InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in Turkije

Geld lenen in Turkije

Veel Turkse Nederlanders sluiten een lening af in Turkije. Dit komt omdat het goedkoper is om daar een lening af te sluiten. Dat heeft vooral te maken met de lage rente. Turkije maakt een snelle economische groei door, waardoor banken veel geld in kas hebben. Het is voor Nederlanders met de Turkse nationaliteit daardoor relatief eenvoudig een hypotheek te krijgen, Dat kan eventueel via een Turkse bank die in Nederland gevestigd is. Houdt wel rekening met de koers van de Nieuwe Turkse Lira. Het is relatief goedkoop om geld te lenen in Turkije. De Turkse banken bieden op dit moment leningen aan met een rente die lager ligt dan bij de meeste westerse banken. De belangrijkste reden voor deze lage rente is de snelle economische groei die Turkije door maakt. Turkije was in het laatste decennia, in de periode van 2000 tot 2010, een van de snelst groeiende economieën ter wereld. Op sommige momenten kon zij zich zelf met China meten. Er zijn verschillende redenen waarom de economie zo hard groeide. Een belangrijke reden is dat er eindelijk voor langere tijd een zelfde regering in de macht is. Dat geeft het land ook de economische stabiliteit waardoor het mogelijk is om snel te groeien. Vanwege de Irakoorlog hadden de Verenigde Staten Turkije nodig als bondgenoot. Zij hebben daarom veel geld in het land geïnvesteerd. Verder vervuld Turkije een belangrijke rol in de regio. Zij ligt op het kruispunt van twee culturen, tussen Europa en Azië in en kan van beide markten meeprofiteren. Een laatste reden voor de snelle groei is het snel groeiende toerisme.

Geld lenen in Nieuwe Turkse Lira

Turkije was door de snelle economische groei in staat een groot deel van haar staatsschuld af te betalen. Daardoor gaat het goed en hebben de banken veel geld beschikbaar. Zij willen de economie stimuleren en daarom zoveel mogelijk geld in die economie pompen. Een middel daartoe is het verstrekken van leningen. Zij bieden daarom een lage rente om het voor consumenten aantrekkelijk te maken om geld te lenen. Zolang het geld in de kas van de bank ligt, verdienen zij er niks op. Houdt er wel rekening dat u het geld leent in Nieuwe Turkse Lira. De koers van deze munt is relatief stabiel ten opzichte van de euro, maar u kunt geld verliezen wanneer de munt in waarde verminderd. Andersom kan het ook gebeuren dat de euro minder waard wordt, zodat uw lening meer waard wordt.

Geld lenen bij een Turkse bank

Voor veel Nederlanders van Turkse afkomst is het relatief makkelijk om een lening te bemachtigen bij een Turkse bank. De belangrijkste reden daarvoor is dat zij nog steeds in het bezit zijn van hun Turkse paspoort. Iemand met Turkse voorouders heeft automatisch ook de Turkse nationaliteit. Niet iedereen is daar even blij mee, maar het betekent wel dat banken u niet zomaar kunnen weigeren. Wel zult u wellicht verschillende documenten, zoals uw loonstrookje of belastingaangifte, in het Turks moeten laten vertalen voordat u bij de bank langs gaat.

Hypotheek afsluiten in Turkije

Er zijn verschillende Turkse banken die hypotheken verstrekken aan buitenlanders. Veel Turkse Nederlanders kopen een huis in Turkije. Soms willen zij naar Turkije terugkeren om hun oude dag door te brengen, in andere gevallen gebruiken zij het als vakantiehuis. Nederlandse banken zijn huiverig om een lening te verstrekken voor de aankoop van een huis in Turkije. De belangrijkste reden is dat zij de markt niet goed kennen en daardoor voorzichtig zijn. Turkse Nederlanders kunnen echter ook bij een Turkse bank aankloppen. Houdt er wel rekening mee dat er enige tijd gaat zitten in het aanvragen van een hypotheek. Deze procedure duurt bij Turkse banken langer dan bij de Nederlandse banken. Ook wordt vaak gevraagd of u een deel van uw eigen vermogen in het huis wilt stoppen. Banken zijn op die manier eerder geneigd om een lening te verstrekken, omdat zij geloven dat iemand beter voor zijn huis zorgt wanneer zijn of haar eigen geld er in zit. Op die manier is de kans ook groter dat de bank haar geld terug krijgt. Er zijn ook verschillende Turkse banken in Nederland actief, zoals GarantiBank, Amsterdam Trade Bank en Credit Europe. Zij kunnen u ook helpen bij het krijgen van een hypotheek voor de aankoop van een huis in Turkije.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://weblog.geldleningaanvragen.nl/tag/huis-kopen-in-turkije/

Reageer op het artikel "Geld lenen in Turkije"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Economie Turkije
Schrijf mee!