InfoNu.nl > Financieel > Lenen > P2P-krediet, een nieuwe trend

P2P-krediet, een nieuwe trend

P2P-krediet, een nieuwe trend De nieuwe trend: leningen van particulieren aan particulieren. Wie geld nodig had, wendde zich tot dusver tot zijn bank. Maar niet elke leningaanvraag vindt genade in de ogen van de bank. Vooral mensen met lage inkomens, werklozen, ouderen en mensen met tijdelijke contracten vinden het vaak moeilijk om krediet te krijgen. En wie ooit een negatieve BKR-registratie had, is vrijwel kansloos.

Lenen zonder bank

Veel mensen die door hun eigen bank zijn afgewezen vanwege een te hoog uitvalrisico, zijn best in staat een lening terug te betalen. Zij zijn niet alleen goudeerlijk, maar ook bereid en in staat om hun verplichtingen na te komen. Als banken desondanks niet bereid zijn om hun werk goed te doen en te lenen aan de mensen die het nodig hebben, waarom helpen we onszelf dan niet? Hebben we echt altijd banken nodig om geld te lenen? Natuurlijk niet.

Geld lenen van familie of kennissen

We kunnen bijvoorbeeld ook geld lenen van de ouders, andere familieleden of zelfs lenen van vrienden. Maar wie dit eerder heeft gedaan, weet dat daar ook risico's aan verbonden zijn. Zelfs als alle partijen de beste bedoelingen hebben, kan men niet helemaal uitsluiten dat een lening soms niet kan worden terugbetaald. En dan ziet het er met de vriendschap meestal een stuk minder goed uit. Een lening van particulier aan particulier is op zich een goed idee, maar je moet zulke transacties bij voorkeur niet met vrienden aangaan, maar liever professioneler te werk gaan.

Geld lenen van particulieren via kredietplatforms

Kredietbemiddelaars opereren tegenwoordig met een revolutionaire en geheel nieuwe aanpak. Op een internetplatform vergelijkbaar met eBay, worden mensen die een lening nodig hebben met particuliere geldgevers in kontakt gebracht die interesse hebben om geld uit te lenen. Op die manier krijgen mensen die krediet nodig hebben de kans om een lening van een particulier te ontvangen. In tegenstelling tot kredietverstrekking door een bank kan het BKR buiten beeld blijven en naast kille getallen en financiële feiten, speelt ook de persoonlijkheid van de kredietnemer een rol bij de kredietverlening.

De geniale oplossing: P2P-krediet als lening van particulieren aan particulieren

Honderd procent garantie om een lening van een particulier te ontvangen, heeft men ook bij kredietplatforms als die van Auxmoney of Smava niet. Maar er is wel een eerlijke kans. Helaas worden mensen die al in een incasso-traject of insolventieprocedure zitten ook bij deze sites uitgesloten van een lening. Voor het overige heeft iedereen een eerlijke kans. Wie zijn kredietplannen op serieuze wijze presenteert, een bestedingsproject ambieert met een gezonde basis, en bovendien de mogelijkheid heeft om de lening terug te betalen, zal absoluut een kredietverstrekker vinden, ook als het project door de bank werd afgewezen.

Als de eigen bank geen geld meer leent

Een lening van een particulier is vaak een uitkomst voor veel mensen bij wie door de huisbank een lening of roodstaan wordt geweigerd. Als redenen kunnen hiervoor bij privépersonen onregelmatige salarisbetalingen, tijdelijke arbeidscontracten, een reeds bestaande hoge schuldenlast of werkloosheid aangevoerd worden. Dit alles leidt tot een negatieve kredietwaardigheid en dus tot afwijzing van kredietaanvragen bij de bank.

Een tweede, zeer belangrijke groep van potentiële klanten van de particuliere kredietverstrekkers zijn freelancers en zelfstandigen. Zij hebben vaak behoefte aan een financiële overbrugging om hun activiteiten vorm te geven. In veel gevallen dragen zij zelf geen schuld voor hun financiële tekorten, omdat ze afhankelijk zijn van het betaalgedrag van hun klanten en vaak lang moeten wachten om hun rekeningen betaald te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "P2P-krediet, een nieuwe trend"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen met BKR
Schrijf mee!