InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening met variabele rente goedkoper

Lening met variabele rente goedkoper

Lening met variabele rente goedkoper Een lening met een variabele rente in 2017, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage variabele rente, een kredietlening, is daarom beter dan een lening met een vaste rentevoet. Bij een consumptieve lening of hypotheek kunt u meestal kiezen. Let op de prognose voor de rente. Algemeen is de verwachting dat de rente in 2017 gelijk zal blijven of nog verder kan gaan dalen, waardoor een variabele rente waarschijnlijk verstandiger is dan een vaste rente. Nadeel is het risico als de rente omhoog gaat.

Een lening met variabele rente afsluiten in 2017

Verwachtingen spelen bij geldzaken een grote rol. Wie succesvol wil beleggen op de beurs moet een verwachting hebben over de beurs. Wie gaat sparen kiest voor een lange looptijd met vaste rente, als hij verwacht dat de rente zal dalen. Of kiest een variabele rente bij een verwachte stijging. Wie denkt dat de rente zal dalen zal kiezen voor een lening met variabele rente. Als u denkt dat het de andere kant op zal gaan, kiest u voor een vaste rente. Bij de variabele hypotheekrente bestaat elke maand de mogelijkheid dat de rente zal worden aangepast.

Lening met variabele rente, wat zijn de voordelen en nadelen?

Enkele voordelen en nadelen van een variabele rente voor lening en spaargeld zijn:

Voordelen van een lening of spaarrekening met variabele rente:

lening of hypotheekspaarrekening
Een variabele rente kan omlaag.Rekening met een variabele rente is meestal direct opneembaar.
-Direct voordeel van stijging spaarrente.

Nadelen van een een lening of spaarrekening met variabele rente:

lening of hypotheekspaarrekening
Kosten lening onbekend.De opbrengst varieert.
Lening wordt duurder bij stijging rente.U hebt last van een dalende spaarrente.

Lening en de belastingdienst

Wie een hypotheek afsluit voor zijn eigen eerste huis of een lening aangaat om zijn eigen huis te verbeteren, kan de betaalde rente volledig aftrekken van zijn inkomen. Dit geldt niet voor een tweede eigen woning of een auto, boot, wasmachine en reis. De hypotheekrenteaftrek dempt de gevolgen van een stijging van de rente.

Looptijd van de lening

De looptijd van de lening is ook belangrijk. Als u een lening voor lange tijd aangaat, is een variabele rente meestal goedkoper. Maar er zijn altijd periodes van een opgaande en neergaande rente en dus zult u waarschijnlijk ook een periode van hoge rente tegenkomen. Wie zekerheid wil, kan beter kiezen voor een hogere vaste rente nu en koopt u zo het risico van een toekomstige rentestijging af.

Persoonlijke lening of doorlopend krediet met een variabele rente?

De tegenstelling vaste of variabele rente ziet u ook terug bij de keuze voor een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Een persoonlijke lening is tegen een vaste rente, terwijl een doorlopend krediet of rood staan bij de bank tegen een variabele rente is. Kunt u een rentestijging eenvoudig opvangen dan is een doorlopend krediet de goedkoopste keuze.

Lening met een vaste rentevoet, voordelen en nadelen

Wie zekerheid wil neemt een lening met een vaste rente en gaat maandelijks aflossen. Neem dan een persoonlijke lening met ook:
  • Een vast leenbedrag;
  • Een vaste looptijd;
  • Eenzelfde maandelijkse aflossing.

Pluspunten van een lening of spaarrekening met een vaste rente:

leningspaarrekening
Bekend is wat de lening kost.U weet wat de spaarrekening opbrengt.
Geen last van rentestijging.Geen last van dalende rente.

Minpunten van een lening of spaarrekening met een vaste rente:

leningspaarrekening
Geen voordeel dalende rente.Geen voordeel stijgende rente.

Leningen vergelijken levert u geld op

Bekijk bij het vergelijken van leningen of het gaat om een vaste rente of een variabele rente. Wordt er wel of niet een onderpand gevraagd en mag u ook vervroegd aflossen? Kijk waar u voor een lage rente in aanmerking komt. Bekijk ook of er aanvullende voorwaarden zijn. Allerlei lening-sites bieden u de mogelijkheid om thuis zelf te berekenen hoeveel u kunt lenen en tegen welke rente. Dat maakt vergelijken relatief eenvoudig.

Conclusie lening met variabele rente

Een variabele rente is vaak de goedkoopste manier van lenen. Wilt u geen last hebben van een stijgende rente, dan kiest u voor een persoonlijke lening met maandelijks aflossen. Anders voor een doorlopend krediet. Op het internet zijn vele aanbieders van leningen te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De financiële producten van SantanderDe financiële producten van SantanderWie tegen een relatief lage rente een persoonlijke lening of een doorlopend krediet wil afsluiten kan daarvoor bij finan…
Persoonlijke lening of hypotheek: Blok-hypotheek?Persoonlijke lening of hypotheek: Blok-hypotheek?Een Blok-hypotheek betekent een combinatie van hypotheken afsluiten. Wat is sinds de nieuwe hypotheekregels in 2016 en 2…
Geld lenen: Consumptief kredietGeld lenen: Consumptief kredietEr zijn verschillende manieren om geld te lenen, waaronder het afsluiten van een consumptief krediet. Het krediet is voo…
Lenen en belastingLenen en belastingLeningen kunnen een aftrekpost zijn voor de belasting. Er zijn twee soorten schulden: leningen die in box 1 vallen en le…

Reageer op het artikel "Lening met variabele rente goedkoper"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Hoogste spaarrente 2017
Schrijf mee!