal de bank geen verkoop eisen. Als er niet te veel overwaarde is, zal ook een schuldeiser geen baat hebben bij verkoop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hendri, 10-08-2014 23:51 #42
Hallo, ik heb een vraag, ik heb een wao uitkering, mijn vriendin zit in de schuldsanering en heeft een ww uitkering en willen met de tijd gaan samenwonen, wat zijn de gevolgen op mijn wao uitkering? Kan er beslag worden gelegd op mijn uitkering omdat zij in de sanering zit? Graag hier u advies erover, voor en nadelen enz…, wat kunnen we het beste doen om er een financieel voordeel eruit te halen. Mvg, Bedankt. Reactie infoteur, 11-08-2014
Hallo Hendri,
Samenwonen en een gezamenlijke huishouding voeren heeft gevolgen voor de hoogte van de beslagvrije voet van uw vriendin. Bovendien ontvangt u nu een WAO uitkering voor een alleenstaande. De toeslag voor alleenstaanden komt dan te vervallen als het gezamenlijke inkomen meer bedraag dan het wettelijk minimumloon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dean, 08-08-2014 23:57 #41
Hallo, ik zit met een vraag die ik zo goed probeer uit te leggen.

Mijn vriend heeft een restschuld die hij deelt met zijn ex partner. Ooit hadden hun samen een samenleving contract die al enige tijd ontbonden was voor hun woning werd verkocht. Helaas wil de bank deze schuld niet splitsen dus zijn ze er beide verantwoordelijk voor. Beide hebben ze afgesproken om de schuld voor ieders de helft af te lossen. Daarnaast heeft hij nog een lopend krediet die op zijn naam staat.

Nu is het zo dat wij volgend jaar een geregistreerd partnerschap aangaan. Wij hebben nu notarieel niks samen geregeld. Ik heb een vrijblijvend advies gesprek gehad met een notaris en die deelde mijn mening om partnerschap voorwaarden (huwelijkse voorwaarden) op te laten maken zodat de schuldeiser niets bij mij kan verhalen. Zolang de schuld bestaat en mijn vriend komt te overlijden adviseerde hij mij ook om alles van hem te verwerpen. Ik zat er aan te denken om een voorwaarde op te laten maken dat alles voor het huwelijk van mijn vriend blijft en is en alles binnen ons huwelijk gezamenlijk is (gemeenschap van goederen).

Nu is het zo dat mijn vriend van mening is dat de bank al een begunstigde heeft als hij komt te overlijden, zijn ex partner, en dat ze dus de restschuld nooit kunnen verhalen bij mij. Ik ben van mening dat we beter voorwaarden op kunnen laten maken op problemen te voorkomen.

Mijn vraag is, wat adviseert u ons?

Groetjes Dean Reactie infoteur, 10-08-2014
Hallo Dean,
U kunt beter een samenlevingscontract met beperkende voorwaarden opstellen. Overigens zal elke maand rente moeten worden betaald, waarvan u de betaling ook beter vooraf kunt uitsluiten. Zodra alles weer is genormaliseerd (restschuld is afbetaald), kunt u een samenlevingscontract, als u dat zou willen, ook weer via de notaris laten aanpassen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 25-07-2014 00:34 #40
Hallo, mijn naam is Mark en ik zit in een voor ons moeilijke situatie, ik zal het uitleggen:

Ik sta op dit moment onder bewind van een bewindvoerder, ik heb al enige tijd een vriendin waar ik vaak ben. Haar ex heeft ons zeg maar verraden bij het UWV en de gemeente, dat ik vaak bij haar verblijf. (Dit voor de veiligheid van mijn vriendin en haar kinderen). Wij hebben controle aan de deur gehad van het UWV en de gemeente, mijn uitkering is stopgezet en mijn vriendin heeft een boete gehad. Op aanraden van een van de controleurs hebben wij een WWB aanvraag gedaan bij de gemeente.
Nu is mijn vraag: wij gaan nu dus versnelt samenwonen en worden dus een samengesteld gezin, ik heb schulden uit het verleden en wacht nog steeds op een schuldsanering, na een gesprek bij mijn bewindvoerder is er gezegd dat mijn vriendin ook "erbij" in moet omdat er geen apart inkomen meer binnenkomt voor mij alleen. Dit wil ik natuurlijk voorkomen!
Wat kunnen wij het beste doen zodat zowel de schuld als de inboedel van mij op mijn naam blijft en dat de instanties niet aan haar spullen kunnen komen, en dat zij niet onder budgettering gaat vallen bij de bewindvoerder? Een samenlevingscontract op stellen bij de notaris, waarin staat dat de schulden van mij zijn, zowel de inboedel die ik inbreng?
We horen verschillende verhalen, en willen nu graag duidelijkheid hoe het echt zit.

Ik hoop spoedig van u te horen.

Met vriendelijke groet,
Mark Reactie infoteur, 25-07-2014
Hallo Mark,
1. Op een afstand is moeilijk te beoordelen of de controleurs gelijk hadden, maar als jullie niet samenwoonden vraag ik me dat af.
2. Om toegang te hebben tot de schuldsanering moet u inkomen hebben of in ieder geval uw best doen om inkomen te verwerven. Nergens staat dat uw vriendin dan ook in de schuldsanering moet en ik zou dat ook niet doen. Wel heeft het samenwonen invloed op het bedrag dat u mag overhouden van uw inkomen.
3. Het beste is het om duidelijk op papier te zetten wat van wie is en dit als bijlage op te nemen in een notarieel samenlevingscontract of bij een huwelijk in de huwelijkse voorwaarden. Voorkom ook dat uw vriendin iets tekent waardoor ze medeverantwoordelijk wordt voor uw schulden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 06-07-2014 21:03 #39
Mijn vriendin zit in de schuldsanering. Ik wil mijn huis verkopen en met haar gaan samenwonen. Met de opbrengst van de verkoop van mijn huis wil ik in ieder geval haar schulden betalen. Is dit mogelijk zonder dat zij over die "gift" belasting moet betalen? Reactie infoteur, 07-07-2014
Beste Jos,
Als het een hypotheek is, is dat tot 100.000 euro belastingvrij in 2014. Anders alleen bij een notarieel samenlevingscontract met wederzijdse zorgverplichting of na vijf jaar samenwonen:

http://financieel.infonu.nl/belasting/134427-schenking-aan-fiscale-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 05-07-2014 23:30 #38
Hallo,

Ikzelf heb een bkr codering. Ik ben net klaar met afbetalen dus als het goed is blijft mijn codering nu nog 5 jaar zichtbaar. Mijn partner heeft vorig jaar een huis gekocht. Uiteraard alleen op zijn naam en inkomen. Nu willen we graag gaan trouwen. Dit in gemeenschap van goederen. Krijgt de bank hier een melding van? Ik ben namelijk niet kredietwaardig en ben bang dat ze mijn bkr nu wel gaan meenemen aangezien al onze "bezittingen" bij trouwen van ons samen zullen zijn.

Bedankt alvast! Reactie infoteur, 06-07-2014
Beste Kim,
Een huwelijk wordt niet automatisch doorgegeven aan de bank. Het is een bestaande lening van uw partner en dus hoeft dat geen probleem te zijn. Anders kan het worden als de hypotheek wordt verhoogd voordat de BKR-notering weg is. Vragen kunnen er ook komen als er een gezamenlijke rekening wordt geopend bij de bank waar de hypotheek loopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mb, 01-07-2014 20:45 #37
Hallo,

Mijn vriend kan zijn hypotheek niet meer betalen en de bank heeft aangegeven dat ze het niet meer zien zitten, dus wordt er een makelaar ingeschakeld om het huis te verkopen. We zitten allebei in een WAO situatie. Hij komt met een restschuld te zitten en komt zeer waarschijnlijk in de schuldsanering. Hoe zit het met evt. samenwonen/trouwen? Aangezien ik huursubsidie heb op mijn huurhuis. Heb je recht op woonkosten die evt de huursubsidie dekken? En wat is de voordeligste manier zodat ik niet de dupe word en dat we toch kunnen samenwonen/trouwen?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 02-07-2014
Hallo Mb,
In dit geval is samenwonen of trouwen zonder een goed samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden af te raden. Het beste bespreek je dit met een notaris, want zonder bescherming word je mede aansprakelijk voor zijn schulden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mer, 15-05-2014 18:03 #36
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn van plan om binnekort te gaan trouwen alleen heeft hij in het verleden een eigen bedrijf gehad die inmiddels failliet is verklaard. Hij heeft wel schulden bij de bank openstaan en ook schuld aan duo. Wat ik graag wil weten is wat het beste keuze is? Trouwen onder huwelijkse voorwaarden of samenwonen met een samenlevingscontact? Wat is de beste optie? Ik wil namelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor zijn schulden en waar moet ik dan vooral op letten bij het vastleggen van de eventuele afspraken?

Zie graag uw antwoord tegemoet,

Groet
Mer Reactie infoteur, 16-05-2014
Hallo Mer,
1. Als u gaat trouwen kan dat onder huwelijkse voorwaarden, als u gaat samenwonen kan dat met een notarieel samenlevingscontract.
2. Op zich zijn dit gelijkwaardige constructies. Waar het op aan komt is wat in het (huwelijks- of samenlevings)contract komt te staan. Daarbij kan alles worden gescheiden van vóór en tijdens huwelijk of samenwoning, of een deel. Het beste bespreekt u met de notaris wat in uw geval optimaal is.
3. Als bijvoorbeeld alleen één persoon inkomen heeft, wordt het lastiger om naast de schulden ook ook alle inkomsten tijdens huwelijk en samenwonen gescheiden te houden. Misschien verwacht de ene partner een grote erfenis en de andere persoon niet.
4. Het is ook belangrijk dat van te voren duidelijk is wat van wie is (boedelbeschrijving).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adele, 07-05-2014 14:14 #35
Hallo,

Tijdens ons huwelijk zijn we een lening aangegaan(persoonlijk) voor het bedrijf van mijn ex partner. Dit bedrijf is failliet gegaan waardoor we achter bleven met een forse schuld, zowel bij de bank als via de persoonlijke lening. We zijn inmiddels uit elkaar, mijn ex is gaan samenwonen en heeft de intentie om te trouwen. Het huis is als pand gegeven voor de bank, de overwaarde gaat dus eerst naar de bank. De persoonlijke lening wordt afgelost dmv maandelijkse termijnen. Er is geen betalingsachterstand. Echter wil de verkoop van het huis niet vlotten en wil de bank straks geld zien. Is het feit dat mijn ex duurzaam samenwoont en straks getrouwd is belangrijk voor het incasseren van de schuld? Zijn nieuwe partner heeft een koopwoning die straks ook te koop komt te staan met overwaarde. Hij betaalt aan haar een deel van de woonlasten van haar woning. Is dit deel door de bank ook terug te vorderen wanneer onze gezamenlijke woning nog niet verkocht is?

mvg adele Reactie infoteur, 07-05-2014
Hallo Adele,
1. Als hij in gemeenschap van goederen trouwt, zijn zijn schulden ook op de gemeenschappelijke goederen te verhalen.
2. De bank zal de vordering bij hem neerleggen en dan moet hij zien waarop hij gaat beknibbelen. Die keuze maakt voor de bank niet uit, als er maar betaald wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moontje, 24-04-2014 18:56 #34
Hallo Zeemeeuw,

Ik maak me ernstig zorgen, ik zit in een ingewikkelde situatie, die ik zo goed mogelijk zal proberen uit te leggen.
Ongeveer 15 jaar geleden kochten mijn ex-partner en ik een woning via hypotheek op ons beider naam, ondanks dat ik zelf geen inkomen had. 7 jaar geleden besloot ik dat het niet meer ging samen en ging ik bij hem weg en liet hem in de woning wonen, waarbij mijn ex aangaf (via mailcontact) alles te zullen regelen en ik me geen zorgen hoefde te maken over de hypotheek en ik er geen trammelant mee zou krijgen.
Ik ging samenwonen met een andere man, en inmiddels zijn we bijna 7 jaar verder en gaat het redelijk goed.
Ik heb al die tijd geen inkomsten genoten, behalve kinderbijslag voor mijn inmiddels 17-jarige dochter. Nu blijkt dat mijn ex-partner er een zooitje van heeft gemaakt en de hypotheek al een tijdje niet betaald had. Waardoor ik ineens een brief kreeg dat de woning geveild zou worden. (Zonder dat men mij vooraf ook maar op de hoogte heeft gesteld van de oplopende hypotheekschuld)
De woning is nu inmiddels geveild en zoals verwacht is er een enorme restschuld die op mijn en mijn ex naam staat.
Nu ben ik bang dat ze bij mijn huidige partner alles uit huis gaan halen, terwijl hij er niks aan kan doen. Alles wat er instaat is van hem, ik heb immers zo lang als ik al bij hem woon geen inkomsten en in de toekomst ook geen kans daarop. Er kwam kortgeleden al eens een soort van deurwaarder voor een gesprek over de situatie, die raadde ons aan een samenlevingscontract op te stellen bij de notaris.
Wij gingen naar de notaris, en die vertelde ons dat het juist beter was om geen contract op te stellen, omdat het dan ongeveer gelijktijdig zou zijn met de veiling van de woning en het dan leek alsof we de boel wilden belazeren. Ik weet nu even niet meer wat te doen. Ik maak me zo'n zorgen en ben erg in de war en zo gestresst dat ik er heel slecht van slaap, ik heb nooit eerder schulden gehad.

Mvg., moontje Reactie infoteur, 25-04-2014
Hallo Moontje,
1. Als er geen samenlevingscontract is, zijn de schulden ook niet gemeenschappelijk. Met een samenlevingscontract kun je inderdaad ook regelen dat niets gemeenschappelijk is, maar dat voegt niets toe. Wel moet de nieuwe partner kunnen aantonen dat alles van hem is, wat in dit geval geen probleem hoeft te zijn.
2. De schuld is ontstaan doordat de ex zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Daardoor heeft hij u opgezadeld met een restschuld. Mijns inziens kunt u hem daarvoor civielrechtelijk aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 11-04-2014 18:02 #33
Hoi! Ik heb een vraag.
Mijn vriend heeft een schuld, met het oog op de toekomst heb ik een vraag.
Als we gaan samenwonen, inschrijven op hetzelfde adres maar geen samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap hebben. Zou het dan zo kunnen zijn dat zoals hierboven beschreven, de schuldeisers ons als eenheid zien en de schuld van de ene persoon op de ander proberen te verhalen?

Als dit zou gebeuren, wat kan ik hier tegen doen? Reactie infoteur, 12-04-2014
Beste Maria,
Schuldeisers kunnen dat zeker proberen, maar ze kunnen niet komen aan wat aantoonbaar van u is. Zorg dus dat u zeker voor de wat duurdere zaken kunt aantonen dat het uw bezit is en neem geen gezamenlijke rekening of gezamenlijke lening
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eli, 02-04-2014 01:10 #32
Ik woon sinds twee jaar samen met mijn vriend en voeren met zijn ouders een gezamenlijk huishouden. Wij hebben samen een kind. Nou heeft mijn vriend te veel ww-uitkering ontvangen waardoor beslag gelegd wordt op zijn uitkering. Wij hebben geen geregistreerd partnerschap en ook geen samenlevingscontract. In hoeverre kan de schuldeiser mij en zijn ouders hierin betrekken? Kan er ook beslag gelegd worden op ons inkomen? Reactie infoteur, 02-04-2014
Beste Eli,
Het inkomen in een gezamenlijke huishouding bepaalt hoe hoog een uitkering maximaal kan zijn, maar dat betekent niet dat de overige leden verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor het te veel ontvangen uitkeringsbedrag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 10-02-2014 11:02 #31
Ik en mijn partner wonen sinds november samen in mijn koopwoning, mijn partner heeft schulden die zij wel betaald maar regelmatig te laat, nu zijn er schuldeisers die aangeven dat het genoeg is geweest en procedures in gang gaan zetten… Aangezien ik ze niet kan betalen als ze aan de deur staan… (mogelijk mijn vriendin wel… op het laatste moment aan de deur maar dit blijft de vraag aangezien ze een eigen bedrijf heeft en afhankelijk is van de dagelijkse inkomsten).

Vraag ik me af of ze ook mijn spullen in huis kunnen weg halen, ik heb het idee van niet aangezien haar schuld niet op mij verhaald kan worden maar ik moet wel aan kunnen tonen dat deze spullen echt van mij zijn, eventueel dmv een bonnen op naam? klopt dit? Reactie infoteur, 10-02-2014
Beste Peter,
Dat klopt. Het blijft vervelend, want de schuldeisers zullen wel blijven aankloppen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. D., 07-02-2014 01:08 #30
Hallo,

Mijn partner en ik wonen al meerdere jaren samen, maar de woning, met bijbehorende hypotheek, waarin wij wonen staat enkel op mijn partners naam. Er is ook geen samenlevingscontract oid opgesteld.
Nu heb ik sedert lange tijd geen werk/inkomen/bijstand, maar wegens het mislopen van een samenwerkingsproject met een voormalige goede vriend hebben wij (voormalig goede vriend en ik) nu een behoorlijk schuld bij diens vader.
Voor deze schuld geldt hoofdelijke aansprakelijkheid en er is reeds uitgesproken dat de schuld volledig op mij komt te rusten en niet op rekening komt van die voormalig goede vriend. Momenteel zijn de advocaten druk in de weer, maar de kans bestaat dus, en is aannemelijk, dat de schuld binnenkort volledig voor mijn rekening komt.
Zelf heb ik de middelen niet (en ook niet in het vooruitzicht) om deze schuld af te betalen.
Zijn er nu risico's voor mijn partner, die wel een vast inkomen heeft, of kunnen ze op haar niets verhalen?

Alvast bedankt.
mvg Reactie infoteur, 07-02-2014
Hallo J.D.,
Op uw partner kunnen ze niets verhalen, maar bij een loonbeslag bij u zal wel met het inkomen van de partner rekening worden gehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Radeloos, 05-02-2014 06:23 #29
Hallo,
Ik zit met een groot probleem:
In 2006 heb ik mijn partner leren kennen en in 2008 hebben we samen een huis gekocht. Wij hebben toen geprobeerd onze beide huizen te verkopen, doch dat is alleen gelukt met de zijne. Tot 2010 liepen de zaken goed, vanaf januari 2011 tot en met juli 2013 had ik echter geen baan. Ik was zelfstandige, had dus ook geen recht op een uitkering en in die tussentijd zijn alle bronnen opgedroogd. Ik heb nu sinds 4 maanden weer een baan, waar nu echter een loonbeslag op is gelegd.
Ik heb uiteindelijk mijn huis verkocht met €68.000 restschuld, heb achterstanden op mijn 2 kredieten en heb me uitgeschreven uit de woning die ik samen met mijn vriend heb, om hem niet te belasten. Ik heb dus officieel geen woning.
Mijn vriend en ik zijn bang dat als ik me weer inschrijf op deze woning, we ook deze kwijtraken… en weer met een restschuld zitten. Mijn overburen hebben 100.000 restschuld op hun woning. Wat kunnen we doen? Reactie infoteur, 05-02-2014
Hallo Radeloos,
Als u mede-eigenaar bent van de woning, dan helpt het uitschrijven toch niet?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Agnes, 29-01-2014 20:35 #28
Hallo,

Mijn vriend heeft een hypotheek schuld van voor onze relatie. Nu staat hij bij mij ingeschreven en hebben ze beslag gelegd op zijn loon. Volgens de deurwaarder mag deze beslag leggen op maar liefst 1400,00 euro.
wat wij nu gestort krijgen is niet eens voldoende voor onze lasten (zijn bekend bij deurwaarder).
Nu zeggen ze omdat ik ook inkomen heb dat ik ook al mijn gegevens op moet sturen.
Ik heb al wat informatie opgevraagd en een mail gestuurd naar de deurwaarder met het verzoek om het te herberekenen want er is altijd recht op een minimum een bijstandsnorm lijkt mij.
Wat kan ik doen om die deurwaarder te stoppen want ze luisteren niet Help Reactie infoteur, 30-01-2014
Hallo Agnes,
U hebt recht op een beslagvrije voet en moet de deurwaarder desnoods daarop wijzen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Help, 23-01-2014 18:05 #27
Mijn vriend en ik wonen samen in mijn huis. Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract, wel staat mijn vriend bij ingeschreven bij mij. De gemeente heeft onlangs een brief gestuurd dat ze zijn uitkering van 2011 en 2012 terugvorderen. Mijn vriend heeft nu geen inkomsten. nu dreigen ze om een deurwaarder te sturen om beslag te leggen en dat ik wel kan betalen omdat ik vast inkomen heb. Ook zei die man dat ik ook verantwoordelijk ben omdat wij samenwonen en ik hem in huis heb genomen. In ontwetenheid en toch ook uit angst dat ze op mij spullen beslag komen leggen is er een betalingsregeling getroffen. die wil ik nu stopzetten omdat ik overal lees dat ze mij niks kunnen maken. wat moet ik doen? Kunnen ze mij iets maken? Kunnen ze mij verantwoordelijk houden? Reactie infoteur, 24-01-2014
Beste Help,
Er mag geen beslag op uw goederen worden gelegd en u hoeft niet te betalen, maar uw vriend wel. Maak alsnog schriftelijk bezwaar tegen de betalingsregeling die u onder dwang hebt gesloten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 15-11-2013 11:48 #26
Hallo,
Hoe zit het met een zakelijke lening?
Tegenwoordig ben je bij een zakelijke lening ook hoofdelijk aansprakelijk voor een deel van de lening maar kunnen ze dit deel dan ook bij mijn partner claimen mocht het zakelijk toch misgaan?
We zijn momenteel nog niet getrouwd maar willen dit wel.
Hoe kan ik het zo regelen dat mijn partner niet aansprakelijk kan worden gesteld voor een lening die ik met mijn compagnon aanga, aangezien ze ook niet mee tekent?

Met vriendelijke groet
Erik Reactie infoteur, 16-11-2013
Beste Erik,
Zodra een zakelijke lening ook een persoonlijke aansprakelijkheid heeft, valt de schuld straks in de gemeenschap. Eenmaal getrouwd moeten bij een persoonlijke aansprakelijkheid beiden tekenen voor een nieuwe lening.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sonja, 12-11-2013 12:37 #25
Hallo,
ik heb zelf schulden, nog van mijn ex en mij. ik zit hiervoor in de schuldhulpverlening (op vrijwillige basis in een voortraject) via mijn gemeente. Ik ben daar gisteren geweest om navraag te doen omdat mijn huidige vriend en ik graag willen gaan samenwonen. ikzelf ben werkeloos sinds februari dit jaar en mijn vriend heeft een vast inkomen, Ik ben momenteel wel werkzoekende, ook zijn wij onlangs verloofd, maar wonen niet samen ivm mijn uitkering.
Mijn vriend wil mij graag helpen met het aflossen van mijn schuld. Er werd ons verteld dat dit niet zomaar kan? maar volgens mijn omgeving kan dit wel. Heeft u tips welke wegen wij moeten bewandelen zodat dit wel kan? Reactie infoteur, 12-11-2013
Hallo Sonja,
In het algemeen kan het wel, maar let op de afspraken die eventueel al met schuldeisers zijn gemaakt. Bovendien (maar dat is waarschijnlijk ook de bedoeling) kan de gemeente bij voldoende aflossing zeggen dat u dan niet meer in de wsnp thuis hoort.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Micaela, 08-11-2013 17:46 #24
Hallo,
Mijn vriend heeft een koophuis dat al lang te koop staat en zeker een flinke onderwaarde heeft (waarschijnlijk zo'n 70.000 euro). Dit huis staat nog op naam van hem en zijn ex, die geen inkomen heeft en ook niets meebetaalt aan de hypotheek. Mijn vriend kan dit huis en de hypotheek nu niet alleen op zijn naam laten zetten omdat hij daarvoor niet genoeg inkomen heeft. Ik heb ook een koophuis en heb een aardig eigen vermogen. Graag zou ik mijn huis willen verkopen en gaan samenwonen in zijn huis. Hij heeft mij gevraagd of ik mij in wil kopen in zijn huis, dat dan op naam van ons beiden gezet zou kunnen worden. Hoe kunnen wij dit het beste regelen, zonder dat ik op enig moment aansprakelijk gesteld kan worden voor zijn hypotheekschuld of mijn vermogen dat dan in het huis zou zitten bij een eventuele relatiebreuk voor de helft kwijt zou zijn? Reactie infoteur, 08-11-2013
Beste Micaela,
1. Als de hypotheek niet wordt betaald, kan de bank het huis gedwongen verkopen en heeft daarbij voorrang op andere schuldeisers, hoe u het ook regelt. Eerst zullen de bank en de belastingdienst betaald moeten worden, en wat dan nog resteert gaat naar de eigenaar(s). Als u zich inkoopt, loopt u dus altijd een risico.
2. Wat u niet wilt is ook zelf verantwoordelijk zijn voor zijn (al bestaande) schulden. Daarvoor is het het beste om een goed samenlevingscontract op te stellen waarbij u dat regelt. De notaris kan u hierover adviseren en het kan geen kwaad om eens alleen (zonder uw vriend) op advies bij een notaris te gaan. Dit advies dient gratis te zijn, maar vraag dat eerst nog eens of kies een andere notaris uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dd, 01-11-2013 19:09 #23
Hallo,
Ook ik zit in een situatie waarbij mijn vriend bij mij is komen inwonen en schulden heeft samen met zijn ex. Wij hebben geen samenlevingscontract, en zijn niet getrouwd. Wél hebben we zelf een overeenkomst samengesteld waarin hij mij 'woonkosten' verschuldigd is. Deze zou hij immers ook hebben als hij ergens anders een huis zou moeten huren. Bijna alles in huis is van mij, inclusief de koopwoning zelf. Ik heb van mijn inboedel alle aankoopbonnen nog waar duidelijk aantoonbaar op is dat de goederen lang voordat hij bij mij kwam wonen aangeschaft en betaald zijn door mij. Is dit voldoende om mezelf in te dekken als er een deurwaarder voor de deur zou staan? Hoeveel waarde heeft een notariele akte in deze? Is dat net zoveel waard als dat je zelf een document opstelt waarin we duidelijk stellen wat van hem en wat van mij is? Beetje zonde om voor 200 euro een akte te laten opstellen als een zelf gemaakt document net zoveel waard is.Ik begrijp uit de antwoorden op dit forum dat ik niet verantwoordelijk ben voor zijn schulden en de betalingen daarvan, ook al zullen schuldeisers het wel gaan proberen als er problemen zouden ontstaan. Zijn de aankoopbonnen dan voldoende? Reactie infoteur, 02-11-2013
Hallo Dd,
1. Als er geen samenlevingscontract is, behoudt iedereen wat hij had en heeft inclusief schulden. U wordt dus niet verantwoordelijk voor zijn schulden als u daarvoor niet mee tekent.
2. U hoeft niet naar de notaris.
3. Bewaar ook de afschriften waarin hij zijn woonkosten aan u betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dirix, 04-10-2013 01:54 #22
Geachte heren ik heb duizenden euros schuld van in de jaren 1970. er ligt beslag op mijn pensioen. er zijn 25 schuldeisers. wat moet ik doen als ik ga samen wonen met een vrouw? kunnen zij haar goederen in beslag nemen? om dat te voorkomen wat staat er mij te doen? de schulden kunnen levenslang niet meer terug betaald worden. Reactie infoteur, 04-10-2013
Geachte Dirix,
1. Wat u te doen staat is bij de notaris een samenlevingscontract opstellen met een volledige scheiding van inkomen en bezit van u en de nieuwe partner. Dat betekent niet dat de schuldeisers niet bij haar zullen aankloppen, maar dat ze beter beschermd is. Daarbij zal ook een boedelbeschrijving nodig zijn waarin staat aangegeven wat het bezit van de vrouw is, voordat jullie samen gaan wonen.
2. Als dit te ver gaat, zal toch op enige manier moeten kunnen worden aangetoond, wat nu van de vrouw is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chantal, 24-09-2013 09:27 #21
Goedemorgen
Mijn vriend heeft zijn huis met verlies moeten verkopen. Nu wil hij zich bij mij in laten schrijven. Ben ik dan ook aansprakelijk? We hebben geen samenlevingscontract
En gaan ook niet trouwen.
Alvast bedankt
Mbt chantage Reactie infoteur, 24-09-2013
Hallo Chantal,
Als u niet tekent voor de schuld, bent u niet aansprakelijk voor de schuld. Wel is het zo dat de schuldeisers een claim kunnen indienen en als dan niet duidelijk is welk bezit van u is en welk van uw vriend, kunt ook u last krijgen van zijn schulden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ivonne, 15-09-2013 22:30 #20
Beste,
Ik heb een hypotheek op mijn naam staan. Ik had samen met mijn zus een huis gekocht. Mijn zus heeft nu een ander huis en er wordt een bedrag in gelost zodat haar hypotheek vrij is. Nu ga ik binnenkort trouwen op huwelijkse voorwaarden dat mij hypotheek alleen op mijn naam blijft staan. Ik heb een goede baan en kan het dragen. Nu eist de bank dat mijn a.s. man garant gaat staan voor de hypotheek schuld, want als hij dit niet doet hij als huurder wordt gezien en bij gedwongen verkoop zij daar problemen mee krijgen. Mag een bank dit eisen en is het rechtsgeldig als we wel op huwelijkse voorwaarden trouwen? Reactie infoteur, 16-09-2013
Beste Ivonne,
1. Als u onder huwelijkse voorwaarden gaat trouwen, is belangrijk hoe streng die voorwaarden zullen luiden. Zo is het mogelijk om alles volledig gescheiden te houden, ook wat er tijdens het huwelijk verdiend wordt. Maar er zijn ook lichtere varianten denkbaar.
2. Als een strenge variant geldt, heeft uw aanstaande man niets met uw huis van doen. De bank gaat wellicht uit van een lichtere variant, waarbij de man kostwinner is en zijn geld in de huishouding en het huis stopt. Een bank zoekt altijd zekerheid, maar daarmee hoeft u niet in te stemmen. Het lijkt me duidelijk dat uw man geen huurder is (tenzij u dat afspreekt).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rinus, 27-08-2013 21:36 #19
Bedankt voor je reactie. Echter blijft er nog een vraag staan misschien kun je die alsnog beantwoorden? Verder is het ook nog zo dat er bij de scheiding een convenant is opgesteld wat tot op heden door geen enkele partij is getekend, is dit convenant dan nog wel rechtsgeldig en zo ja. Als daarin beschreven staat (wat ook het geval is) dat ik de aflossing betaal welke ik nu niet meer betalen kan, is dan mijn ex nog steeds mede verantwoordelijk voor deze aflossing? Reactie infoteur, 28-08-2013
Beste Rinus,
1. Als het convenant niet is getekend is het niet rechtsgeldig (behoeft handtekeningen, datum, plaats).
2. Uw ex is nog steeds mede verantwoordelijk voor de aflossing. De bank kan ook bij haar aankloppen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rinus, 26-08-2013 21:41 #18
Ik ben sinds 3 jaar gescheiden. heb een eigen huis wat in de verkoop staat. Het huis staat leeg en al een jaar te koop. Wegens financiële problemen heb ik een betalingsregeling aangevraagd bij een tussenpersoon van mijn hypotheekverstrekker die mij toegezegd is door de hypotheekverstrekker. Sinds een jaar woon ik samen, wij hebben geen samenlevingscontract en zijn ook geen geregistreerd partnerschap aan gegaan, wel sta ik bij de gemeente ingeschreven als inwonende bij mijn vriendin. Nu eist de tussenpersoon dat ik de inkomensgegevens en spaar tegoeden van mijn vriendin opgeef. Volgens mij is dit onterecht klopt dat? Ik wil haar niet laten opdraaien voor deze schulden. Verder is het ook nog zo dat er bij de scheiding een convenant is opgesteld wat tot op heden door geen enkele partij is getekend, is dit convenant dan nog wel rechtsgeldig en zo ja. Als daarin beschreven staat dat ik de aflossing betaal welke ik nu niet meer betalen kan, is dan mijn ex nog steeds mede verantwoordelijk voor deze aflossing? Het huis staat op beider naam net als de hypotheek. graag zie ik uw antwoord/advies tegemoet.

Met vriendelijke groet;
Rinus

P.S. Ik heb getracht de huisregels te lezen maar het veld is blanco Reactie infoteur, 27-08-2013
Beste Rinus,
1. Als de hypotheek op beider namen staat, zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk bij de bank. Voor de bank maakt het zelfs geen verschil wat u en uw ex-vrouw onderling afspreken.
2. Als u de hypotheek niet kunt betalen, kunt u beter niet met uw ex afspreken dat u de rekening op u neemt.
3. De tussenpersoon wil de gegevens van uw vriendin om te bepalen in hoeverre de hypotheek toch nog betaalbaar is, maar omdat jullie geen samenlevingcontract hebben en zij niet verantwoordelijk is voor de hypotheek, heeft hij daar geen recht op zonder uw en haar toestemming.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mandy, 10-07-2013 12:42 #17
Beste,

Ik heb een vraag over een huis kopen met mijn partner. Mijn partner heeft nu een koopwoning op enkel zijn naam. Dit huis heeft een onderwaarde dat is zeker. Ik heb geen eigen huis of hypotheek. Wij zitten er aan te denken om samen een huis te kopen en om evt de schuld van zijn huis nu mee te financieren in de nieuwe hypotheek omdat dit aanzienlijk zal schelen in maandlasten dan bijvoorbeeld een pl. Als ik samen met hem een huis koop, ben ik dan automatisch ook aansprakelijk voor de helft van zijn schuld van het huis dat hij nu bezit? Kan of moet ik dit apart vast laten zetten in bijvoorbeeld een samenlevingscontract zodat op het moment dat wij evt uit elkaar zouden gaan ik niet opdraai voor zijn schuld van nu, maar enkel voor de schuld die wij aangaan van het nieuwe huis? Of moet ik gewoon accepteren dat als ik nu kies voor een toekomst (huis) met hem dat ik dan het risico loop met een schuld van zijn huidige huis?

Alvast vriendelijk bedankt,

Mandy Reactie infoteur, 10-07-2013
Beste Mandy,
1. Als jullie gezamenlijk een hypotheek nemen, zijn jullie elk hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de hypotheek.
2. Als dat bedrag aan hypotheek hoger is door de restschuld van uw partner, wordt u daarvoor richting bank ook aansprakelijk. Met uw partner kunt u wel vastleggen dat de restschuld voor zijn rekening blijft, maar daar hoeft de bank zich niets van aan te trekken. Als het fout gaat, kan de bank dus ook bij u aankloppen, maar krijgt u als u het goed op papier hebt gezet een vordering op de partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 24-06-2013 14:16 #16
Beste, gaarne wil ik vragen of ik als dak en thuisloze met schulden die niet exact bekent zijn vanwege geen post of huisadres, bij iemand kan intrekken waar ik recent een baby mee heb gekregen? mijn zorgelijke vraag is dus wat de financiële gevolgen zijn betreft de inboedel ed die van haar zijn! ik zelf heb geen inkomsten en of bezittingen meer enkel schulden. hoe of wat kan ik doen betreft het intrekken bij haar in de woning zonder dat schuldeisers mijn schulden bij haar gaan verhalen?
De bedoeling is dat ik werk ga vinden zodat ik een schuldtraject kan aanvragen.

Wat is uw advies? Reactie infoteur, 24-06-2013
Beste Peter,
1. Als u voordat u intrekt op papier zet wat van wie is (door beiden ondertekend met datum) kan uw vriendin qua boedel niet veel gebeuren. Een deurwaarder kan haar lastigvallen, maar als kan worden aangetoond dat het haar spullen zijn, kan de deurwaarder daaraan niet komen.
2. Wel worden jullie als het kind door u erkend is, fiscale partners vanaf het moment dat jullie op hetzelfde adres zijn ingeschreven. Voor fiscale zaken kan de belastingdienst wel bij haar aankloppen.
3. Het lijkt me een goed plan als u, zoals u aangeeft, probeert om uw leven weer verder op de rit te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maud, 23-06-2013 10:49 #15
Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen alleen nu heeft mijn vriend een schuld van circa 10 tot 15 duizend.

Doen wij er verstandig aan om op papier te zetten wat van mij is en wat van hem is d.m.v. een samenlevingscontract, zodat wij buiten gemeenschap van goederen zijn. En dat wij op papier laten zetten dat wij geen financiële partners zijn? Zodat de schuldeisers bijvoorbeeld geen beslag kunnen leggen op mijn spullen in zijn appartement, waarop ik ook sta ingeschreven?

Wel hebben de schuldeisers ondertussen beslag gelegd op zijn loon en heeft hij dit al een tijd geaccepteerd. en heeft hij in dit tempo de schuld binnen twee jaar afgelost. Dit neemt niet weg dat het een groot risico is, omdat ik wel een klein eigen vermogen heb opgespaard en veel van de waardevolle spullen van mijn zijn.

Ik wil graag met hem samenwonen, maar niet opdraaien voor zijn schulden.
Nou heb ik wel gelezen dat als je geen samenlevingscontract hebt niet verantwoordelijk bent voor zijn schulden, maar hoe zit het met mijn bezittingen, ik heb net een jaar geleden allemaal nieuwe spullen gekocht voor mijn appartement en wil dit graag meenemen naar zijn nieuwe wat grotere appartement, waar wij binnenkort samen gaan wonen.

Beste Maud,
1. Zet de persoonlijke eigendommen en schulden op papier (eigendomsverklaring door beiden ondertekend). Het punt is wel altijd dat jullie netjes op papier kunnen zetten wat van wie is, maar dat een schuldeiser dat niet hoeft te geloven. Het moet dus wel aantoonbaar zijn (rekeningen en betalingen bewaren, geen gezamenlijke betalingen).
2. Als er een notarieel samenlevingscontract wordt opgesteld, worden jullie automatisch fiscale partners. Als er alleen een eigendomsverklaring is, betekent samenwonen niet dat jullie fiscale partners zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kelly, 08-05-2013 12:05 #14
Hallo ben ik weer met nog 1 vraag voor advies (sorry)

in januari dit jaar kreeg ik een herziening van de hypotheekverstrekker in verband met de betalingsregeling die ik heb met hun (geregeld met hulp van de kredietbank) toen ik nog alleenstaand was. omdat ik toen net samenwoonde moest ik van de kredietbank ook de inkomensgegevens van beiden doorgeven. en omdat ik niet beter wist heb ik daar aan voldaan. maar het formulier is uiteindelijk alleen ondertekend door mij. (maar wel met de toenmalige inkomensgegevens van mij en mijn huidige partner verzonden) we zaten toen samen in de bijstand.

de hypotheekverstrekker heeft aangegeven in juli weer een inkomenscheck te willen doen en hoop dat u een advies voor me heeft hoe dan te handelen? want ik wil echt dat mijn huidige partner die inmiddels werk heeft gevonden niet op laten draaien voor schulden die niet de zijne zijn…

alvast bedankt voor uw advies (heb echt lang moeten speuren om een website als deze te vinden) in een woord geweldig :) Reactie infoteur, 08-05-2013
Hallo Kelly,
Wat betreft de hypotheek zou ik toch de bank aangeven dat u toen weliswaar zijn gegevens hebt opgegeven, maar dat dat eigenlijk niet terecht was, omdat hij bij niet bij uw geldzaken is betrokken en op generlei wijze verantwoordelijk is voor uw schulden. Nu is me ook duidelijk hoe de bank weet van uw nieuwe partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kelly, 08-05-2013 11:15 #13
Hartelijk dank voor uw reactie!

het huis en de restschuld (hypotheek) staat op naam van mij en mijn ex.

ik heb nu een gezamenlijk huishouden met mijn huidige partner en hebben geen notarieel samenlevingscontract geen geregistreerd partnerschap en zijn ook niet getrouwd.

mijn hypotheekverstrekker heeft er lucht van gekregen dat ik nu samenwoon met mijn huidige partner en wil nu het inkomen van mijn huidige partner weten met loonstroken en alles erbij en ik wilde weten of ik dit verplicht ben om deze info te geven aan de hypotheekverstrekker. Reactie infoteur, 08-05-2013
Beste Kelly,
1. Aha. U bent niet verplicht dit door te geven. Uw ex en u zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de restschuld, niet uw nieuwe partner.
2. Maar de bank kan het natuurlijk altijd proberen. Een briefje aan de bank met daarin dat u nu weliswaar een vriend hebt (weten ze toch al; ik zou naar de bank toe niet over partner spreken), maar dat die financieel niet bij uw geldzaken betrokken is, zou moeten volstaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kelly, 08-05-2013 10:21 #12
Hallo,

zelf heb ik een restschuld samen met mijn ex partner omdat we ons huis toendertijd met verlies hebben moeten verkopen. ik heb een nieuwe liefde gevonden waar ik mee samenwoon zonder samenlevingscontract. ik heb twee vragen…

1: ben ik verplicht om het inkomen van mijn huidige partner op te geven aan mijn hypotheekverstrekker waar ik nog steeds aan het afbetalen ben. (de hypotheekverstrekker vroeg erom in een laatste schrijven aan mij)

2: hoe kan ik mijn huidige partner buitenspel zetten in verband met mijn schulden. (het zijn mijn oude schulden uit een andere relatie en wil absoluut niet dat mijn huidige vriend aansprakelijk wordt gesteld) graag advies Reactie infoteur, 08-05-2013
Hallo Kelly,
1. Zolang u geen notarieel samenlevingscontract hebt, getrouwd bent met hem of een geregistreerd partnerschap hebt, bent u daartoe niet verplicht. Ik veronderstel daarbij dat het uw huis is en d ehypotheek op uw naam is.
2. Bij samenwonen zonder samenlevingscontract zijn eerdere schulden niet gemeenschappelijk, wel schulden die jullie gezamenlijk maken. Wilt u dit zwart op wit regelen, dan kan een goed notarieel samenlevingscontract uitkomst bieden. Daarin kunt u met de uitsluiting van gemeenschappelijkheid zo ver gaan als u wilt (i.o.m. de notaris).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick Hoeymans, 18-04-2013 10:05 #11
Beste heer/mevrouw

Sorry voor mijn vele vragen. maar ben nog iets aan u vergeten te vragen.
Wat als mijn partner geen of nauwelijks inkomen heeft? veranderd dat iets aan de verantwoordelijkheid?
Ik bedoel de ene keer heeft ze wat inkomen dan weer niet, dan weer een beetje. Terwijl je in deze samenleving toch je premies moet betalen voor de zorg maar weinig inkomen hebt. ben ik daar dan wel verantwoordelijk voor. of blijft zei dit zelf.

Ik noem een voorbeeld omdat ze bij haar zorgverzekeraar een achterstand heeft is het cvz ingeschakeld die een bestuursrechtelijke premie int. Nu hebben ze de zorgtoeslag ingenomen. dat is die van haar en dus ook die van mij. hier kan ik niks aan doen en bezwaar maken helpt niet. ( dan ben ik toch ergens tenminste zo ervaar ik het verantwoordelijk ) onze zorgtoeslag is 140 euro waarvan ik er nu dus ook 70 kwijt ben. helaas niks aan te doen?

Kortom: blijft zo zelf verantwoordelijk ook al heeft ze weinig of geen inkomen? Reactie infoteur, 18-04-2013
Beste Nick Hoeymans,
1. Ook de premies voor de zorg zijn, als er geen gemeenschappelijke polis is, haar zorg. Bij weinig of veel inkomen.
2. Dat er beslag is gelegd op uw zorgtoeslag is een fiscale maatregel die mogelijk is omdat jullie wel fiscale partners zijn, maar dat geld zou u weer kunnen vorderen op uw partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick Hoeymans, 14-04-2013 21:22 #10
Beste heer/mevrouw

U geeft eerder aan dat in een bericht wat ik aan u stuur onder mijn naam Nick Hoeymans dat ik niet verantwoordelijk ben voor haar schulden omdat ze eerder zijn ontstaan. Dat is erg prettig om te horen aangezien ik dat wel dacht maar toch weer twijfelde. Maar dan heb ik nog een vraag.
1. en schulden die ze nu maakt terwijl je samenwoont. ik geef een voorbeeld, mijn partner vraagt regelmatig iets aan wat per acceptgiro betaald kan worden, aangezien ze nauwelijks geld heeft of het meteen uitgeeft kan ze de rekening niet betalen. uiteindelijk komt er een incassobureau/deurwaarder aan de deur die toch vaak begint van het moet betaald worden. maar zei heeft niets. blijft zei dan verantwoordelijk zelf voor dit soort dingen.
2. nog een voorbeeld korte tijd geleden ging ze na de tandarts was inmiddels paar jaar geleden, (kwam door de schrik) rekening 115 euro. maar wie moet dit nu betalen. ben ik daar nu verantwoordelijk voor? ik heb het moeilijk zat met 1 inkomen maar verschillende mensen/instantie roepen maar dat ik verantwoordelijk ben en moet betalen.
Sommige dreigen zelfs dat ze bij mij beslag gaan leggen op loon omdat ze bij haar toch niks kunnen halen. maar kan dit zomaar? en werkt het zo makkelijk? ik bedoel bij haar niks te halen dan komen ze maar bij mij? en wat kan ik hier tegen doen?
en de laatste vraag:
3. zijn er schulden op te noemen los van bijv een lening waarvoor je allebei tekent, waarvan ze mij ofzo kunnen pakken zonder dat wij een samenlevingscontract of getrouwd zijn. Reactie infoteur, 15-04-2013
Beste Nick Hoeymans,
1. U bent niet verantwoordelijk voor die schulden omdat ze eerder zijn ontstaan èn u samenwoont zonder samenlevingscontract. Bij een huwelijk, geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract zou dat anders zijn geweest.
2. Voor schulden die nu worden gemaakt, bent u ook niet verantwoordelijk zolang u niet meetekent. Als een schuldeiser in andere gevallen bij u aanklopt, hoeft u niet te betalen.
3. Incassobureaus proberen op alle mogelijke manieren aan hun geld te komen. Ook op u kan de druk worden verhoogd. Dan geeft u aan dat het niet uw schulden zijn, u er niet verantwoordelijk voor bent. U moet dus wel steeds in de verdediging en dat is ook niet prettig.
4. Bij het bepalen van de beslagvrije voet van uw vriendin, kan wel met uw inkomen rekening worden gehouden. Dan houdt zij minder over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charlotte, 08-04-2013 13:19 #9
Hallo,

Mijn vriend heeft veel schulden bij verschillende instanties maar daarnaast ook veel politieboetes wegens zijn ingenomen rijbewijs. Nou wil ik graag samenwonen met mijn vriend maar ben bang dat als de politie ziet dat hij een inschrijfadres heeft dat ze hem direct komen opzoeken en daarnaast dat er ook deurwaarders aan mijn deur zullen komen en straks misschien wel beslag leggen op mijn spullen. Maar stel nou dat ik de papieren aanvraag voor het samenwonen en dat hij zich gaat aanmelden bij de schuldhulpsanering, zou het dan toch nog goed kunnen komen? Want ik heb begrepen dat je ook niet in de schuldhulpsanering kan met politieboetes.

Ik weet het allemaal even niet meer want mijn vriend heeft geen verblijfplaats meer en wil hem ook niet op straat laten, maar ga mezelf ook niet weer onderuit halen door zijn problemen op mij te nemen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt?

Gr Charlotte Reactie infoteur, 08-04-2013
Hallo Charlotte,
1. Boetes die nog niet zijn verjaard worden in de meeste gevallen buiten haken gezet. Dat wil zeggen dat ze niet vervallen.
2. Alleen gaan samenwonen uit goede wil, is vragen om problemen. Ook al hebt u niets met zijn schulden te maken, dan nog zullen er deurwaarders verschijnen en dan moet u in de verdediging. Samenwonen zonder samenlevingscontract leidt in dit geval niet autmatisch tot een gedeelde schuld, maar wel tot gedeelde problemen. Eigenlijk zou de situatie goed en betrouwbaar in beeld moeten worden gebracht (uitstaande schulden en boetes, inkomsten), zodat u weet waaraan u begint.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 06-04-2013 06:10 #8
Beste.
Mijn partner heeft al een tijdje schulden. de schulden zijn ontstaan toen ze nog bij der moeder woonde, inmiddels hebben we samen een zoontje van 3 en wonen we samen, echter zijn we niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract, er is dus niets vastgelegd of geregeld. nu is haar schuld bij haar zorgverzekeraar en ondertussen ligt het ook al bij het CVZ. nu heeft het CVZ inmiddels de zorgtoeslag ingenomen omdat mijn partner niets betaald. ook mijn zorgtoeslag zit daarbij, omdat je als eenheid samenwoont. hier kan ik niets aan doen ben ik bang?
nu is ze een week geleden bij de schuldhulpverlening geweest, en nu willen ze ons allebei onder bewind stellen. maar de vraag blijft ben ik nu verantwoordelijk? naar mijn weten is ze zelf verantwoordelijk. ik probeer wel een handje te helpen maar nu lijkt het alsof ze mij verantwoordelijk willen hebben of maken voor haar schulden. mij is altijd verteld zolang je niets regelt ieder voor zijn eigen pakkie jan verantwoordenlijk is?
ik heb zelf ook een schuld uit het verleden. die ik afbetaal met mijn salaris. echter willen ze nu alle schulden bij elkaar voegen en ook de inkomsten om zo onder bewindvoering te komen staan. naar mijn idee maken ze mij dan verantwoordelijk voor haar schulden terwijl ik dat nu nog niet ben?
Nu is het ook zo dat ze een enorm gat in der hand heeft en geld liever aan andere dingen uit geeft dan aan de dingen die belangrijk zijn, dus even los van het feit dat ik haar graag wil helpen wil ik er absoluut niet de dupe van worden of verantwoordelijk worden gehouden.
Inmiddels is er wel hulp maar ik wil toch graag weten waar ik aan toe ben.

de inboedel is altijd een lastig verhaal omdat soms niet is aan te geven van wie nu wat is, en dat begrijp ik maar beslaglegging op salaris of auto terwijl die op mijn naam staan dat kan volgens mij niet?
Wat voor mij onduidelijk is, je woont samen maar wat dan? ben ik nu verantwoordelijk of niet? ik ben ook niet verantwoordelijk voor haar onderhoud, nou gaat mij dat te ver maar snapt u wat ik bedoel.
Als ik mijn moeder nou bij mij in zou laten wonen is die ook niett zomaar verantwoordelijk voor mijn schulden? dus vind het erg onduidelijk Reactie infoteur, 06-04-2013
Beste Nick,
1. Omdat er geen samenlevingscontract is en omdat de schulden eerder zijn ontstaan, bent u niet verantwoordelijk voor de schulden van uw partner. Laat u daarover niets wijs maken. U bent alleen verantwoordelijk voor de schulden die u zelf maakt of waarvoor u meetekent.
2. Voor de gehele boedel geldt dat het het eigendom is en blijft van wie het heeft ingebracht bij het gaan samenwonen. Dat wordt anders bij een samenlevingscontract, huwelijk of geregistreerd partnerschap.
3. Wel zijn jullie door het gezamenlijke kind fiscale partners voor de belastingaangifte, maar dat is alles.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corry, 20-01-2013 00:26 #7
Mijn inmiddels overleden partner heeft een persoonlijke lening waar ik niet van op de hoogte was, ërf" ik nu zijn schulden? Wij hebben een samenlevingscontract waarin vastgelegd dat onze financieen gescheiden blijven en alleen de woonkosten gezamelijk zijn.
Mijn partner heeft in een testament mij als enige erfgename benoemd ook van schulden? Reactie infoteur, 20-01-2013
Beste Corry,
Een erfenis met u als enige erfgename is inclusief de schulden. Als een erfenis voornamelijk uit schulden bestaat, kunt u een erfenis ook verwerpen of beneficiar aanvaarden:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/5906-erf-geen-schulden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jessica, 06-12-2012 14:00 #6
Beste,

Ik zou graag bij mijn vriend in willen trekken samen met mijn dochtertje. Helaas heb ik door een eerder verbroken relatie flinke schulden opgelopen. Ik wil gewoon op zijn adres ingeschreven staan dus dat we toch samen zijn. Kan hij verantwoordelijk worden gesteld voor mijn schulden? Kunnen ze beslag leggen op zijn loon of spullen?

In afwachting van uw reactie verblijf ik,
Met vriendelijke groet,

Jessica Reactie infoteur, 06-12-2012
Beste Jessica,
Het samenwonen op hetzelfde adres met een gezamenlijke huishouding betekent dat schuldeisers jullie schulden en vermogen als gezamenlijk kunnen zien. In dat geval kan hij, tenzij u anders afspreekt, weer een en ander op u verhalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tina van Santvoort, 19-10-2012 20:00 #5
Beste,
Mijn vriend en ik zouden binnenkort willen gaan samenwonen. Helaas heeft hij schulden die pas over 3 jaar worden kwijtgeschonden. Aangezien hij door zijn schulden niet naar het buitenland kan en ik nog officieel in België woon, verhuis ik dus naar Nederland. Als ik het goed begrijp, kan zijn bewindvoerder mijn loon/spaargeld niet gebruiken om mijn vriend zijn schulden af te betalen, zolang wij niet trouwen en/of een samenlevingscontract afsluiten?

Alvast Bedankt!
Mvg,
Tina Reactie infoteur, 20-10-2012
Beste Tina van Santvoort
Trouwen zonder huwelijkse voorwaarden of samenwonen zonder samenlevingscontract is juist onverstandig in deze situatie. Laat dus op papier (in huwelijkse voorwaarden of samenlevingscontract) zetten bij de notaris dat u niet verantwoordelijk bent voor zijn schulden en de betaling daarvan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monique, 08-10-2012 22:30 #4
Hallo

Ik wil gaan samenwonen met mijn partner. Hij heeft loonbeslag. Wordt er een nieuwe beslagvrije voet vastgesteld als je meldt dat je gaat samenwonen aan de hand van onze gezamenlijke inkomens? Wij willen nog een paar maanden wachten met officieel inschrijven op mijn adres maar de huur van zijn woning wordt dan wel al opgezegd maar de post laten we een half jaar doorsturen naar mijn adres dus daarna worden er pas adreswijzigingen gestuurd. Lopen we hier risico mee? Reactie infoteur, 09-10-2012
Beste Monique,
Als uw samenwonen de deurwaarder ter oren komt, zal hij bekijken of hij sneller meer geld kan binnen slepen. Dit kunt u voorkomen met een samenlevingscontract, waarin is aangegeven dat u niet verantwoordelijk bent voor de schulden die reeds bestaan.Daarvoor moet u wel naar de notaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tanja, 17-08-2012 14:55 #3
Hallo,

Ik heb een vraag. Voor zover ik heb begrepen kan een deurwaarder geen beslag leggen op mijn eigendommen wanneer mijn partner schulden heeft en wij samenwonen zonder samenlevingscontract of zonder dat wij getrouwd zijn. Maar ik vraag mij af hoe de deurwaarder kan weten welke eigendommen van mij of van hem zijn. Moet dit ergens vastgelegd worden? Reactie infoteur, 17-08-2012
Beste Tanja,
De deurwaarder mag alleen een boedelbeslag leggen op de boedel van betrokkene. De deurwaarder moet aantonen dat hij daarmee goed zit:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/101545-bankbeslag-loonbeslag-of-boedelbeslag-bij-schulden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caroline van Breda, 12-07-2012 14:46 #2
LS,
Mijn vraag is hoe het zit, als een van de partners schulden maakt, zonder de andere partner hierin te kennen, terwijl deze al samenwonen zonder samenlevingscontract. Is dan alleen de partner die de schulden gemaakt heeft aansprakelijk, of beide? Reactie infoteur, 12-07-2012
Beste Caroline van Breda,
Als er geen samenlevingscontract is, is alleen degene die de lening afsluit hoofdelijk aansprakelijk plus degene die eventueel meeondertekent of borg staat. Dit kan veranderen als er later wel een samenlevingscontract komt of als men trouwt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick Hoeymans, 12-06-2012 22:26 #1
Beste
Ik heb een vraagje. Mijn partner en ik wonen sinds januari samen. Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract afgesloten. Wel hebben we een kind samen. Volgens de belasting ben je dan toeslagpartners van elkaar en geld dus haar inkomen bij die van mij om de toeslag eventueel te bepalen. Nu is het zo dat ze een schuld heeft bij haar zorgverzekeraar. Die heeft ze al opgelopen toen ze nog bij haar moeder woonde, nu is deze opgelopen naar ruim 1700, -. Ik ben zelf de huurder van het huis en bij de woningbouw heeft zij niets hoeven tekenen alleen ik. Bij de gemeente staan ze natuurlijk wel hier ingeschreven als inwonende bij mij. Verder betaal ik ook alle verplichten omtrent de woning etc, Nergens staat haar naam of handtekening op. Letterlijk woont ze dus echt bij mij in. Nu is mijn vraag of ze mij kunnen aanrekenen vanwege haar schuld. De reden dat ik zo twijfel is omdat we wel samen een kind hebben dat ik erkend heb en dat de belasting dan ook zegt dat je samen voor dingen betrokken bent zonder dat wij getrouwd of wat dan ook zijn. Als ze bijv teveel zou werken gaat bijv mijn huurtoeslag omlaag zulke dingen bedoel ik.

Kan het zo zijn dat ze mij straks pakken vanwege haar schuld bij de zorgverzekeraar of beslag leggen op mijn auto of loon? Reactie infoteur, 13-06-2012
Beste Nick Hoeymans,
1. Als jullie samenwonen en een gezamenlijk erkend kind hebben, zijn jullie fiscale partners voor de belastingdienst. Dat heeft gevolgen voor de belastingaangifte en de toeslagen.
2. Jullie zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract. Dat betekent dat u niet verantwoordelijk bent voor haar schulden als u niet voor haar schulden tekent. Dat neemt niet weg dat een schuldeiser door de gezamenlijke inschrijving in het GBA kan proberen om bij u beslag te leggen. In dat geval moet u in verweer komen en aangeven dat u niets met de schulden van mevrouw te maken hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Echtscheiding regelen
Reacties: 125
Schrijf mee!