InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in Denemarken

Geld lenen in Denemarken

Het is aantrekkelijk om geld te lenen in Denemarken. Dat komt omdat Deense banken het geld tegen een relatief lage rente uitlenen. Het gaat namelijk goed met de Deense economie en daardoor is er veel geld in omloop. U kunt ook goed geld verdienen door de lening af te sluiten in Deense Kronen, in plaats van de euro. Het is voor Nederlanders alleen mogelijk een hypotheek bij een bank af te sluiten wanneer zij een huis in Denemarken gaan kopen. Lees er alles over in dit artikel.

Geld lenen in Denemarken

Het is aantrekkelijk om geld te lenen in Denemarken. Dat komt omdat het relatief goed gaat met de Deense economie. Denemarken heeft de afgelopen jaren een voorspoedige economische groei gehad. Daardoor is het in staat geweest een groot deel van haar staatsschuld af te betalen. Denemarken is goed voorbereid op de toenemende vergrijzing. De bevolking is hoogopgeleid en de Denen behoren tot de rijkste inwoners op de wereld als gekeken wordt naar het inkomen per hoofd van de bevolking. Als gevolg van al deze voorspoed hebben banken veel geld in kas. Zolang dat geld in kas zit levert het weinig op. Banken zijn daarom graag bereid het geld uit te lenen, omdat zij er dan rente over ontvangen. Omdat het aanbod van leningen groot is, bieden zij een lage rente om het lenen aantrekkelijk te maken.

Geld lenen in Deense Kronen

Een andere reden waarom het voor Nederlanders aantrekkelijk is om in Denemarken te lenen is de instabiele koers van de euro. Verschillende Europese landen, die aangesloten zijn bij de Europese Monetaire Unie (EMU), hebben te maken met grote schulden. Het gaat dan bijvoorbeeld om Griekenland en Portugal. Als gevolg daarvan moeten Europese landen die hun financiële zaakjes wel goed op orde hebben, zoals Duitsland en Nederland, bijspringen. Deze Eurocrisis heeft er voor gezorgd dat de euro onder druk staat en in waarde is afgenomen. Denemarken is nooit meegegaan met de euro. Zij heeft haar eigen munt behouden, de Deense Kroon. De kans is groot dat wanneer u een lening afsluit in Deense Kronen, de Deense Kroon afneemt in waarde. Met andere woorden, uw geleende geld wordt meer waard. Andersom kan uiteraard hetzelfde gebeuren, namelijk de euro minder waard wordt en u uw meer geld moet terugbetalen. Die kans is echter kleiner, omdat de euro al fors in waarde is afgenomen.

Geld lenen in Denemarken voor Nederlanders

Het is voor Nederlanders alleen mogelijk om geld te lenen in Denemarken wanneer zij in Denemarken woonachtig zijn of daar een bedrijf hebben. Deense banken zijn er niet heel happig op om geld uit te lenen aan buitenlanders. De belangrijkste reden is dat zij dan weinig controle hebben over het geld. Wanneer u een huis wilt kopen in Denemarken, dan kunt ui een afspraak maken bij een Deense bank. Geef van te voren wel aan als u geen Deens spreekt. Bij de meeste banken is het ook mogelijk om zaken te doen wanneer u Engels spreekt. Wanneer u een huis koopt, dan moet u rekening mee houden dat u een kwart van de totale hypotheeksom zelf zal moeten inbrengen. Banken eisen dat, want zij geloven dat iemand die zorgvuldiger met een huis zal omgaan wanneer hij of zij er ook een deel van zijn eigen geld in heeft zitten. De kans is dan ook groter dat de bank zelf haar geld terug krijgt.

Hypotheek afsluiten in Denemarken

Denemarken had ook lange tijd te maken met een hoge hypotheekrenteaftrek. Tot 1987 was het voor Deense huizenkopers mogelijk om 70 procent van de rente van de belastingaangifte af te trekken. In dat jaar werd die aftrek verlaagd van 70 naar 50 procent. Ook werden er voortaan strengere eisen gesteld aan de hypotheekverstrekking. Zo moest een huis voortaan gefinancierd worden met een mixed loan. Dit is een combinatie van een lineaire hypotheek en een annuïteitenhypotheek. Dit leidde tot een verzwaring van de woonlasten voor huizeneigenaren. In ruil daarvoor ging wel de inkomstenbelasting naar beneden. Dit was ook in het voordeel van niet-huizenbezitters. De Deense huizenmarkt had het even zwaar. Het aantal transacties daalde met 70 procent. De huizenprijs bleef echter stabiel. In 1999 besloot de Deense overheid tot een nieuwe ingreep, de hypotheekrenteaftrek werd beperkt tot 37 procent.
© 2011 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Lenen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/09/denemarken-gaat-bij-club-med

Reageer op het artikel "Geld lenen in Denemarken"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!