InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen, wel of niet?

Lenen, wel of niet?

Lenen, wel of niet? De gedachtes over leningen worden de laatste tijd zwaar beïnvloed door alle televisie- en radiocommercials. Er wordt steeds makkelijke over gedacht en er wordt steeds makkelijker een lening afgesloten. Is dit verstandig? En waar moet je op letten bij intresse?

Beïnvloeding

Zoals eerder vermeld in de intro van dit artikel, wordt het beeld over leningen erg vervormd door de commercials op televisie of radio. Omdat er daar erg makkelijk over gedaan wordt, krijgen de potentiële klanten ook een idee dat het iets normaals en gemakkelijks is. Natuurlijk is dit niet het geval en moet er wel degelijk goed over na worden gedacht als je van plan bent een lening af te sluiten.

Opletten

Omdat het niet zo makkelijk is als het lijkt, moet je bij het (wellicht) afsluiten van een lening erg goed opletten op alles.

Kleine lettertjes
Als je een commercial hebt gezien, moet je op de eerste plaats al goed op letten op de kleine lettertjes, de addertjes onder het gras. Hier staat vaak iets in wat de commercial ontkracht en je een ander idee geeft over de lening. Dit is moeilijk te lezen bij het kijken van zon commercial, maar als je er op let, is dit zeker te lezen.

Informatie
De informatie die wordt geboden in een commercial op T.V of op de radio, is altijd maar een fractie van de totale informatie. Een tip is daarom om van te voren te surfen naar hun website, voordat je een lening afsluit. Ook kan je bellen naar de helpdesk van het bedrijf, maar dit kost vaak een bedrag per minuut.

Vergelijken van aanbieders

Als je alle benodigde informatie hebt verzameld over leningen en wellicht over een bepaald bedrijf, kan je gaan vergelijken. Je gaat naar een site (of naar een vestiging van een aanbieder) en zoekt alle tarieven op. Je kijkt wat voor een bedrag je wilt lenen en kijkt wat het rentepercentage bij dat bedrag is. Als je dit bij elk bedrijf hebt gedaan, leg je deze naast elkaar. Nu kan je zien welke het goedkoopste is voor jou.

Leen advies

Natuurlijk kan je ook om advies vragen als je een lening afsluit. Vaak zit er bij een bedrijf een leningsadviseur die jou precies het goede bedrag laat lenen wat verstandig is. Ga naar het bedrijf wat het goedkoopste voor jou was, of ga naar een aantal bedrijven. Dit dient ook weer als een vergelijking.

Lenen, of niet lenen?

Natuurlijk is het fijner als je geen lening hoeft te nemen voor de aanschaffing van een product. Het is daarom ook erg belangrijk om te kijken of het wel echt nodig is. Als dit niet het geval is, is het een aanrader om te sparen. Als je een hypotheek afsluit (ook een lening), is het natuurlijk wel nodig. Het is dus erg belangrijk dat je een goedkope vindt. Trap niet in de telvisie of radio commercials, maar denk er zelf goed over na en laat je goed informeren.
© 2007 - 2017 Grotefrits, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lenen, wel of niet?"

Infoteur: Grotefrits
Laatste update: 24-10-2007
Gepubliceerd: 16-08-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!