InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening bij gemeentelijke kredietbank (sociale lening)

Lening bij gemeentelijke kredietbank (sociale lening)

Geld lenen om schulden af te lossen, klinkt dat niet tegenstrijdig? In sommige gevallen is het echter noodzakelijk om een lening af te sluiten, zodat men de schulden kan aflossen. Als u een laag inkomen hebt of schulden hebt, kunt u geld lenen bij de gemeente.. Dat wordt een sociale lening genoemd. Welke voorwaarden gelden er voor een sociale lening? Hoe kunt u een sociale lening aanvragen? Wat is de rente? Lees alles over geld lenen bij de gemeentelijke kredietbank.

Wat is een gemeentelijke kredietbank

Een gemeentelijke kredietbank (GKB) wordt ook wel Volkskredietbank genoemd. Het is een kredietbank die is opgericht door een gemeente. Degenen die geen lening af kunnen sluiten bij een commerciële bank of kredietverstrekker, bijvoorbeeld omdat hun inkomen ontoereikend is, kunnen een lening afsluiten bij de gemeentelijke kredietbank.

De gemeentelijke kredietbank onderscheid zich van andere kredietverstrekkers, doordat zij geen winstoogmerk heeft. Lenen bij de gemeentelijke kredietbank is in uw belang. UIteraard moet u wel de lening met rente terugbetalen.

Gemeentelijke kredietbank: hoeveel geld lenen?

Lenen bij de gemeentelijke kredietbank is maatwerk. Hoeveel u kunt lenen, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie: de hoogte van eventuele schulden, uw inkomen et cetera.

Sociale lening

Het principe van de sociale lening (lening bij gemeentelijke kredietbank) is eenvoudig. U leent eenmalig een bepaald bedrag. Het rentepercentage staat vast gedurende de looptijd, zodat u vooraf inzicht hebt in de kosten. Ook is bekend wanneer de lening volledig is afgelost.

Voorwaarden sociale lening

Om te lenen bij de gemeentelijke kredietbank, gelden een aantal voorwaarden. U moet 18 jaar of ouder zijn en in het werkgebied wonen van de gemeente waar u de lening aanvraagt. Daarnaast moet u voldoen aan één of meer van de volgende voorwaarden:
  • U hebt een inkomen dat maximaal 130% van het minimumloon bedraagt
  • U bent 65 jaar of ouder
  • U hebt een BKR-registratie (Bureau Krediet Registratie) en problematische schulden

Daarnaast is het niet mogelijk om een lening van minder dan 500 af te sluiten.

Sociale lening aanvragen

U kunt een sociale lening aanvragen door een kredietaanvraagformulier in te vullen en te versturen. Na ontvangst beoordeelt de gemeentelijke kredietbank of u in aanmerking komt voor een sociale lening. De GKB informeert bij het BKR, of u lopende schulden hebt. U wordt schriftelijk bericht over de lening die u eventueel kunt afsluiten.

Duur sociaal krediet
De looptijd van een sociaal krediet is maximaal vijf jaar.

Kosten sociaal krediet

De rente van een sociaal krediet wordt vastgesteld op basis van maatwerk. De totale kosten bestaan uit aflossing en rente. Hoeveel rente u betaalt, is uiteraard afhankelijk van de hoogte van de lening, maar ook de looptijd speelt een rol.
Gerelateerde artikelen
Sociale lening aanvragenSociale lening aanvragenHoe vraag ik een sociale lening aan? Bij een sociale kredietbank kun je een sociale lening aanvragen. Als je tot de mini…
Geld lenen bij een sociale kredietbankAls je tot de minima behoort in een gemeente dan kun je profiteren van veel voordelen. Eén van de mogelijkheden is het a…
De Gemeentelijke KredietbankDe Gemeentelijke KredietbankAls je schulden hebt, waar je zelf echt niet meer uitkomt, dan kan je erover denken om de hulp in te schakelen van de Ge…
Geld lenen met een uitkeringHeb je een uitkering maar wil je toch geld lenen? Dat kan lastig worden, want met een uitkering heb je doorgaans geen re…
Lening afsluiten met een uitkering?Lening afsluiten met een uitkering?Geld lenen met een uitkering? Dit kan soms lastige problemen met zich meebrengen. Want wanneer men recht heeft op een ui…
Bronnen en referenties
  • www.gkb.nl
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Lening bij gemeentelijke kredietbank (sociale lening)"

Reactie

Huub, 20-04-2016 17:36 #1
Geld lenen bij een kredietbank met BKR registratie, laat me niet lachen, wij hebben voldoende vast inkomen, een WSNP goed afgerond met schone lei, en helaas daardoor nog voor vijf jaar een negatieve BKR aan onze broek hangen na de WSNP, en juist dan zou de kredietbank je kunnen helpen zo staat overal vermeld?, maar wat zeggen ze dan, je moet een borg verstrekken van iemand die tussen de 25 en 60 jaar is en een goed vast inkomen heeft en geen aantoonbare financiële problemen heeft gehad, hahahahahah lachwekkend want als ik die eerder gevonden had dan was ik nooit in de WSNP terecht gekomen, dus het lijkt er sterk op dat de gemeentelijke kredietbanken er zitten om hun eigen tassen te vullen en aan vriendjespolitiek doen. Een farce fake na de WSNP ben je gewoon nog voor vijf jaar financieel veroordeeld alsof je een elektronische enkelband nog vijf jaar hebt financieel gezien, eens een etiquette altijd een etiquette. En dat noemen ze hier in Nederland een tweede kans geven, op papier en digitaal ben je nog vijf jaar veroordeeld. Het wantrouwen ten opzichte van mensen die om wat voor een reden dan ook financieel in de problemen geraakt zijn is bij banken heel hoog, ik zelf vind dat als mensen zoals wij drie jaar in de WSNP zijn geweest waar ook nog vele jaren aan vooraf zijn gegaan en een schone lei hebben gekregen genoeg gedaan hebben om overal een schone lei te krijgen en niet nog eens vijf jaar aan de broek krijgen, want in die vijf jaar kun je niets regelen ook geen hypotheek of egaal wat zich voordoet, stel je voor dat je een nieuwe auto nodig hebt om die begeerde baan te krijgen en de voorwaarde is dat je dan wel een eigen auto moet hebben. Ik noem maar iets, dan kun je dat dus vergeten, want je kunt vijf jaar niets lenen, dus farce fake, de mensen van de kredietbank hebben volgens mij er plezier aan om de mensen te zeggen dat ze mensen nog vijf jaar moeten straffen met niets te verstrekken. En trouwens wie vind een mens die borg voor je wil staan, daar wil men toch niemand persoonlijk mee belasten. Trouwens in mijn kring ken ik niemand, dus farce fake en lariekoek die kredietbanken.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!