InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen: tips en bedenkingen bij het afsluiten van een lening

Lenen: tips en bedenkingen bij het afsluiten van een lening

Lenen: tips en bedenkingen bij het afsluiten van een lening Wie geld wil lenen, stelt zich best twee keer de vraag of hij het geld wel echt nodig heeft. Sommigen gaan ervan uit dat het beter is om enkel te lenen voor levensnoodzakelijke of nuttige zaken, zoals een huis of een auto en om leningen voor luxeproducten te vermijden. Als je een lening aangaat moet je altijd zorgen dat het bedrag van je maandelijkse aflossing realistisch blijft. Vergeet ook niet om nauwkeurig de rente en de kosten van de lening te bekijken. Welke bedenkingen kan je maken bij het al dan niet aangaan van een lening en welke tips kunnen daarbij nuttig zijn?

Geld nodig?

De belangrijkste vraag die je je moet stellen als je eraan denkt om een lening aan te gaan, is of je het geld wel echt nodig hebt. Wil je een luxeproduct kopen zoals een dure privécinema met surroundinstallatie of een plezierjacht? Dan stel je je best eens goed de vraag of in dit geval een lening wel raadzaam is. Anderzijds zijn er ook doelen die nuttiger zijn en het aangaan van een lening beter rechtvaardigen.

Lenen voor een huis

Sommige mensen menen dat je alleen een lening moet aangaan voor de echt noodzakelijke dingen in het leven. Ze doelen daarmee op een dak boven je hoofd, met andere woorden het aangaan van een hypotheek om de aankoop van een eigen woning mee te kunnen bekostigen. Een hypotheek is een algemeen aanvaarde vorm van lening die ervoor zorgt dat je investeert in een eigen woning die na afbetaling van de hypotheek je eigendom wordt.

Autolening

Een ander nuttig doel om een lening aan te gaan, is de aankoop van een wagen. Je leent geld om een wagen te kunnen kopen omdat je deze nodig hebt voor je werk of omdat je je vlot wilt transporteren. Een autolening ga je aan omdat je het totale bedrag van de kostprijs van de wagen niet ineens kan betalen, of omdat het je interessanter lijkt om het volledige bedrag niet ineens te spenderen. Als je maandelijks afbetalingen doet, kan je tegelijkertijd je spaargeld nog interest laten opbrengen.

Kosten en rente

Kosten

Een lening brengt altijd kosten met zich mee, want een bank of kredietverstrekker rekent kosten precies aan omdat ze jou het gevraagde geld meteen ter beschikking stelt. Men spreekt ook van dossierkosten of afhandelingskosten. Een andere vaak voorkomende term is JKP: dat is het jaarlijksekostenpercentage dat de kredietverstrekker aanrekent.

Rentevoet

Ook moet je nagaan wat de rente van de lening zal zijn. Zeker bij een hypotheek is dit van groot belang; de termijn bedraagt immers twintig of dertig jaar. Bij een hypotheek kan je kiezen tussen de vaste rentevoet of de variabele rentevoet. Een vaste rentevoet is interessant wanneer de rente al relatief laag staat bij het aangaan van de hypotheek. Een variabele rente biedt het voordeel dat je bij een veranderende rente in de economie met de bank kan onderhandelen over een lagere rente voor je hypotheek.

Maandelijkse aflossing

Bij het afsluiten van de lening zal de bank of kredietverstrekker de maandelijkse aflossing bepalen. Dit bedrag kan een zware last betekenen voor je maandelijks budget als het je petje te boven gaat. Hou er dan ook steeds rekening mee dat dit bedrag realistisch is zodat je je niet moet forceren om dit elke maand op tafel te kunnen leggen. Bij het aangaan van een hypotheek is er een ongeschreven regel die zegt dat je maandelijks aflossingsbedrag niet hoger mag zijn dan 1/3 van je maandelijkse inkomsten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lenen: tips en bedenkingen bij het afsluiten van een lening"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!